صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
کد خبر: ۹۲۸۶۳۶۸
|
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۴
متأسفانه چند سالی است با پایان یافتن ماه صفر، بدعتی در برخی مناطق رواج یافته و آن رفتن پشت در مساجد و در زدن است؛ کاری که فاقد هر گونه مبنای روایی و عقلانی است.
به گزارش خبرگزاری بسیج میبد، با پایان یافتن ماه صفر به عنوان دومین ماه حزن آل محمد (ص) بشارت حلول ماه ربیع الاول دل همه مومنان را شاد می‌کند ماهی که در آن پیامبر گرامی اسلام (ص) متولد شد و امامت وجود نازنین و ملکوتی امام زمان (عج) آغاز شد.
چند سالی است در پایان ماه صفر مراسمی در برخی شهر‌ها باب شده است که در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو وانمود می‌شود، اما هنگامی که در آن اندیشیده می‌شود نتیجه به آنجا می‌رسد که با خرافه‌ای دیگر مواجه هستیم.
داستان از این قرار است که گفته می‌شود در شب اول ماه ربیع الاول چند ساعتی قبل از نماز صبح روز اول این ماه می‌بایست درب هفت مسجد را کوبید و با این کار پایان دو ماه عزاداری و آغاز ماه شادمانی حضرت زهرا (س) را اعلام کرد و بدین سان از دستان حضرت زهرا (س) صله دریافت کرده و حاجات خود را طلب کنیم.
در سال‌های ابتدایی این مراسم به کوبیدن در مسجد و آن گاه اقامه نماز صبح در آخرین مسجد اکتفا می‌شد. اما با گذشت زمان بر پیرایه‌های این عمل افزوده شد. سال بعد تضرع و ناله و گریه بر درب مسجد. سال بعد پخش نذورات و شیرینی و شکلات و...، سال بعد گفته شد در آخرین مسجد باید دعای توسل خوانده شود و سال بعد روشن کردن شمع بر در مسجد و آب و جارو کردن مقابل آن هم اضافه شد و همین طور این سیر تکاملی ادامه یافت تا جایی که برخی از نماز مغرب شب اول شروع به این کار می‌کردند تا از خواب شب هم بی بهره نمانند.
این عمل که به ظاهر نیکو، مستحب و حتی منبعث از حدیثی از رسول اکرم (ص) نمایانده می‌شود که فرمود:: "من بشرنی بخروج صفر فله الجنة" یعنی هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او می‌دهم، در واقع عملی خرافی است که مدرک معتبر روایی و دینی ندارند و از جمله اموری است که موجب انحراف دین و منجر به بدعت در دین می‌شود، آداب و رسومی که با رنگ و لعاب دینی ناگهان در جامعه سر برمی آورند و عده‌ای ساده دل و یا جاهل را هر چند با نیت پسندیده به دنبال خود می‌کشد.
گذشته از اینکه حدیث منقول فوق الذکر از پیامبر اعظم فاقد سند صحیح است جای تأسف است که در برخی موارد این گونه آیین‌های خرافی و نامعلوم در جامعه رواج می‌یابد و برخی از مردم به جای آنکه به علما و مراجع رجوع کرده و با تحقیق سراغ این اعمال بروند با اعتماد به سخنان بی پایه افراد بی مایه در دام خرافات گرفتار می‌شوند این تأسف آن گاه فزونی می‌یابد که در این سال‌ها بار‌ها مراجع و علما بر رواج خرافات نهیب زده اند.
دق الباب مسجد در سیره علما نیست
این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر نیز دیده شده است که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می‌شکنند
نظر مراجع معظم تقلید
مراجع معظم تقلید نیز بر خرافی بودن این ماجرا صحه گذاشته و همگی این کار را غیر مستند و باوری غلط و غیرمعقول بیان فرمود: ه اند؛ از جمله آیت الله العظمی خامنه‌ای در مورد استناد روایی این عمل فرمود: ه اند: این عمل مستند روائی ندارد، و شیوه‌ی قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجت از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه‌ی عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماء اعلام دامت افاضاتهم و مؤمنین ایدهم الله تعالی با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتار‌هایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد جلوگیری نمایند
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این باب گفته اند: «با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین (ع) وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین (ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه‌ای اختراع کنند و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند؛ بنابراین لازم است که ضمن خودداری و جلوگیری از این خرافات و با مراجعه به متون صحیح، به انجام اعمال لیلة المبیت و نیز اعمال مستجبی اولین روز ماه ربیع‌الاول براى شکر نعمت سلامتى رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در هنگام هجرت پیامبر (ص) به مدینه مبادرت شود؛ اعمالی مانند "روزه گرفتن" و "زیارت پیامبر و علی علیهما و آلهما السلام".
آداب آخر ماه صفر و اول ماه ربیع الاول
درباره آداب خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول باید گفت که در روایات اسلامی و اعمال مستحبی این ماه در مفاتیح‌الجنان آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است
ارسال نظرات