صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - 11 August 2023
بصیری مطرح کرد : زمانی که به رسانه به عنوان مخدر می نگریم ، فریب خوردن از آن لذت دارد و آنطور که به نظر می رسد مسئولان ، رسانه ها و حتی مردم دوست ندارند از این مخدر دوری کنند.
کد خبر: ۹۱۸۱۰۶۷
|
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع سواد رسانه ای و حوزه آموزش با حضور دکتر مسعود بصیری ، کارشناس رسانه ، مدرس دانشگاه و رئیس سازمان بسیج رسانه روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

مسعود بصیری در آغاز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات عصر حاضر همزمان با عبور از سنت به مدرنیته با رسانه ها عجین شده است ، اظهار کرد : حجم زیادی از تصمیمات در دنیای مدرن امروز ، تحت تاثیر رسانه های قرار گرفته است .

وی افزود : در بسیاری از امور دنیای مدرن توانسته ایم یک راهکار مناسب پیدا کنیم. البته راهکارها بیشتر معطوف به مسائل فیزیکال و قابل لمس مانند حوزه تغذیه و آب و هواست که قوانین مشخصی در راستای آن در مجامع بین الملل و داخلی وجود دارد و مورد توجه است.

رئیس سازمان بسیج رسانه با تاکید بر اینکه حوزه سواد رسانه تحلیلی و مفهومی است ، عنوان کرد : به دلیل پیچیدگی های این فضا ، نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت و دغدغه مند از مدیران آموزشی و اداره کننده سیستم های اجرایی هستیم. متاسفانه میل به سواد رسانه ای در کشور ما چندان بالا نیست چون مقامات و مسئولان اجرایی دغدغه آموزش سواد رسانه ای ندارند و درگیر مسائل دیگر در حوزه های اجتماعی هستند.

بصیری در بخش دیگری از برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت و گو عنوان کرد : از آنجایی که رسانه هنوز به صورت کامل جایگاه خود را در ایران و حتی کشورهای پیشرفته دنیا به دست نیاورده است ، به یک معضل تبدیل شده است که همه در پی حل آن هستند.

وی رسانه را ابزار نفوذ و قدرت بسیاری از کشورها و سیستم ها دانست و اظهار کرد : صاحبان رسانه در دنیا تمایل چندانی به آگاهی بخشی به مخاطبان در راستای تفکیک حقیقت از دروغ ندارند چرا که این کار تسلط بر حوزه رسانه و ابزار فشار و کار را از آنها می گیرد .

بصیری خاطر نشان کرد :دغذعه آموزش سواد رسانه ای باید توسط رسانه ها ایجاد شود . این در حالی است که انگشت اتهام به سوی تعداد زیادی از آنها دراز است چرا که بسیاری از آنها چه در داخل و چه در خارج دست به فریب افکار عمومی می زنند . رسانه ها مردم را برای شنیدن خبرهای مختلفی مانند مسائل مربوط به سلبریتی ها و حوادث یا درگیری ها که معمولا اساتید حوزه سواد رسانه به آنها نقد جدی دارند ، تنها با هدف جذب مخاطب تشویق می کنند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد : زمانی که به رسانه به عنوان مخدر نگاه می کنیم ، فریب خوردن از آن لذت دارد و حرف های غلط اما زیبا مشتری پیدا می کنند . با وجود این اتفاقات چه دلیلی برای نگاه نقادانه وجود دارد وقتی که آنها را دوست داریم خود را فریب می دهیم . اگرچه آموزه های دینی در کشور ما حقیقت طلبی و جستجوی حق را تقویت می کند اما مسئولان ، رسانه ها و حتی مردم دوست ندارند از این مخدر دوری کنند.

ارسال نظرات