صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 05 June 2023
پدیده سلبریتی بودن فی حد ذاته بد نیست. وقتی بد است و هنگامی تبدیل به یک عارضه می‌شود که سلبریتی بودن به مثابه یک ارزش قلمداد شود و برای رسیدن به مرتبه سلبریتی بودن، هر شیوه و هر ابزاری توجیه گردد.
کد خبر: ۹۳۳۳۱۴۸
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، پژمان کریمی در خصوص پدیده سلبریتی بودن و بحث تبدیل شدن آن به یک عارضه در یادداشتی آورده است:

پدیده سلبریتی بودن فی حد ذاته بد نیست. وقتی بد است و هنگامی تبدیل به یک عارضه می‌شود که سلبریتی بودن به مثابه یک ارزش قلمداد شود و برای رسیدن به مرتبه سلبریتی بودن، هر شیوه و هر ابزاری  توجیه گردد.
چند سالی است با رونق شبکه‌های اجتماعی،  پدیده یادشده، دقیقا به شکل عارضه خودنمایی می‌کند. برای سلبریتی شدن، برخی افراد خاصه فعالان عرصه بازیگری، با انتشار مطالب مختلف سعی در جلب اعتنای مخاطبان دارند. این گروه از افراد، در برابر رویدادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی موضع‌گیری می‌کنند. اگر هم رخدادی دارای قابلیت موضع‌گیری به‌دست نیاورند، با مستمسک قرار دادن معضلی کهنه و عمومی یا دیدگاه یک فرد عادی یا همکار، نظرسازی و نظرپراکنی می‌کنند.
 بی‌شک هر فردی آزاد است تا در برابر هر موضوعی و رویدادی نظر دهد. اما آیا هر فردی آزاد است که با هر نوع تخصص یا هر سطح سوادی، بدون دانش و اطلاع از ماهیت و واقعیتی، نظر دهد و دیگران را به باور و موضع خود فراخواند؟ آیا هر فردی حق دارد، هر آنچه را خود می‌پسندد به عنوان ارزش و راست به ذهن مخاطب تحمیل نماید؟ آیا هر فردی حق دارد تا با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و دلبستگی‌های خود، نگاه و باور و فرهنگ مخاطب و جامعه را هدف قرار دهد و ارزش جعلی تولید یا بازتولید و منتشر سازد؟ قطعا خیر! قطعا هر انسان عاقلی، «آزادی عقیده یا آزادی بیان و اختیار انسانی» را مجوز هر نوع عمل و عملکردی قلمداد نمی‌کند. ما به عنوان یک انسان مسئول، حق نداریم که باورهای الهی را متزلزل کنیم، حق نداریم با تمسخر و اهانت نسبت به دیگران، خود را به قله شهرت رسانیم و به راس نگاه و اعتنای عمومی بنشانیم، حق نداریم با انتشار مطالب غیرتخصصی و اخبار غیرواقع، امنیت روانی جامعه را سلب نماییم.
متاسفانه طی روزهای گذشته سلبریتی‌ها به بهانه گشت و گذار نوروزی و امضای سند جامع راهبردی همکاری میان ایران و چین و درگذشت یک مجری سابق سیما و ... مطالبی را منتشر ساختند که:
1- علیه فرهنگ ملی و دینی‌مان معنا می‌شود.
2- علیه امنیت و منافع ملی است.
3- علیه رسانه ملی قلمداد می‌شود.
به‌واقع؛ گشت و گذار نوروزی با خودروی آنچنانی و با سفر به کشورهای اروپایی، دغدغه و امکان چند درصد از خانواده‌های ایرانی و مسلمان است؟ چرا برخی سلبریتی‌ها اروپاگردی و رانندگی با خودروهای آنچنانی را ارزش و رویا توصیف  می‌کنند؟ کدام سلبریتی متن سند راهبردی - منتشر نشده - را خوانده و اگر خوانده است به کدام بند اعتراض دارد؟ جز این است که  کلی‌گویی و ادعای رسانه‌های بیگانه و معاند را در موضوع سند، هدف تکرار و نشر قرار داده و می‌دهد؟چرا برخی و با اتکا به کدامین سند، نظر مرجع قضایی را درباره مرگ یک فرد مشهور، مردود اعلام می‌کنند؟
و پرسش‌ها و موضوعاتی دیگر...
باید تاکید کرد تا زمانی که مخاطبان از مطالب سطحی و اخبار جعلی و زرد استقبال می‌کنند و تا وقتی مخاطبان، افراد بی‌سواد را صرف مشهور بودن؛ نخبه و الگو قلمداد می‌کنند، پدیده سلبریتی بودن به عنوان یک عارضه واقعیت خواهد داشت. عارضه‌ای که اندیشه و ارزش را هدف قرار داده است!

انتهای پیام/

 

 
ارسال نظرات