صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 02 July 2023
یک کارشناس علوم دینی گفت: تفال زدن فقط آثار روانی دارد.
کد خبر: ۹۱۴۷۴۸۱
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحامد ساجدی‌نژاد در گفت‌وگو با با خبرنگار بسیج در ارومیه، در رابطه با تفأل و تَطیر زدن از دیدگاه اسلام اظهار کرد: تفأل به‌ این‌ معنا در مقابل تطیر یعنی فال بد زدن، عبارت از فال نیک زدن به مکان یا زمان بوده و برحسب آنچه در این دو بدان برخورد می‌کند یا می‌شنود، است.

وی ادامه داد: مانند آنکه مریضی کلام «ای سالم» را از کسی که شخصی به نام «سالم» را صدا می‌زند، بشنود یا گم‌کننده‌ چیزی جمله‌ «ای واجد» را از کسی که فردی به نام «واجد» را می‌خواند، بشنود، اولی از نام «سالم» به سلامت خود و دومی از نام «واجد» به پیدا شدن گمشده‌ خویش تفأل می‌زند.

ساجدی‌نژاد افزود: درواقع به‌این‌معنا بوده که از شنیدن واژه‌ «سالم» و «واجد» نسبت به بیماری و گمشده‌ خود احساس خوبی پیدا کند و تَطیر، از واژه از طَیر به معنای پرنده گرفته شده است، از آنجا که اعراب جاهلی غالباً به وسیله پرندگان فال می‌زدند، «تطیر» در معنای فال‌زدن به کار رفت و با گذشت زمان، تطیر به معنای فال ‌بد ‌زدن اختصاص یافت، به‌عکسِ تفأل که در معنای فال ‌نیک ‌زدن به‌کار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه فال «نیک» و «بد» زدن در میان همه‌ اقوام بوده و هست، گفت: به نظر می‌رسد سرچشمه‌ آن، عدم دسترسى به واقعیات و ناآگاهى از علل واقعى حوادث است، بدون‌شک فال نیک و بد، اثر طبیعى و تکوینی ندارند، ولى داراى آثار روانى هستند، چراکه فال نیک، امید آفرین است، در حالی‌که فال بد، موجب یأس، نومیدى و ناتوانى در انجام و یا ترک کاری می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات