صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
امام حسین (ع) حکم طبیب را در جامعه دارد، باید ریشه درد‌های اجتماعی را پیدا کند و درصدد معالجه برآید، ازنظر او یزید خطرناک‌ترین غده سرطانی در پیکر جامعه اسلامی است که قبل از هر چیز باید جراحی شود.
کد خبر: ۹۱۷۳۵۸۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
اولین و بزرگ‌ترین فکر جهان اسلام خود یزید است (فلعمری ماالامامالا العامل بالکتاب القائم بالقسط والدائن بدین الحق) امام و رهبر باید خودش عامل به کتاب باشد، خودش عدالت را به پا دارد و به خدا متدین باشد و امام حسین ع به مرگ درراه امربه‌معروف و نهی از منکر زینت بخشید، به این مرگ شکوه و جلال داد.

امام حسین ع می‌بیند  اسلام که دین رحمت و هدایت است. اکنون همانند ابزاری است که در دست مفسده حق جویان زمان در جهت تأمین مقاصد پلیدشان بکار گرفته می‌شود، و اگر در زمان برادرش مردم ازلحاظ دست و زبان خلع سلاح شده بودند لیکن در دل انکار منکر می‌نمودند، اما اکنون به حالتی افتادند که نه‌تن‌ها قادر به جهاد با دست و زبان نیستند، بلکه در دل نیز انکار منکر نمی‌کنند.

اصل امربه‌معروف و نهی از منکر در صورتی می‌تواند سلاح مبارزه باشد که روح شهامت و شجاعت و شور و مبارزه و تعهد به زندگی خداپسندانه در مردم وجود داشته باشد.

هنگامی مردم به سلاح امربه‌معروف و نهی از منکر مسلح نباشند و حتی در دل کینه و نفرت، ظلم و فساد را نپرورانند، یک چنین مردمی صد درصد مرده‌اند و ضد ارزش‌ها و رذایل به‌جای فضایل اخلاقی در جامعه حکومت می‌کنند.

به تعبیر امام علی (ع) همه اعمال نیک و جهاد درراه خدا در پیش امربه‌معروف و نهی از منکر مانند آب دهان انداختن در دریای پهناور است.

امربه‌معروف و نهی از منکر اجل را نزدیک نمی‌کند و روزی را کم نمی‌گذارد و نیکوترین امربه‌معروف و نهی از منکر گفتن یک‌سخن حق و درست در نزد پادشاه ستمگر است حکمت ۳۷۴

دلیل اهمیت دادن به این عمل (امربه‌معروف و نهی از منکر) به همان جهت که قوام یک جامعه بستگی دارد تا مردم این سلاح را در دست نداشته باشند، نماز روزه و سایر فرایض بی‌اثر و نتیجه خواهد بود، زیرا دشمن از انسان‌های روح و مرده باکی به خود راه ندارد و در کمال قدرت دست به هر مفسده ایی می‌زند و اعتقادات و فرهنگ مردم را به گونه ایی محتوا می‌دهد که ضرری متوجه او نکند.

امام حسین (ع) در عصری زندگی می‌کند که ظالمان قداره‌بند یک جو غیرت و جسارت را هم در مردم باقی نگذاشته‌اند و اجتماع را با جهتی سوق داده‌اند که بی‌تفاوتی در مقابل دین و سرنوشت جامعه جزء شعائر دشمن شده بود.

مشاهده چنین وضعیتی برای امام حسین (ع) بسیار دردناک شکننده بود لذا تصمیم دارد مردم را از ضعف و زبونی و مسکینی به‌مراتب بدتر از بردگی نجات دهد و حس مسئولیت و توان مبارزه علیه ظلم را در آن‌ها تقویت کند و اسلام ناب خالص را به متن زندگی مردم بازگرداند.

تحقیقاً رمز پیروزی و سربلندی جامعه در این اصل مهم (امربه‌معروف و نهی از منکر) است و امام معتقدند که اگر مردم امربه‌معروف را دوست داشته باشند و از منکر بیزاری جویند هرگز در مقابل ستمگران سکوت نخواهند کرد؛ بنابراین ملاحظه می‌شود که امام حسین (ع) احیا این اصل را هدف اساسی حرکت و قیام خود معرفی می‌کند امام حتی در وصیت‌نامه خود که قبل از خروج از مدینه به محمد حنیفه نوشته‌اند با صراحت هدف خود را از امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان می‌نماید که به‌قرار زیر است من برای راحت‌طلبی و لذت‌جویی خروج نکردم و نه حتی از روی ستم و نه برجهت فساد کردن، بلکه قصدم اصلاح است و نجات دادن اجتماع از انحراف و گمراهی؛ می‌خواهم امربه‌معروف و نهی از منکر کنم و سیاست من مانند جدم و پدرم علی بن ابیطالب (ع) است.

امام حسین ع. حتی در کنار قبر پیامبر (ص) در ضمن مناجات که با خداوند متعال داشت چنین فرمود:: پروردگارا تو میدانی من به این امربه‌معروف و نهی از منکر را دوست دارم و از منکر بیزارم و من از تو مسئلت دارم و تو را به‌حق این قبر و کسی که در آن جای گرفته سوگند می‌دهم که راهی به من بنمایی که در آن رضای تو و رضای پیامبر توست.
در آنجا هم امام حسین علیه‌السلام هدف اصلی خویش را امربه‌معروف و نهی از منکر بیان می‌فرماید و هیچ فکری را بدتر از یزید نمی‌داند که سرچشمه همه مفاسد است و با کشتن بیعت گرفتن از سیدالشهدا می‌خواهد هستی اسلام را و قرآن را به سقوط حتمی بکشان.

یکی از عامل‌های ماهیت قیام امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر بود و در نهی از منکر قیام کردند، زیرا ایشان می‌فرمایند: «اسلام را منکرات فراگرفته است و من به‌حکم وظیفه دینی، به‌حکم وظیفه شرعی، و الهی خود قیام می‌کنم»

امیرالمؤمنین می‌فرمایند:‌ای مؤمنان! هرکس تجاوزی را بنگرد، شاهد دعوت به منکری باشد و در دل آن را انکار کند خود را از آلودگی مبرا داشته است و هرکس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد و از اولی برتر است آن‌کس که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد و راه رستگاری یافته و نوری در دلش تابیده حکمت ۳۳۷

انتهای پیام/
ارسال نظرات