صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 18 June 2023
«راهیان نور» بهترین راه ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت است و حضور اقشار مختلف مردم خاصه دانشجویان، آن‌ها را در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بیمه می‌کند.
کد خبر: ۹۱۶۲۱۵۲
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، هشت سال دفاع مقدس که تمام شد، گروه‌هایی مردمی از رزمندگان شکل گرفت که خودجوش در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و ... کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند.

آن‌ها تا سال ۱۳۷۶ محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین را بازدید می‌کردند تا اینکه در این سال بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های اردو‌های راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان‌های دانشجویی شروع شد.

این اعزام شروع یک حرکت مهم بود، زیرا بسیج محلات هم شروع به اعزام کاروان نمودند و البته سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۸ به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور باعث گردید تا موضوع راهیان نور مورد توجه بیشتر نیرو‌های مسلح قرار گیرد.

حضور مجدد ایشان در میان زائران راهیان نور و حضور در یادمان دوکوهه در سال ۸۱ نیز نشان از تاکید ویژه بر گسترش و توسعه راهیان نور داشت و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد و برادر بسیجی جهادگر حاج حسین یکتا به عنوان دبیر ستاد مرکزی انتخاب شد.

امروز با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ، هستند جوانان و نوجوانان بسیاری که اگر چه یک روز از ایام جنگ تحمیلی را درک نکرده اند، اما با حضور در کاروان‌های راهیان نور، دل به سرگذشت مردان و زنانی می‌سپارند که با جان خود در مقابل دشمن ایستادند.

به بهانه اعزام دانشجویان برخی از دانشجویان قمی در روز‌های اخیر به اردوی راهیان نور غرب و شمالغرب به سراغ برخی از دانشجویان استان که قبلاَ در این اردو شرکت کرده اند رفته ایم تا حال و هوای آن‌ها را در خصوص این اردو جویا شویم.
 

بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
خانم جلال وند در این خصوص می‌گوید: راهیان نور بهترین راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و حضور اقشار مختلف مردم بویژه دانشجویان در یادمان‌های دفاع مقدس، نشانه علاقمندی و پایبندی آن‌ها به این فرهنگ است.

این دانشجوی قمی ادامه می‌دهد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از ضروریات جامعه امروز است و حضور در کاروان‌های راهیان نور تداعی کننده تداوم نهضت عاشورا و خنثی کننده توطئه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و ... دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب است.
 

دانشگاه نهادینه سازی فرهنگ شهادت
آقای عبداللهی نیز در خصوص اردو‌های راهیان نور و تجربه شرکتش در این اردو می‌گوید: دلم خیلی برای حضور مجدد در اردوی راهیان نور تنگ شده است.

این دانشجوی دانشگاه علمی کابردی قم می‌افزاید: راهیان نور دانشگاه نهادینه سازی فرهنگ شهادت است و زائران را با فرهنگ عظیم و غنی شهادت آشنا کرده و آن‌ها را در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بیمه می‌کند.


احیای نور معنویت و ایثار در وجود دانشجویان
ابراهیم پور از دانشجویان سابق دانشگاه قم نیز می‌گوید: دانشجویانی که در مناطق جنگی دوران دفاع مقدس حاضر می‌شوند، در واقع می‌آیند تا نور معنویت و ایثار را در وجود خود احیا کنند.

وی ادامه می‌دهد: جوانی که پای صحبت روای می‌نشیند و اتفاقات آن روز‌ها را در ذهنش مرور می‌کند، بصورت طبیعی هاله‌ای از اشک پلک هایش را به اسارت در می‌آورد و البته این اسارت رهایی از بند مادیات است و غرق شدن در نور ایمان شهدا.


حرکت در مسیر شهدا با مقاومت در برابر دشمنان
آن چه مشخص است اینکه پشتیبانی و مساعدت از کاروان‌های راهیان نور وظیفه همگانی است و گسترش آن باعث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

مسیر‌های خاکی و کانال‌ها و سنگر‌های به جا مانده از عملیات‌های دوران دفاع مقدس تنها نمادی از تاریخ هشت ساله ایران عزیزمان نبوده و تلنگری است برای آنکه بدانیم، دشمنان ایران اسلامی هیچگاه میدان را خالی نکرده و نمی‌کنند و جوانان ما باید در همه صحنه‌ها با الگوگیری از شهیدان راه نور همچون وقایع اخیر سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی، هوشیارانه و انقلابی عمل کرده و در این مسیر مقاومت را همچون گذشته الگوی راه خویش قرار دهند.


گزارش: محمدرضا قربان زاده

ارسال نظرات