صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - 24 June 2023
یکی از فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه عاشورا و محرم نردبان رشد و تقرب به سوی خدا است، گفت: نظرات برخی روشنفکران که محرم و عاشورا را فصل نگریستن و نه گریستن و یا ایام شادمانی و نه غم و عزا می‌دانند در نقطه مقابل روایات ائمه اطهار است.
کد خبر: ۹۱۷۰۹۷۵
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی در مجلس ذکر مصیبت امام حسین (ع) در مسجد جمکران قم با بیان تعابیر قرآنی و روایی درباره امت پیامبر آخر الزمان (ص) اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم و در چند آیه، امت حضرت رسول الله (ص) را «اُمت وسط» یعنی امت به دور از افراط و تفریط و همچنین «خیر اُمّه» یا بهترین امت می‌خواند که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و حجت و گواه بر همه امت‌ها هستند.

وی افزود: البته در زبان روایات ائمه معصومین (ع) هم، تعابیری الهام گرفته از همین تعابیر قرآنی درباره امت پیامبر خاتم (ص) دیده می‌شود که «امّت مرحومه» یعنی امتی که بیش از همه امت‌ها مشمول رحمت الهی هستند از جمله همین تعابیر است.

این روایتگر سیره شهدا اضافه کرد: اکنون می‌توان این پرسش را مطرح کرد که مهم‌ترین ملاک‌های برتری امت حضرت ختمی مرتبت (ص) چیست تا بتوانیم با حفظ این ویژگی‌ها، وظیفه مسلمانی خود را به جای آوریم. در این باره روایات مختلفی وارد شده که یکی از آن‌ها از حضرت موسی (ع) نقل شده است؛ آن جا که آن حضرت از خداوند تبارک و تعالی همین پرسش را مطرح کرد و حضرت حق به ۱۰ ویژگی اشاره کردند.

وی ادامه داد: بر اساس این روایت، ۱۰ ویژگی اشاره شده، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، عِلم و عاشورا هستند که حضرت موسی (ع) پس از این پاسخ، تنها از خداوند درباره «عاشورا» پرسید و شنید که عاشورا، گریه کردن یا خود را به گریه کردن زدن درباره مصیبت و مظلومیت سبط مصطفی (ص) است.

میرزامحمدی سپس با انتقاد از نظرات برخی به اصطلاح روشنفکران که محرم و عاشورا را فصل نگریستن و نه گریستن و یا ایام شادمانی و نه غم و عزا - به دلیل رسیدن امام حسین (ع) و اصحاب آن حضرت به وصال حق - می‌خوانند تصریح کرد: همه این نظریات، در نقطه مقابل روایات ما قرار دارد؛ چراکه روایات معصومین (ع) مانند روایت اشاره شده به نقل از حضرت موسی (ع)، محرم و عاشورا را زمان ندبه، عزا، بُکاء و تباکی معرفی می‌کنند و این را از ملاک‌های برتری امت حضرت محمد مصطفی (ص) می‌دانند.

وی در عین حال اظهار کرد: عاشورا در درجه‌ای از اهمیت قرار دارد که همه پیامبران معصوم از آدم تا خاتم، آن را وسیله تقرب به سوی خدا می‌دانند و از این وسیله برای این تعالی استفاده کرده‌اند از این رو می‌توان نتیجه گرفت که عاشورا مایه طهارت، بیداری و رشد جامعه بشری است.

میرزامحمدی در ادامه به نکته‌ای از مرحوم آیت الله بهجت اشاره کرد که آن مرجع عالیقدر، گریه بر حسین (ع) را برتر از نماز شب می‌دانستد.

وی افزود: این مسئله، بیان ذوقی یک نکته نیست، بلکه حقیقتی آشکار است که می‌تواند موجبات تعالی همگان را فراهم آورَد.

این استاد حوزه همچنین تأکید کرد: محرم و عاشورا آمده است تا ما را به نردبان ترقی و بالاترین مدارج بندگی، تحت تربیت بنده‌ترین بندگان خدا یعنی حضرت سیدالشهداء حسین بن علی (ع) برساند.
ارسال نظرات