صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - 17 August 2023
یادداشت/محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی
حاکمیت روش ها و افکار قدیمی که در گذر زمان قابلیت و کارآمدی خود را از دست داده، کشور را زمین گیر کرده است و برای تولید افکار جدید چاره ای جز ریشه کن کردن افکار پوسیده وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۶۳۱۶۴
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی به نقش تولید فکر در تمدن سازی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

 

با مروری بر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تولید فکر و نقش آن در تمدن سازی به آسانی نتیجه می گیریم که قطعا تولید فکر نیز در منظومه فکری مقام معظم رهبری جایگاهی بسیار رفیع و ممتاز دارد .

بی تردید بدون تولید فکر جدید و متناسب با شرایط موجود هیچ اتفاق خوبی در جامعه محقق نمیشود و یکی از پیش نیاز ها و ضرورت های جامعه  برای پیشرفت در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی تصحیح مراحل تولید فکر در کشور است .
با این مقدمه کوتاه به اصل موضوع می پردازیم که اگر بخواهیم روند تولید فکر در کشور اصلاح شود  چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم .
خلاصه این که برای رسیدن به وضعیت مطلوب تولید فکر باید هم شرایط برای تولید فکر فراهم شود و هم بعد از تولد یک فکر خوب شرایط مناسب برای رشد و بالندگی آن فراهم شود.

به عبارت ساده تر اگر یک بذر مرغوب و گران قیمت در زمینی که آماده نشده است و شخم نخورده و سیستم های آبیاری آن ایجاد نشده است کاشته شود یا این که اساسا بارور نمیشود و جوانه نمی زند و یا این که بعد از جوانه زدن می خشکد و نابود میشود .
برای کشت و کار فکری نیز باید زمینه و بستر آن به گونه ای مهیا شود که هر فرد و یا گروهی که طرح و ایده خوبی دارد بتواند به آسانی و با کمترین واسطه طرح و ایده خود را به سمع و نظر مدیران و کارگزاران برساند  نه این که بعد از تولید فکر تازه پروسه پیدا کردن گوش شنوا آغاز شود و مجبور شود به هر کس و ناکسی متوسل شود تا طرح خود را در جایی مطرح کند.

حاکمیت روش ها و افکار قدیمی که در گذر زمان قابلیت و کارآمدی خود را از دست داده , کشور را زمین گیر کرده است و برای تولید افکار جدید چاره ای جز ریشه کن کردن افکار پوسیده وجود ندارد.

چه بسا حاکمیت یک تفکر غلط و فرسوده در یک وزارت خانه و یا سازمان روزانه موجب اتلاف و هدر رفتن حجم انبوهی از امکانات و انرژی یک مجموعه میشود ولی بدلیل نبود فکر نو و جدید همان روال قدیمی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

فکرهای غلط و سرمایه سوز دقیقا مثل همین علف های هرز هستند که همان مختصر بودجه سازمان ها  راهم با ریشه های قطور خود جذب میکنند و به هیچ عنوان اجازه رشد افکار صحیح را نمی‌دهند و هر  طرح و ایده خوبی را در نطفه خفه می‌کنند.

باید بپذیریم  که در برخی از سازمان ها و نهاد ها افکار غلط و غیر عاقلانه ای رشد کرده و تنومند شده است و چاره ای نیست جز پذیرش خطاهای گذشته و ریشه کن کردن افکار غلط و تفکرات خانمان سوزی که مانع رشد و توسعه سازمان ها می‌شود.

به برکت انقلاب اسلامی امروزه صدها موسسه پژوهشی و تحقیقاتی و هزاران نیروی جوان خوش فکر انقلابی در زمینه های مختلف داریم که میتوانند ژنراتور تولید فکر در کشور باشند و مشکلات کشور را در زمینه های مختلف یکی پس از دیگر حل کنند کما این که همه توفیقات کشور در سالهای اخیر در زمینه های مختلف به مدد افکار و تولیدات فکری همین افراد حاصل شده است.

سوال اساسی این است که اگر هنوز هم به افکار جدید نیاز داریم و هنوز هم  مشکلات حل نشده بسیاری داریم بنابر این باید صدها مزرعه تولید فکر در کشور مهیا کنیم تا شاهد عظمت و شکوفایی کشور باشیم.

گمان نمیکنم بتوانم همه الزامات و زیرساخت های لازم برای تولید فکر را در این فرصت کوتاه بیان کنم و ما بقی را به دوستان رسانه ای در بخش های مختلف می‌سپارم که پای درد و دل اصحاب فکر بنشینند.

خواستیم طرح موضوعی کرده باشیم از ضرورت توجه به مسئله تولید فکر وشرایط سخت و طاقت فرسایی که در برخی از سازمان ها و نهادها برای تولید فکر ایجاد شده است .
در پایان خاطر نشان میکنیم که رسانه ها در جهت بیان الزامات تولید فکر و مشکلات موجود نقش بی بدیلی دارند و شایسته است رسانه ها شرایط مطلوب تولید فکر را از زبان کارشناسان و صاحب نظران جویا شوند.

ارسال نظرات