صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
اولین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج، ویژه مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید سراسر کشور، با ارائه دو درس " مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" روز دوشنبه 29 دیماه 99 برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۱۳۸۹۱
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، کارگاه آموزش مبانی ارتباطات و خبرنویسی روز دوشنبه 29 دیماه 99 با حضور مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ در سالن شهید شهریاری و به صورت وبیناری با حضور مسئولان رسانه در مراکز استان‌‌ها برگزار شد.

در این جلسه فائزه سادات شاه‌طاهری، کارشناس رسانه و فضای مجازی، در درس مبانی ارتباطات و سواد رسانه از مدل‌های متنوع انتقال پیام سخن گفته و بیان کرد: در عصر نوین رسانه، با رسانه‌های اجتماعی تحت عنوان رسانه‌های موبایلی مواجهیم که در آن به سرعت جای نویسنده و گیرنده پیام تغییر می‌کند تا آنجا که در نظریات نوین با اصطلاحاتی چون " مرگ مخاطب" مواجهیم یعنی اینکه در این نوع رسانه‌ها، مخاطب صرف وجود ندارد و به اصطلاح با "کاربران" مواجهیم.

وی در ادامه وظایف اجتماعی رسانه‌ها را که به صورت یک الگوی بین‌المللی نیز مطرح شده؛ اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی وانتقال میراث فرهنگی عنوان کرد و از ایجاد احساس تعلق اجتماعی به عنوان یکی دیگر از وظایف وسایل ارتباط جمعی سخن گفت.

شاه‌طاهری، سرعت انتشار، مداومت و تنوع انتشار را از ویژگی‌های وسایل ارتباط جمعی دانست و با ذکر تاریخچه‌ای به بیان برخی نظریات نظریه پردازان مشهور پرداخت و از "دهکده جهانی" در نظریه مارشال مک‌لوهان پس از اختراع تلویزیون  و بحث "جهانی‌شدن دهکده‌ها" در نظریه مانوئل کاستلز و نظریه "بازار پیام" محسنیان سخن گفت.

وی سپس در بحث شناخت و تاثیر رسانه‌ها در ادوار مختلف به ارائه برخی نظریه‌ها چون نظریه معروف گلوله جادویی و مارپیچ سکوت پرداخت و در یک تقسیم‌بندی، برخی نظریه‌ها با رویکرد وابستگی مخاطبان، دریافت، اقتصاد سیاسی، وحدت و یکپارچگی و جامعه اطلاعاتی را نام برد.

در ادامه این کارگاه آموزشی و در درس " خبرنویسی" حسن کربلایی حاجی اوغلی، دکترای مدیریت استراتژیک و رسانه و مدیرعامل سابق خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) ، به ارائه نکات کاربردی در خبرنویسی پرداخت.

وی با ارائه مثال‌های کاربردی، برخی غلط‌های رایج در خبرنویسی را برشمرد و بر لزوم رعات نکات نگارشی و اصول تنظیم حرفه‌ای خبر تاکید کرد.

حسن کربلایی دقت به مفهوم کلمات، درست نویسی در املا ، معرفی درست اشخاص و مسئولیت آن‌ها و رعایت رسم‌الخط واحد و پاسداشت زبان فارسی را در نگارش خبر ضروری دانست و با اشاره به برخی غلط‌های رایج، درست نویسی و فرهنگ سازی را وظیفه خبرنگار دانست.

این استاد دانشگاه همچنین بر ضرورت انتشار به موقع اخبار تاکید کرده و گفت: خبر یک موجود زنده است و خبرنگار باید در آن واحد و در لحظه خبر را بنویسد. زیرا که سرعت در خبرنویسی مهم است و غفلت از این مهم موجب سوختن خبر و از بین رفتن این موجود زنده خواهد شد.

گفتنی است؛ کارگاه آموزش "مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" روزهای دوشنبه به صورت حضوری و وبیناری ویژه مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید سراسر کشور در سالن شهید شهریاری این سازمان برگزار می‌شود و در پایان این دوره برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات