صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
مرحوم علامه شيخ شوشتری قرآنی خطی داشت كه با آن بسيار مأنوس بود. او در این باره می‌گفت: «اين هم قرآن عجيبی است، اين را برای بنده آوردند و نمی‌دانم اين دو صفحه را چه كسی با خمير به هم چسبانده بود. به يكی از رفقا دادم كه در صحافی خيلی ماهر است تا از هم باز كرد و ميان آن دو صفحه از هم باز شده نوشته بود...»
کد خبر: ۹۱۵۵۶۰۳
|
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

به گزارش بسیج از خوزستان، تحقيق و تفسير علوم قرآنی از سوی بزرگان از اهميت والايی برخوردار است. انديشمندان علوم قرآنی نيز توانسته‌اند رابطه محكمی با اين كتاب عظيم برقرار كنند.

علامه شيخ محمدتقی شيخ شوشتری از جمله افرادی است كه انس و الفت خاصی با قرآن ايجاد كرده بود؛ با قرآن مأنوس بود و معمولاً هنگامی كه از كار تحقيق خسته می‌شد اوقات خود را با تفكر و تدبر در قرآن سپری می‌كرد. قرآن به انس گيرندگان خود بينش و فرقان می‌دهد و هر آن كس كه به پاكی زندگی كرده و با مفاهيم قرآنی سر و كار داشته باشد قرآن به روی او دريچه بينش را به سوی بستان معرفت و حقيقت می‌گشايد.

نظر علامه شوشتری درباره قرآن کریم

علامه شيخ محمدتقی شيخ شوشتری درباره قرائت قرآن كريم می‌گفت: «آن‌ روزها‌يی‌كه ضعف جسمی نداشتم در ماه مبارک رمضان هر روز يكبار قرآن را ختم می‌كردم و بعدها كه مزاجم رو به ضعف گذاشت، هرسه روز يكبار قرآن را ختم می‌كردم. گاهی كه قرآن می‌خوانم به آياتی می‌رسم كه جان می‌خواهد از بدنم خارج شود.»

در مورد سوره تغابن معتقد بود هنگامی كه آن را می‌خوانم احساس می‌كنم مغبون است كسی كه بگذارد يک لحظه از عمرش تلف شود. گاهی در حالی كه اشک در ديدگانش جاری بود اين آيه را تلاوت می‌کرد: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاء بِمَا كَانُوا یَعْمَلُونَ؛ هيچ كس نمی‌داند چه چيز از آنچه روشنى ‏بخش ديدگان است به [پاداش] آنچه انجام مى ‏دادند براى آنان پنهان كرده ‏ام»(سجده/ ۱۷)

گاهی به قرآنی كه در دستش بود اشاره می‌‌كرد و اين آيه را تلاوت می‌کرد:«يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ؛ فرقان آيه ۳۰»؛ درباره اين آيه معتقد بود روزی رسول گرامی اسلام در مورد اين قرآن از همه ما شكايت خواهند كرد.

قرآن وقفی علامه

مرحوم علامه شيخ شوشتری قرآنی خطی داشت كه با آن بسيار مأنوس بود. درباره آن می‌گفت: «اين هم قرآن عجيبی است، اين را برای بنده آوردند و نمی‌دانم اين دو صفحه را چه كسی با خمير به هم چسبانده بود. به يكی از رفقا دادم كه در صحافی خيلی ماهر است تا از هم باز كرد و ميان آن دو صفحه از هم باز شده نوشته بود: «وقف نمود آسيه خانم بنت مرحوم علی مردان اين مجلد كلام الله مجيد را بر كافه عامه شيعيان، توليتش را با دخترش روحی جان قرار داد و بر فرض انقراض، توليت آن با اعلم كسی است كه در آن بلد باشد.» چيز عجيبی است كه اينجا آخرش نوشته «هذا المصحف الرابع و السبعون من المصاحف التی كتبتها يعنی اين هفتاد و چهارمين قرآنی است كه نوشته‌ام.»

مرحوم علامه می‌گفت: خيلی از مردمند كه در عمرشان ۷۴ بار قرآن را نمی‌خوانند، اين كاتب ۷۴ بار قرآن را نوشته، باز هم ننوشته كه ديگر نخواهم نوشت يا ديگر وقت مرگ من است، شايد بعد از اين هم نوشته باشد. تاريخش هم ۱۰۷۲ قمری است. ديگر اينكه تمام صفحاتش افشان طلاست و مثل اينكه از اول تا آخرش را هم فقط با يك قلم نوشته است، خيلی جاها در حاشيه همين قرآن ياداشت‌هايی كرده‌ام كه اگر عمری باشد می‌خواهم تفسير جديد بنويسم.

انتهای پیام

ارسال نظرات