صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 22 June 2023
این نظام دارای بی نهایت مزیت و ظرفیت برای خلق حیات طیبه است و هیچ همتایی در جهان ندارد هم عرش را محترم می داند و هم فرش را می خواهد لایق عرش کند.
کد خبر: ۹۱۱۱۹۹۰
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

یادداشت/اسماعیل محمدی

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ جشن 40 سالگی پیروز انقلاب با شکوه ایران اسلامی برگزار و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد دهه پنجم حیات طیبه خود شد.
دستاوردهای این نظام در 2 ساحت باید بررسی ، آسیب شناسی و برای آینده برتر و بهتر برنامه ریزی شود 1) ساحت ظرفیت سازی و مزیت آفرینی 2) عرصه عملکردها و کارنامه های اجرایی.
در ساحت ظرفیت سازی باید بی نهایت دستاوردها را جشن بگیریم و اگر دگراندیشان فقط به ملی شدن ظاهری نفت در دوران مصدق افتخار می کنند ما هم می گوییم با پیروزی انقلاب اسلامی همه منابع و فرصت ها ملی شد که در مقایسه ملی شدن نفت-، البته اگر ان را یک دستاورد بدانیم - در انقلاب اسلامی با
بینهایت دستاورد ظرفیت سازی در عرصه های دریایی ، زمینی ، زیرزمینی و اقتصاد فضایی مواجه هستیم.
انقلاب اسلامی ایران نقطه آغاز برای خلق تمدن ایران اسلامی است و حضرت امام خمینی (ره) حقیقت پایدار و همیشه زنده ای هستند که آرمان هایشان مرزهای جغرافیایی و تاریخی نامحدودی دارد و همیشه درخشان ترین ستاره هدایت برای نظام و توسعه کشور هستند.
این نظام دارای بی نهایت مزیت و ظرفیت برای خلق حیات طیبه است و هیچ همتایی در جهان ندارد هم عرش را محترم می داند و هم فرش را می خواهد لایق عرش کند.
40 سال از حیات نظام جمهوری اسلامی ایران با فراز و نشیب های سخت و نرم می گذرد و همچنان مزیت های ممتازی برای پیشرفت دارد ، مزیتهای پایان ناپذیر.
سیره امام راحل همان نقشه راهی است که با دفاع از اصل ولایت مطلقه فقیه و حکومت فقاهت توانستند راه و روش سعادت و نیکبختی فردی ، جمعی و ملی ودر نهایت امت اسلام را نشان می دهد و به کوری چشم دشمنان درخشش این نور هدایت که در طول نور هدایت اهل بیت (ع) است ، ادامه دارد.
شاید بهینه ترین واژه برای ترجمان آرمان های حضرت امام راحل را بتوان در این عبارت ارائه کرد " دیانت ما اسلام ناب محمدی (ص) و عین فرهنگ ، اقتصاد و سیاست ماست".
نظام جمهوری اسلامی ایران هم زمانی به تعالی خود می رسد که انطباق و عینیت دیانت بر سیاست ، فرهنگ و اقتصاد و مدیریت این جامعه نهادینه شود و هر تلاشی همزمان دارای چهار ارزش دینداری ، ارزش افزوده اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی باشد.
عینی ترین شاخص برای همگرایی یا واگرایی با امام راحل نیز در این معیار مشاهده می شود.
کسانی که نوشته یا نانوشته و گفته یا ناگفته اصل ولایت مطلقه فقیه را نمی پسندند یا به طور ناقص و گاهی ان را در حد قانون اساسی قبول دارند ، بدانند که هیچ همگرایی و خویشاوندی با اندیشه های انان امام عزیز ندارند هرچند ادعاهای پر طمطراق داشته باشند و گوش فلک را کر کنند.
جمهوری اسلامی ایران با پیروزی انقلاب شکوهمند خود به رهبری حضرت امام خیمنی (ره) مسیر استقرار "حیات طیبه" را با تمامیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی آغاز کرده و این نظام و انقلاب آمده است که بماند و خواهد ماند. 

رمز ماندگاری ان هم آرمان های امام راحل است.
نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان به انفجار در پویایی و کارآمدی مدیران و مسئولان نیاز دارد و باید قوای سه گانه ، خود را به عالی ترین تراز کارایی و کارمدی در تخصیص منابع و مدیریت برسانند ؛ این تراز باید در سطح جهانی باشد و البته هنوز فاصله داریم.
راه حرکت ، مسیر پیشرفت و الگوی توسعه در ایران اسلامی با تکیه بر اندیشه های احیاگر تفکر اسلامی ؛ هموار و روشن است و " قد تبین الرشد من الغی " و " بالنجم هم یهتدون ".
وصیت نامه امام (ره) از قویترین و بهترین مواریث معنوی ایران اسلامی است و دستورالعملی ملی برای پیشرفت و توسعه و سرافرازی ایران محسوب می شود و" شعارها، جهت گیریها، ارزشها و مبانی " انقلاب و در سایه پیشرفت و نوآوری و تعالی حفاظت خواهد کرد.
عینیت دیانت در سیاست ، فرهنگ و اقتصاد هم فقط با مدیریت جهادی تحقق می یابد و باید همه تلاش کنیم و هر کسی حداقل یک قدم در این مسیر بر دارد.
همه انقلاب ها از پیدایش انگیزه تا شکل گیری خود و در مسیر ادامه حیات ؛ معمولا با فراز و فرودهایی مواجه می شوند که در دو قالب سخت و نرم قابل ردیابی است.
بیشتر انقلاب ها معمولا بعد از دوره ای از رشد و تکامل ، رو به اضمحلال می روند.
حتی اگر در مواردی هم نامی از نقلاب ها مانده تنها یک نام است و ماهیت و هویت خود را به طور کامل از دست می دهند.
اما نهضت امام خمینی (ره) استثنائی ترین نهضت اجتماعی و مردمی است که بر انباشت تاریخی ، اعتقادی ، ایمانی ، دینی و مذهبی مردم به بلندای 14 قران تکیه زده است و بلندای تاریخی ان یعنی عقلانیت تمدنی و مردمی و انسانی به تمامیت تاریخ می رسد.

البته این نهضت مانند دیگر همتایان خود هم با آسیب هایی در ادامه روبروست و باید 

هموراه در پی آسیب زدایی باشد.

یکی از زیربنایی ترین آسیبهایی که ممکن است بدترین خطر را فراهم اورد ، فقر هستی شناسی و نوزایی ادرای و مدیریتی متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران در ترجمان مبانی دیرین و نوین خود به عرصه های کارآمدی است.
تئوری سازی ، روش شناسی ، پیش بینی و پاسخ گویی به نیازهای جامعه ایران اسلامی در عرصه های فردی ، جمعی ، محلی ، ملی و فراملی ( منطقه ای ، جهانی ، بین المللی ) اگر بر اساس مبانی دینی و اسلامی صورت نگیرد و ساختارهای قران ، سنت ( اهل بیت ع) اجتهاد و عقلانیت دینی در کنار تجارب بشری و علومی جهانی در ارکان نظام نهادینه نشود ، باید در انتظار آسیب های جدی تری باشیم.
خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران ما نیاز نداریم که به دنبال ساخت مبانی سخت و نرم اندیشه ورزی برویم بلکه این مبانی را با غنی ترین زیربناها و روبناها داریم.
رسالت اندیشمندان ایران زمین و دلسوزان و روشنفکران متعهد باید این باشد که تئوری های کارامدسازی را از این مبانی استخراج و به نظام اجرایی و حاکمیت معرفی نمایند.
هدف این نیست که همه داشته های علمی و تجربی جهان غرب و شرق (‌منهای جهان اسلام) را کنار بگذاریم ، تکفیر کنیم ؛ ابطال ابدی نمائیم و رد کنیم.
باید از همه این موارد به عنوان ابزاری در خدمت اهداف نظام جمهوری اسلامی و تئوری سازی اسلامی استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم حیات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ما به آزمایشگاهی برای تئوری های باطل شود و شیطنت های دشمنان تبدیل شود که نمونه های ان گاهی دیده می شود.
اگر تنها "اصل جمهوری اسلامی " قانون اساسی به طور کامل یا شبه کامل نهادینه شود به خیلی از انتطارات جامعه تا اینده های یاد پاسخ اطمینان بخش داده می شود.
امروزه وقتی وارد بازارهای عرضه و تقاضای رشته های علوم انسانی در دانشگاهها و کشور و مبانی برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی حتی برخی مواد درسی مدارس می شویم یعنی مطالبی که به عنوان درس ارائه می شود و نتایجی که انتظار داریم و هدفگذاری کرده ایم؛ بیشترین همگرایی را با روش شناسی و روش های تحقیق و پژوهش غربی دارد و مبانی انها نیز ابطال پذیر کردن اندیشه هاست که البته در ان جوامع قابل دفاع است اما برای جامعه ایرانی - اسلامی جایی برای دفاع ندارد.
"دیروز" که از بدنه سخت نظام دفاع کردیم و در دفاع مقدس حماسه آفریدیم و با عبور از دوران سازندگی وارد عصر جدید برنامه ریزی های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و نهایت حکومت داری شدیم ؛ فرصت های خوبی برای "امروز" پیش امده است تا از تمامیت 3 دهه قبل و حتی از تمامیت حوادث 14 قرن هجری و همینطور از تاریخ بشریت درس های تازه بگیریم و با آسیب شناسی همه جوانب و شناخت موارد قوت و ضعف ؛ "طرحی نو برای
فردا " بیندازیم.
راه ، روشن است و روشن خواهد ماند. ما هم باید لیاقت خود را در پاسداری از این نعمت والای الهی نشان دهیم.
شکر این نعمت ان است که کارامدی و کارایی خود و جامعه در خود را افزایش دهیم تا خداوند هم ما را یاری کند.
آرمان های امام راحل را که چندی دهه است در سیره مقام معظم رهبری استمرار یافته است امروز هم به یاری خدا در چارچوب رهنمودهای ایشان قابلیت پایداری خواهد داشت.

این انقلاب آمده است که بماند و خواهد ماند . همه ما به این نظام بدهکاریم و بزرگترین بدهکاری ما تلاش همگانی برای افزایش کارآمدی تا سقف 100 درصدی نظام جمهوری اسلامی ایران است یعنی انفجار کارآمدی در پرتو انفجار نور.
اما دستاوردها در عرصه عملکردها و کارنامه اجرایی با ظرفیت ها و مزیت ها خیلی فاصله دارد و متاسفانه دولت ها به طور شایسته نتوانستند کارنامه موفق و در تراز نظام جمهوری اسلامی نمایش دهند که باید در دهه پنجم حیات طیبه نظام اسلامی این فاصله ها را پر کنیم و " ما می توانیم".

ارسال نظرات