صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 31 July 2023
کد خبر: ۹۱۲۱۵۶۹
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نظر می‌رسد روایت‌هایی که در یادمان‌های راهیان نور ارائه می‌شود، با مطالعه و تحقیق و نیز دقت نظر بیشتر قابلیت تقویت و نیل به یک روایت مطلوب را دارند و مواردی مانند روایت ناقص، روایت یگانی/محلی/فردی، ضعف و حماقت دشمن، اشباهات تاریخی و جغرافیایی و تعبیر وارونه جنگ مردمی می‌تواند روایت را به یک روایت معیوب تبدیل نماید.

 

در زیر به اختصار به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم:

 

هرچند توجه به تعلقات و وابستگی‏‌های محلی مخاطبان به جذابیت روایت کمک می‏‌کند و شرکت‏‌کنندگان در برنامه‏‌های راهیان نور معمولاً به روایت‏‌هایی که نام‏‌ها و نشان‏‌های آشنا در آن بیابند علاقه و توجه بیشتری نشان می‏‌دهند، فروکاستن یک عملیات بزرگ و ملی به یک یگان یا یک نیرو به قیمت نادیده‏‌گرفتن نقش دیگر یگان‏‌ها و نیروها، اجحاف در روایت است. بعضاً راویان در پرداختن به شرح اقدامات یگان‏‌هایی که قرابت‏‌های محلی یا صنفی با آن‌ها دارند اهتمام می‏‌ورزند و دراین‌میان نقش دیگران را نادیده می‏‌انگارند.

 

ضعف و حماقت دشمن

 

در برخی از روایت‏‌ها راوی بدون آنکه به پیامد و نتیجه بیان خود توجه داشته باشد، دشمن را ضعیف و احمق توصیف می‏‌کند. درحالی‏‌که براساس اسناد و مدارک موجود، افسران و تصمیم‏‌گیران نظامی رژیم بعثی عراق از زبده‏‌ترین عناصر نظامی به شمار می‏‌رفتند؛ ضمن اینکه در طول جنگ از مشاوره‏‌های بهترین مستشاران نظامی دنیا بهره‏ می‏‌بردند.

 

اشتباهات تاریخی و جغرافیایی

 

ازجمله مواردی که رعایت‌نکردن آن از قوت و اعتبار روایت می‏‌کاهد و درنتیجه تأثیرگذاری آن را کاهش می‏‌دهد، دادن اطلاعات اشتباه تاریخی و جغرافیایی است. اهمیت بیان صحیح اطلاعات تاریخی و جغرافیایی با توجه به پیشرفت‏‌های فناوری و دسترسی آسان مخاطبان به اطلاعات صحیح، بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‏‌دهد. حاضران با یک جستجوی ساده اینترنتی صحت اطلاعات را بررسی کرده، متوجه اشتباه راوی خواهند شد. در چنین وضعیتی سایر گفته‏‌های راوی نیز هرچند صحیح و دقیق، مورد تردید قرار می‏‌گیرد.

 

تعبیر وارونه جنگ مردمی

 

تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران در جنگی نابرابر مقابل عراق قرار گرفته بود. در این جنگ دشمن در سطح گسترده‏‌ای مورد حمایت‏‌های مالی، نظامی و سیاسی بین‏‌المللی قرار داشت؛ درحالی‌که ایران برای تأمین ملزومات اولیه جنگ دچار مشکلات اساسی بود. در چنین وضعیتی فرماندهان و رزمندگان ایرانی در چارچوبی خارج از قواعد نظامی کلاسیک، جنگ را اداره کرده، پیش می‏‌بردند. بدیهی است در چنین رویکردی به جنگ که می‏‌توان از آن به جنگ مردمی تعبیر کرد، برخی ابتکارات، خلاقیت‏‌ها و روش‏‌های ابداعی جایگزین تجهیزات و امکانات نظامی می‏‌شود. اما این رویکرد به‌هیچ‏‌وجه منافی عقلانیت و تدبیر نیست. باوجوداین، در برخی از روایت‌ها راویان برای توصیف جنگ مردمی و بیان جلوه‏‌هایی از آن، ضمن اینکه اغراق‏‌ها و بعضاً تحریفاتی را وارد روایت می‏‌کنند، تعبیری وارونه از آن ارائه می‏‌کنند که نه‏‌تنها بیان‏‌کننده گوشه‏‌هایی از عظمت و شکوه حماسه‏‌های فراوان جنگ مردمی نیست، بلکه سبب استخفاف رزمندگان و نفی تدبیر و عقلانیت در جنگ است.

 

این مطلب برگرفته از مقاله «از روایت معیوب تا روایت مطلوب» در فصلنامه نگین ایران شماره 56 است که در انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

ارسال نظرات