صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 24 July 2023
مدتی است شاهد تبلیغات گسترده محصولات سلامت محور در شبکه‌های اجتماعی هستیم، یک روز ادعا می‌شود که درمان قطعی ریزش مو کشف شد و روز دیگر ادعا می‌کنند که با مصرف داروی خاص قدتان افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۱۷۱۲۰۹
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، هرازگاهی در فضای مجازی با موج تبلیغات محصولات تغذیه‌ای و سلامت محور مواجه می‌شویم، یک روز شاهد تبلیغات داروهای رشد مو هستیم و روز دیگر شاهد تبلیغ داروهای افزایش قد؛ گاهی هم عده‌ای برای کسب درامد روی به تبلیغات عجیب و غریب محصولات گیاهی می‌آورند و عنوان می‌کنند که محصول ما عملکرد معجزه آسایی دارد.

نکته قابل تامل اینجاست که شبکه‌های اجتماعی به بستری برای تبلیغات گسترده این محصولات تبدیل شده و در مواقعی به قدری حجم این تبلیغات زیاد است که برایمان این سوال ایجاد می‌شود که آیا این محصولات غذایی واقعا تاثیری بر سلامت جسمانی ما دارد؟

 

در ادامه همین تبلیغات‌های عجیب و غریب چند وقتی است شاهد تبلیغ گسترده قارچ «گانودرما» در فضای مجازی و برخی سایت‌ها هستیم، تبلیغی که از این محصول گیاهی به عنوان «معجزه قرن» یاد می‌کند و به مخاطبان القا می‌کند که این گیاه خواص معجزه‌آسایی در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها و کاهش وزن دارد.

با جست‌وجویی در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم که این محصول در قالب‌های قهوه و دمنوش با قیمت‌های زیاد به فروش می‌رسد و فروشندگان مدعی هستند که «قارچ گانودرما» خواصی مانند پاکسازی بدن ، سم زدایی، جوان‌سازی پوست و خواص ضد سرطانی را داراست.

برای بررسی بیشتر این ادعاها با تعدادی از کارشناسان به گفت‌وگو پرداختیم و نظرات آن‌ها را جویا شدیم.

*«قارچ گانودرما» خوب یا بد؟

سپیده دولتی کارشناس دفتر بهبهود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در یکی دو سال اخیر صحبت  در خصوص قارچ گانودما و اثرات آن در جامعه زیاد شده است و مصرف این قارچ محبوبیت روز افزونی پیدا کرده است. این قارچ از چند هزار سال پیش در طب شرقی در چین و ژاپن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می شود.

کارشناس دفتر بهبهود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: ژاپنی‌ها معتقدند که نوع  قرمز رنـگ ایـن قـارچ دارای خـواص درمانی است، اما چینی‌ها معتقدنـد کـه نوع سـیاه رنـگ دارای خواص درمانی به مراتب بیشتر از نوع قرمز رنگ است. منابع و کتب قدیم، این قارچ را برای درمان تنگی نفس، تقویت حافظه، افزایش قدرت بدنی، افزایش طول عمر، درمـان بیماری‌های کلیه و کبد، آرتریت (ورم مفاصل) ، آسم، زخم معده، دیابت مفید دانسـته‌اند.

وی  ادامه داد: تحقیقات زیادی در خصوص تاثیرات این نوع قارچ انجام شده است که این تحقیقات تاثیرات مختلفی همچون تقویت سیستم ایمنی، بهبود خستگی و افسردگی،سلامت قلب، کنترل قند خون،ضد سرطانی، پاپیلومانی انسانی و ضد باکتری را برای این نوع قارچ عنوان کرده‌اند. اما باید توجه داشت با مرور بر روی تحقیقات انجام شده، بیشتر مطالعات بر روی حیوانات و یا در مدل‌های کشت سلولی انجام شده است و مطالعات تجربی انسانی غالباً اندک بوده‌اند و نمی‌توان این تاثیرات برای انسان مدنظر قرار دهیم.

*گول تبلیغات عوام فریبانه را نخورید

دولتی  با بیان اینکه در حال حاضر محصولات مختلفی از این نوع قارچ مثل قهوه  یا مکمل در بازار موجود است تاکید کرد:  در حال حاضر در خصوص تاثیر این قارچ برای کاهش وزن تبلیغات زیادی انجام می‌شود و حتی در برخی از مکمل‌ها و دمنوش های تولید داخل  به عنوان  یک ماده موثر در کاهش وزن استفاده شده است.

کارشناس دفتر بهبهود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: مطالعات تاثیر این  قارچ در کاهش وزن عمدتا بر روی موش‌ها انجام شده است و نمی توان آن را کاملا ایمن و اثربخش برای انسان دانست و بنابراین برای کاهش وزن یا هر نوع مشکلی باید به فرد متخصص در آن حوزه مراجعه کرد و گول تبلیغات عوام فریبانه که در خصوص تاثیر برخی از مواد غذایی یا گیاهان انجام می‌شود را نخورد.

* چندی پیش تبلیغ «کامبوجا» حالا تبلیغ «گانودرما»

مجید حاجی‌فرجی متخصص تغذیه در خصوص اما و اگرهای مصرف این قارچ گفت: هر ماده غذایی که ادعا می‌شود دارای خواص ضدسرطانی است در ابتدا باید تحت تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی قرار گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد برخی از مواد غذایی پرفیبر یا پر کلروفیل که معمولا گیاهی هستند به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان می‌توانند پیشگیری یا بهبود شرایط درمان از بروز از بیماری‌ها کمک کنند، اما این ادعا که با مصرف یک ماده گیاهی فردی به بیماری مبتلا نخواهد شد یا درمان می‌شود قابل قبول نیست.

حاجی‌فرجی ادامه داد: این اثرات مثبت این مواد گیاهی روی حیوانات ثابت شوند و عوارضی نداشته باشند می‌توان از آن‌ها به عنوان کمک کننده به روند درمان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: مصرف این نوع گیاهان در طب سنتی آسیای شرقی رواج دارد و افراد آن جوامع عقیده دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند کمک کننده برای درمان برخی بیماری‌ها باشد. از همین رو هرازچند گاهی برخی با تبلیغ گسترده این گیاهان دارویی اقدام به فروش این محصولات می‌کنند کما اینکه طی سال‌های قبل برخی روی به تبلیغ «قارچ کامبوجا» آوردند و مدعی شده بودند این قارچ نیز خواص معجزه‌آسایی دارد.

به نظر می‌رسد عده‌ای از فروشندگان این دست از کالاها هرازچندگاهی با تبلیغ گسترده در فضای مجازی تلاش خود را برای اقناع مخاطبان به کار می‌گیرند تا بتوانند از طریق فروش این محصولات درآمدهای هنگفتی را کسب کنند، به گفته کارشناسان بهترین روش برای خلاصی از چاقی و درمان بیماری‌ها مشورت با پزشک متخصص و اصلاح سبک زندگی است، و نمی‌توان با اعتماد به این مدل تبلیغات یک شبه معجزه کرد و لاغر شد.

ارسال نظرات