صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 21 June 2023
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا مشکل اصلی اقتصاد کشور را ایدئولوژی مبتنی بر حاکمیت صاحبان سرمایه‎های تجاری بر نظام تصمیم‎گیری در طول سه دهه بعد از دوران جنگ تحمیلی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۱۰۵۳۸۱
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان، حسین راغفر در همایش تحلیلی بر لایحه بودجه سال 1398 گفت: به نظر می‎رسد در تحقق منابع درآمدی با توجه به پیش‎بینی‎های صورت گرفته از میزان فروش نفت و قیمت‎های پیش‌بینی شده دچار بیش‎برآورد هستیم و احتمالا این درآمدها تحقق نخواهد یافت.
وی افزود: طیف گسترده‎ای از تخفیف‎های مالیاتی به شرکت‎های بزرگ و بانفوذ اعطاء شده که با وضعیت کنونی اقتصاد کشور همخوانی ندارد.
راغفر به هزینه‎کردهای بزرگی مثل تعهد 15 هزارمیلیارد تومانی دولت به دو خودروساز بزرگ و تعهد 15هزار میلیارد دیگر برای لوله‎کشی گاز از جنوب کشور به روستاهای سیستان و بلوچستان اشاره و اضافه کرد: این 30 هزار میلیارد که 8 درصد کل بودجه است، قطعا تحقق خواهد یافت.
مدیر ملی سابق طرح حمایت‌های اجتماعی بانک جهانی در ایران ادامه داد: علاوه بر توزیع یارانه نقدی، دولت می‎خواهد رقم 7 هزار میلیارد تومان نیز برای تامین کالاهای اساسی مردم اختصاص دهد که این رقم به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و تبدیل به کالا نمی‎شود؛ در نتیجه تاثیر چندانی بر وضعیت اقتصادی مردم نخواهد داشت.
وی گفت: درآمد ارزی که در اختیار دولت قرار می‎گیرد بعد از کسر 14.5 درصد سهم وزارت نفت و 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی، 21 میلیارد دلار پیش‌بینی می‎شود که 14 میلیارد تومان از این رقم برای واردات کالاهای اساسی با دلار 4200 تومانی صرف خواهد شد.
این اقتصاددان متذکر شد: بعد از جنگ شاهد یک تغییر ایدئولوژی در نهادهای مستقر در نظام تصمیم‎سازی اقتصاد کشور بودیم و به تدریج یک اقتصاد مبتنی بر قوم و خویش‎گرایی شکل گرفته و احزاب و گروه‌های سیاسی سعی می‎کنند فرصت‎های عمومی را به نفع خود مصادره کنند!
راغفر تشریح کرد: منابع بزرگی از مردم به ثمن بخس به گروه‎هایی داده شد که یک شبه ره صد ساله را طی کردند و همه این اقدامات به اسم تبدیل اقتصاد دولتی به اقتصاد مردمی انجام گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا خاطرنشان ساخت: در حال حاضر اقتصاد ایران تحت سلطه صاحبان سرمایه‎های تجاری است که نظام تصمیم‎گیری را شکل می‎دهند و سیاست‎های اقتصادی کشور را رقم می‎زنند؛ در این شرایط ما هیچ راهی جز کنترل و سهمیه بندی منابع نداریم.
وی با بیان اینکه در مهرماه آمار تورم رسمی 47 درصد و تورم کالاهای اساسی بسیار بالاتر از این رقم بود، افزود: در شرایط کنونی رقم تورم حداقل 50 درصد است و بالاتر نیز خواهد رفت.
مدیر ملی سابق پروژه حمایت‌های اجتماعی بانک جهانی در ایران با اشاره به وضعیت صادرات کشور ابراز داشت: بیش از 60 درصد کل صادرات کشور نفت، 22 درصد میعانات گاز، 5 درصد نیز کشاورزی وابسته به آب رایگان است.
راغفر گفت: در چنین شرایط صادرات ساده و بسیط در برابر واردات بسیار پیچیده نمی‎توان انتظار داشت وضعیت روشنی برای سال‎های آینده پیش‎بینی شود.

ارسال نظرات