صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 14 August 2023
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: عمدتاً مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها صرفاً برای دفاع و نمره است وهیچگاه به نوع آوری دندان‌گیری در رساله‌ها نرسیده‌ایم. من فکر می‌کنم فقط ۱۰ درصد رساله‌ها ارزش علمی دارند.
کد خبر: ۹۱۱۶۴۷۴
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در  در همایش «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی» که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به کم رمق بودن کارهای علمی در ایران گفت: یکی از معضلاتی که به آنها پرداخته نمی‌شود مقالات و تحقیقاتی است که دچار مشکل است. اگر تحقیقی حاوی مطالب نوآورانه باشد، پس در سال ۵۰۰ هزار نکته نو به دست می آوریم و انباشت این ها در فرایند تحول علم تاثیرگذار است. اما اینگونه نیست. من فکر می‌کنم ۱۰ درصد رساله‌ها ارزش علمی دارند، دلایل این موضوع عدم آشنایی دانشجو و وقت نگذاشتن اساتید است. عمدتاً این مقالات صرفاً برای دفاع و نمره است هیچگاه به نوع آوری دندان‌گیری در رساله‌ها نرسیده‌ایم.

 

وی همچنین گفت: یکی دیگر از آفات عدم رعایت حقوق مالکیت فردی است. حرف های دیگران هم که در مقالات خود تکرار می‌کنند را ارجاع نمی‌دهند و حقوق افراد رعایت نمی‌شود، به دانشجو بگوییم این چیزی را که در رساله خود نوشتی و از آن دفاع می کنی سرقت ادبی است و مرتکب معصیتی شده‌ای که در تمام عمر دچار آن هستی!

دیگر سخنران این همایش حسین سیمایی صراف،‌ معاون حقوق و امور مجلس وزیر علوم در سخنان خود با اشاره به ابعاد قضایی پدیده سرقت علمی گفت: خوشحالم که امروز موضوع مقابله با تقلب در پایان نامه در حال ترویج است. چه برای استفاده کننده مقاله و چه برای ارائه دهنده آن،‌ مقابله قضایی وجود دارد. امروزه عرضه مقاله به عنوان شغل جرم است. همچنین برای استفاده کننده آن مجازاتی مثل ابطال پایان نامه و اخراج از دانشگاه در نظر گرفته شده است. در واقع برای اجرای این قانون داریم تلاش می کنیم و در حال اطلاع رسانی جامع به دانشگاه ها و مراکز علمی هستیم.

او در ادامه به علت های شیوع پدیده پایان نامه فروشی پرداخت و گفت: یکی از دلایل آن مدرک گرایی است و مدرک گرایی خود معلول است و علت آن ارتقای پست های اداری با مدرک بالاتر است. اگر این قانون ارتقای پست های اداری کارشناسی تر بود این اتفاقات نمی افتاد. علت دیگر پدیده تقلب در پایان نامه و بی‌مایه بودن آنها، توسعه بی رویه دانشگاه ها است. تعداد ۶۵ موسسه غیردولتی در سال ۸۴ وجود داشت که سال ۹۲ این عدد به ۳۵۰ موسسه رسید. چیزی حدود ۲۸۰۰ مرکز آموزشی داریم که در چین با آن جمعیت، اینقدر دانشگاه نداریم! وقتی اینها زیاد باشد، استاد کافی برای کنترل این پایان‌نامه‌ها نداریم. نهایت حرف من این است که مجلس باید به ساماندهی دانشگاه و برخورد با پایان نامه فروشی بپردازد.

ارسال نظرات