صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - 30 June 2023
بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان ریشه در عدم پاسخ مناسب به پوشش مطلوب در دوران دانش‌آموزی دارد و این نقیصه آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس مناسب دچار بحران کرده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۹۰۳
|
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  نسرین دانایی جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره ابعاد جامعه‌شناختی لباس فرم مدارس در ایران گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه دانش‌آموز کشور در جهت تأمین امنیت روانی و آرامش روحی و جسمی، لباس فرم آن‌ها است که به‌نوعی می‌تواند بیانگر جهان‌بینی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ آن جامعه نیز باشد.

دانایی با اشاره به اینکه لباس فرم مدارس باید به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ جامعه طراحی و تولید ‌شود اظهار داشت: غفلت از موضوع پوشاک مدارس، غفلت از بسیاری از باورها، اعتقادات و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی حاکم بر جامعه است و بدون شک بسیاری از بی‌توجهی‌ها در سالیان متمادی سبب شده که نتوان از پوشاک مدارس به‌عنوان یک ظرفیت در زایش و پویایی فرهنگی کشور بهره گرفت.

این جامعه‌شناس در ادامه افزود: کیفیت پوشاک مدارس همچنین در فرایند اجتماعی شدن دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از رویکردهای جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن، موردتوجه قرار دارد و بر این اساس لباس می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه کودک و نوجوان در مسیر رشد اجتماعی را مرتفع سازد.

وی با تأکید بر اینکه لباس ابزاری برای تبیین جامعه‌شناسی فرهنگ‌ها است اظهار داشت: بدون شک پرداختن به روانشناسی بلوغ و نوجوانی و بررسی مسائل نوجوانان از ویژگی‌های جوامع امروزی است و جامعه‌ای که موضوع مهمی همچون پوشاک مدارس را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین مؤلفه‌ها در این مسیر لحاظ نکند، نمی‌تواند به‌درستی از عهده دیگر ابعاد بررسی پدیده‌های اجتماعی مرتبط با نوجوانان و جوانان سربلند بیرون آید.

دانایی گفت: به هر روی مدارس از طرق گوناگون بر اجتماعی شدن دانش آموزان اثرگذار بوده و یکی از مهم‌ترین روش‌ها، استفاده از الگوها، طرح‌ها، نقش‌ها، پارچه‌ها و مدل‌های مطلوب برای لباس فرم دانش آموزان است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان دیده می‌شود چه‌بسا ریشه این مسأله در دورانی باشد که حس نیاز آن‌ها با یک پوشش مطلوب در دوران طولانی دانش‌آموزی ارضا نشده و همین نقیصه در آینده، آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس دچار بحران کرده است.

دانایی بر تأثیر رنگ‌ها در ارائه الگوهای رفتاری متعدد از سوی جامعه دانش‌آموز تأکید و بیان کرد: دانش روانشناسی ثابت کرده است که رنگ در لباس بر رفتار افراد اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که بارها و بارها به استفاده از رنگ‌های گرم و شاد در لباس فرم دانش آموزان مقاطع ابتدایی تأکید شده که متأسفانه همچنان شاهد آنیم که به دلایل مختلف از سوی مدیران مدارس، مربیان و اولیا به این اصل مهم توجه نمی‌شود.

این جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه گفت: امید است جامعه مسئول در زمینه لباس فرم دانش آموزان با سپردن این جریان مهم اجتماعی و فرهنگی به دست افراد کاردان، نقش اثرگذار خود را در کیفیت پوشش حال و آینده دانش آموزان ایرانی ایفا کرده تا آینده‌سازان ایران نیز در فردای نه‌چندان دور به نیکی از پوشاک مدارس خود یاد کنند.

انتهای پیام/*

ارسال نظرات