صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - 17 June 2023
درحالی قرار بود پروژه ملی پل خلیج‌فارس حدود ۳۰ سال پیش با سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها ساخته شود که طی سه دهه اخیر اقدام چندانی در این رابطه صورت نگرفته است.
کد خبر: ۹۱۲۴۷۲۰
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، درحالی قرار بود پروژه ملی پل خلیج‌فارس حدود ۳۰ سال پیش با سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها ساخته شود که طی سه دهه اخیر اقدام چندانی در این رابطه صورت نگرفته است. در این بین مدیرعامل منطقه آزاد قشم ۲ سال پیش وعده تعیین تکلیف این طرح را داد که هنوز عملی نشده است.

تیرماه دو سال پیش (96) مدیرعامل کنونی منطقه آزاد قشم در خصوص پل‌خلیج‌فارس گفته بود: دو ماه قبل (اردیبهشت 96) در حضور جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در شورایعالی مناطق آزاد جلسه‌ای برگزار و مقرر شد کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت پل خلیج‌فارس تشکیل شود.

حمیدرضا مومنی با تاکید بر این‌که این پروژه یک پروژه ملی است، افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده کمیته مذکور با حضور وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، منطقه آزاد قشم، محیط زیست و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تشکیل و مقرر شده هر چه در این کمیته مصوب شود مصوبه دولت بوده و لازم الاجراست.

وی با اعلام این که سه شنبه هفته آینده (هفته چهارم تیرماه 96) کمیته مذکور درباره پل خلیج فارس تصمیم گیری کرده و تکلیف آنرا مشخص می کند، تصریح کرد: تاکنون در این پروژه 220 میلیارد تومان هزینه شده و پیشرفت فیزیکی پل 17.5 درصد است که برای اجرای آن یک میلیارد دلار منابع مالی مورد نیاز است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان این که به دلیل عدم پایبندی بانک سپه به تعهداتش پل خلیج فارس ساخته نشد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که مدیرعامل وقت منطقه آزاد بهمن 93 از تصویب فاینانس 450 میلیون یوروی پل خلیج‌فارس خبر داده بود" آیا این فاینانس تامین شد یا خیر اظهار کرد: اجازه بدهید جلسه مذکور برگزار شود، وضعیت پل خلیج فارس طی سال های اخیر همواره یکی از پرسش ها بوده است.
به گزارش تسنیم، 21 ماه از این اظهارات مومنی می‌گذرد اما هنوز اتفاق امیدوار کننده‌ای برای پل خلیج‌فارس روی نداده است. نه مشخص است که جلسه مورد اشاره مدیرعامل منطقه آزاد قشم برگزار شده یا خیر. و اگر برگزار شده خروجی آن چه بوده است.

دیماه سال گذشته دبیر شورایعالی مناطق آزاد از عدم توافق با سازمان محیط زیست در خصوص پل خلیج‌فارس خبر داده و با اعلام این‌که هنوز به نظر واحدی برای چگونگی اجرای این طرح نرسیده‌ایم گفته بود:‌ بر اساس گزارش مدیرعامل منطقه آزاد قشم گزارشی  مذاکرات با سازمان محیط زیست در این خصوص به مراحل مثبت رسیده و امکان تفاهم برای ادامه این پروژه وجود دارد.

حدود 28 سال قبل شمس اردکانی مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم گفته بود پل خلیج فارس ظرف یکسال و نیم آینده با سرمایه گذاری ژاپنی ها ساخته می شود. سه دهه است که دولت‌های مختلف وعده‌های بی سرانجام متعددی را برای این پروژه ملی داده‌اند. بهمن ماه سال 93 شعبانی‌فرمدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم گفته بود:« پل خلیج فارس 2400 متر طول دارد که 2200 متر در دریا و 200 متر دیگر در خشکی قرار دارد. تاکنون 490 شمع‌کوبی پایه‌ایی پل مذکور انجام شده ضمن آنکه عملیات ساخت 6 کیسون که در کف دریا قرار می‌گیرد تا فروردین و اردیبهشت سال آینده به پایان می‌رسد. کیسون‌ها از 30 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پل خلیج فارس 6 دهانه 360 متری دارد و زمان اجرای آن 3 ساله است... فاینانس 450 میلیون یورویی این پروژه از سوی سازمان مدیریت تایید شده و 2 کشور تامین‌کننده این فاینانس هستند که یکی از آنها چین است.»

ارسال نظرات