صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 27 May 2023
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت:گرفتار نشدن در چرخه تکراری رها سازی اقتصاد کشور توسط دولت ها در سال پایانی عمر خود و منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
کد خبر: ۹۳۲۹۴۰۸
|
۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
دکتر مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی» اظهار کرد:این شعار‌ها خارج از اسناد بالادستی نبوده و تغییر جهتی در آن برنامه‌ها نیست، بلکه تذکری است تا مانع غفلت قانون گذاران و مجریان شود.


وی تصریح کرد:یادآوری شعار سال برای خلق فرصت‌های جدید و هدایت آن‌ها در سمت و سوی مشخص است و تجمیع افکار و ظرفیت‌های کشور برای حل شاخص‌ترین مشکل کشور بوده و نوعی آینده نگری برای ریشه دار نشدن آسیب‌ها و تعیین اولویت برای منابع محدود کشور می‌باشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب ۱۵ سال است که بر حوزه اقتصاد تاکید دارند، بیان کرد:سوال اینجاست که چرا حوزه‌های فرهنگ، امنیت و دفاع کشور به این اندازه برجسته نیست؟

طاهری با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم ستون فقرات نظام اسلامی را
بشکنند، افزود: انتخاب راهبرد تولید برای سال ۱۴۰۰ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در
شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران ظرفیت تحریم پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابلیت تحریم شدن است، خاطرنشان کرد:دلیل این اتفاق را اساساً میتوان در خام فروش بودن و عدم تنوع تولید کشور جستجو کرد.

طاهری با اشاره به اینکه برای حل مشکل راحت تحریم شدن قاعدتا باید کاری کرد تا هزینه‌های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد، گفت: این اتفاق مگر با تنوع دادن به تولید کشور نخواهد افتاد چرا که در واقع تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌های اقتصادی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید میتواند فرصت‌های از دست رفته اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ به واسطه ثبت نرخ رشد‌های اقتصادی منفی را تا حدودی جبران کند، به مزیت‌های تولید در کشور اشاره کرد و یادآور شد:تولید بزرگترین دغدغه خانواده‌ها و جوانان فارغ التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، کاهش فرزندآوری، به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

وی با بیان اینکه تولید امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب و کار‌ها در اثر شیوع کرونا
ویروس در کشور را فراهم خواهد کرد، اذعان داشت:تولید به ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های دانش بنیان رونق میدهد.

این مسئول ادامه داد:تولید شانس تحقق درآمد‌های مالیاتی پیش بینی شده در بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۰ (۲۵۰ هزار میلیارد تومان) در شرایط تحریم را افزایش میدهد؛ با توجه به استمرار محیط تورمی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ تولید میتواند از عمیق‌تر شدن رکود تورمی در اقتصاد ایران جلوگیری کند؛ زیر سایه کاهش شدید درآمد‌های نفتی، تالش برای تولید، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های واقعی کشور برای اقتصاد بدون
نفت و مشخصا‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به نفت را نشان خواهد داد. ً. عدم وابستگی بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات را به نفت نشان خواهد داد؛ امکان تقویت صادرات غیرنفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشور‌های همسایه با هدف کمک به پوشش نیاز‌های ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد و انعطاف پذیری سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختاری اقتصادی ایران
نظیر رشد باالی حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم‌های کنونی را تقویت خواهد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بدیهی است که ایران هم اکنون در شرایط کامل خاصی قرار دارد و مشکلات ساختاری انباشته شده در اقتصاد ملی، تحریم‌های یک جانبه و موضوع کرونا عوامل شکل دهنده این شرایط خاص هستند، به راهکار‌های کوتاه مدت در تولید اشاره کرد و گفت:بایستی واحد‌های تعطیل شده فعال
شده و به واحد‌هایی که با بخشی از ظرفیت تولید مشغول به کار هستند کمک شود.

طاهری با بیان اینکه نیاز به عبور از سیاست شکست
خورده پول پاشی کور برای رشد تولید و اشتغال همچون سه دهه گذشته و اعمال سیاست هدایت اعتبار مشاهده می‌شود، تاکید کرد:
باید تمرکز واقعی و عملی بر حمایت از سرمایه گذاری‌های توسعه‌ای صورت گیرد. واحد‌های فعال موجود باید به
جای سرمایه گذاری‌های ایجادی و راه اندازی واحد‌های جدید توسعه پیدا کنند.

وی افزود:مشکلات بخش کشاورزی از جمله نبود الگوی کشت، برنامه‌های ناقص آبخیزداری، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی
کشاورزی، ناتوانی در بازاریابی محصولات کشاورزی و نوسانات شدید در قیمت‌ها هستند که باید نسبت به برطرف
کردن آن‌ها اقدام شود.

وی به ظرفیت بالای صنایع دستی در کشور نیز اشاره و بیان کرد:ایجاد و حمایت از اشتغال خوشه‌ای صنایع دستی و فرش دستباف با شرکت‌های پشتیبان قوی و بازاریابی محصولات تولیدی از جمله اقدامات مهم در راستای رسیدن به هدف مذکور است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمرکز سیاست هدایت اعتبار و ارائه مشوق‌های دولت به کسب و کار‌هایی که دارای سه ویژگی ضریب فزاینده تولیدی
بالاتر، ضریب اشتغال بالاتر و وابستگی کمتر به واردات واسطه‌ای و ارز هستند که از اقدامات مهم دیگر در جهت تحقق
تولید است، خاطرنشان کرد: عدم واردات کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شوند ضروری است، و بایستی دسترسی به لیست واردات برای دانشگاهیان، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان به سهولت انجام گیرد، به این ترتیب بخشی از نیاز‌های کشور
مشخص خواهد شد تا در صورت ارائه طرح‌های مناسب و واقعی امکان ساخت داخل فراهم شود.

طاهری نظارت مستمر و جسورانه مجلس یازدهم بر تمرکز عملی و واقعی دولت فعلی برای تولید در سال ۱۴۰۰ را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد:گرفتار نشدن در چرخه تکراری رها سازی اقتصاد کشور توسط دولت‌ها در سال پایانی عمر خود و منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

طاهری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود فرمودند: «فرض کنید تحریم باقی خواهد ماند و اقتصاد کشور را بر اساس ماندن تحریم برنامه‌ریزی کنید.» چرا باید سامان اقتصادی و سیاسی کشور، با فرض ماندگاری تحریم، مورد تدبیر قرار گیرد؟ اظهار کرد:پس از شروع هر موج تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران و به موجب صعوبت‌ها و دشواری‌های ناشی از آن، مسئولان و مدیران کشور به صورت آشکار یا ضمنی به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که: "تحریم تا چه زمانی پابرجاست؟ " همچنین تلقی ضمنی در برخی سطوح مدیریتی و در برخی بخش ها، این است که با توجه به موقتی بودن تحریم، کافی است تصمیماتی گرفته شود که برای مدت کوتاهی اقتصاد کشور "دوام بیاورد" تا از آن و متعاقب رفع
مجددا به روال سابق بازگردیم.

وی با بیان اینکه این در حالی است که رفع تحریم ایران به صورت واقعی و واجد اثر عین اقتصادی، اساساً جایگاهی در دکترین اقتصادی ـ. نظامی آمریکا نداشته ونیز نقش بستن انگاره " کوتاه مدت بودن تحریم" نیازمند سیاست‌گذاری‌های اقتضایی و تشدیدکننده شکنندگی‌های اقتصادی خواهد بود بنابراین باید سامان اقتصادی و سیاسی کشور، با فرض ماندگاری تحریم، مورد تدبیر قرار گیرد.
ارسال نظرات