صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023
در پاتوق پاتوق رسانه‌ای تبیین سازمان بسیج رسانه فارس؛
مشکلات برق کشاورزان و صنعتگران در فصل گرما در قالب پاتوق رسانه‌ای تبیین که به همت سازمان بسیج رسانه فارس و با محوریت سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن بررسی شد.
کد خبر: ۹۴۳۸۶۹۶
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، هادي رضايي، مسئول سازمان بسيج رسانه فارس در  نشست پاتوق مطالبه گری بيان كرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل گرم سال، استفاده بيشتر از انرژي و همچنين رونق بخش كشاورزي در اين فصل، پاتوق رسانه‌اي تبيين( سازمان رسانه) به بررسي مشكلات برق كشاورزان و صنعتگران در فصل گرما اختصاص داده شده است.

او ضرورت همراهي و هم افزايي براي گذر از پيك فعلي را يادآور شد و تصريح كرد: پاتوق تبيين بسيج رسانه به اقناع سازي مسائل روز از سوي مديران اختصاص دارد و نه صرفا سخنراني.

حسين پناهي، مسئول بسيج مهندسين صنعت و معدن فارس نيز ضرورت برگزاري اين جلسه را اقناع سازي افكار عمومي براي عبور از پيك فصل تابستان امسال عنوان و از مسئولان متولي خواست تا پيش از هر اقدامي، فعاليت‌هاي مربوط به امور برق به صورت شفاف برای مردم و اصناف تبیین شود.

او عنوان کرد: از آنجا كه اقناع سازي يكي از رويكردهاي مهم رسانه است، اين سازمان با استفاده از ظرفیت و فضای ایجاد شده توسط بسیج رسانه فارس، كشاورزان و صنعتگران را گرد هم آورده تا از نزدیک ضمن اعلام چالش‌ها در این زمینه، به بیان مطالبات خود از مسئولان مربوطه بپردازند.

محمدرضا سلاحي، مديرعامل شركت توزيع برق شيراز نيز در اين نشست به تشريح برنامه‌هاي شركت متبوع براي عبور از پيك تابستان پرداخت و گفت: ناترازي مصرف و توليد برق از سالهاي قبل به دليل حاكميت تحريم، عدم سرمايه گذاري و ...در كشور وجود داشته و در واقع متناسب با رشد مصرف، توليد اضافه نشده است.

او كنترل مصرف و افزايش توليد را تنها راه رفع ناترازي ذکر و خاطرنشان کرد: افزايش توليد بسيار زمانبر و هزينه ساز است.به عنوان مثال؛ دو نيروگاه در فارس داريم كه هر كدام در بهترين شرايط زماني در بازه زماني سه ساله با هزينه‌اي بالا احداث مي‌شود و لذا وزارت نيرو راهي جز مديريت مصرف ندارد تا بتواند شرايط موجود را كنترل كند.

مديرعامل شركت توزيع برق شيراز ادامه داد: سال گذشته توليد و مصرف با هم همخواني نداشت و به همين دليل خاموشي‌ها در دستور كار قرار گرفت و مثلا كشاورز در طول يك روز، دوبار با خاموشي مواجه می‌شد و صنعتگر نيز همينگونه بود.

به گفته سلاحی؛ امسال براي ايجاد يك احساس رضايت عمومي، استفاده از ظرفيت غيرقابل استفاده و احصاء آنها، اخذ مجوز براي خريد انرژي از پتروشيمي‌هاي جديد، پالايشگاهها و مولدهاي خود تامين در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: براساس طرح اين موارد، پروتكل‌هايي با وزارت صمت و جهاد كشاورزي مبادله شده است.استراتژي تعريف شده براي وزارت صمت اين بود كه صنعتگر اگر بداند چه زماني با خاموشي مواجه شود، راحتتر مي‌تواند برنامه ريزي كند و بنابراين برنامه انتقال تعطيلات جمعه به يك روز هفته برنامه ريزي شد.در وزارت جهاد كشاورزي نيز اين مهم در دستور كار قرار گرفت.

مديرعامل شركت توزيع برق شيراز با تصریح بر اینکه وظيفه ملي و شرعي ما اين است كه از نارضايتي عمومي جلوگيري كنيم، گفت: شركت‌هاي توزيع يك شركت سياست گذار نيستند و يك سياست كلي از جانب نظام ابلاغ شده و تمام قد به ميدان آمده‌اند تا امسال خاموشي گسترده و خارج از برنامه ريزي مانند سال قبل نداشته باشيم.

حسيني، مسئول نظام صنفي شهرستان مرودشت نيز در ادامه اين نشست به ويژگي‌هاي بخش كشاورزي و چالش‌هاي ايجاد شده در اين حوزه طي سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: بر كسي پوشيده نيست كه بخش كشاورزي وظيفه سنگين تامين امنيت عذايي كشور را در شرايط جنگ تحميلي و تحریم‌ها بر عهده داشته است.

او با بيان اينكه تامين امنيت غذايي هم راستا با تامين امنيت كشور است، افزود: شهرستان مرودشت حداقل ٢٥ درصد از توليدات فارس را تامين مي‌كند و به همين نسبت بالغ بر ٤٢ درصد اشتغال بخش كشاورزي در استان به اين شهرستان اختصاص دارد.

حسيني همچنین با بیان اینکه كشاورزان ما با حجب و حيا هستند و به عنوان سربازان گمنام امام زمان بي منت براي تامين امنيت غذايي تلاش كرده‌اند، افزود: علی‌رغم اوصاف فوق اما تصورمان اين است برخي تصميم گیری‌‌ها بدون شناخت از كشاورزي و كشاورز است.

او اظهار کرد: علي‌رغم اينكه قانون تلاش دارد از حوزه كشاورزي حمايت كند اما گاهي قوانين به ضرر ما اعمال مي‌شود.به عنوان مثال؛ در برنامه پنج ساله توسعه شاهد بوديم كه براي صرفه جويي در سوخت و استفاده بهينه از سوخت‌هاي فسيلي بر برقي كردن چاههاي كشاورزي تاكيد شد.اين مهم براي ما به يك آسيب بدل شده است و اگرچه قانون وزارت نيرو را ملكف به تامين برق ٢٤ ساعته مشتركين قديم و جديد كشاورزي در تمام فصول سال برابر با ساعت كاركرد در پروانه بهره برداري چاه کرده اما اينگونه نبوده و خساراتي متوجه كشاورزان و مردم شده است.

به گفته حسینی، این خسارت در بخش كشاورز موجب تخريب چاههاي كشاورزي مي‌شود، چرا كه با خاموشي و بالا و پايين رفتن سطح آب، حفره‌هاي رسي ايجاد مي‌شود.

او گفت: پمپ، تجهيزات و تاسيسات برقي نيز با نوسانات برق و خاموشي‌هاي پي در پي هم عمرشان كوتاه و هم فرسوده مي‌شوند.

مسئول نظام صنفي شهرستان مرودشت همچنین هدر رفت آب را از ديگر معضلات كشاورزان در پي خاموشي چاههاي برقي اعلام كرد و گفت: متاسفانه خاموشي‌ها، سرقت كابل و ترانس در حوزه كشاورزي را افزايش داده است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرايطي قرار داريم كه تامين امنيت غذايي اهميت بسزايي دارد، اما چرا باید مديريت مصرف را از بخش توليد شروع كنند؟ افزود: جاي تاسف دارد كه مدير وقت شركت توزیع برق فارس بابت اعمال خاموشي ٤ ساعته دو سال پياپي لوح تقدير دريافت كند، اصلا چرا بايد شركت توزيع سهم بيشتري بدهد؟

معزي، عضو شوراي اسلامي بخش درودزن و شهرستان مرودشت نيز در اين جلسه ضمن تبريك ولادت با سعادت امام رضا(ع)، ابراز اميدواری کرد که مطالبه گري تبديل به فرهنگ شود و مديران هم با سعه صدر برای کاهش مشكلات كشور تلاش کنند.

او با بیان اینکه دولت شعار تغيير داده و بايد اين تغيير توسط مديران اتفاق بيفتد، گفت: چرا برق نيست؟ اين سوال اساسي مردم است.

معزی تصریح کرد: در حالي كه سر برگ نامه‌ها شعار سال رهبري است اما پايين نامه‌ها اعمال قانون عليه توليد است و اين خجالت آور است.

عضو شوراي اسلامي شهرستان مرودشت ادامه داد: كشاورزي كه در بحراني ترين روزهاي كشت، نصف ظرفيتش را با خاموشي مواجه مي‌كنند، ديگر چه برايش مي‌ماند؟

معزی؛ بي عدالتي و تبعيض را از موارد نارضایتی کشاورزان ذکر و بیان کرد: چرا بايد حتي كوچكترين سياست به ضرر قشر مستضعف اعمال شود؟

او خواستار شفافیت وزارت نيرو شد و گفت: آيا قرار است كشاورز با وزارت نیرو تفاهم كند يا اجبارا قرار است خاموشي اعمال شود؟

معزی با بیان اینکه حتي در قانون منع كشت برنج هم به كشاورز ظلم شده است، حذف تعرفه برنجكاران را از ديگر چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد.

سجاديان، كشاوز و دامدار نمونه بخش سيدان مرودشت نيز در اين جلسه با بيان اینکه بزرگترين مشكل ما در بخش كشاورزي، نوسان برق است، گفت: اگر قرار است باري از مشكل ما برداشته شود، كاهش زمان خاموشي است.

او تصريح كرد: خاموشي، شناور را از بين مي‌برد و چاه را شولاتي مي‌كند.

اين كشاوز و دامدار ادامه داد: گندم ما در زمستان دچار سرمازدگي مواجه شد با كود و سم تقويت شدند و نياز بود تا در خردادماه آبياري شوند اما با قطعي‌هاي برق، تمام گندم‌هاي سرما زده، گرما زده شدند!

سجاديان عنوان كرد: مسئولان تلاش كنند تا در يك هفته يك روز برق قطع نشود و نه اينكه روزانه خاموشي اعمال كنند و اينگونه حق كشاورزان ضايع مي‌شود.

يدالله حقيقي، مديرعامل برق منطقه‌اي فارس نيز در اين نشست با بيان اينكه با يك ناترازي ١٥ و ١٦ هزار مگاواتي مواجه هستيم، گفت: به دلیل نقدينگي و سوء مديريت در ادوار مختلف، دولت نتوانسته ظرفيتي به كشور اضافه کند.

او تصریح کرد: يكي از دلايلي كه تاكنون دولت نتوانسته ظرفيت مغفول مانده ١٦ هزار مگاواتي را به كشور اضافه كند، سياست‌هاي غلطي است كه سال‌هاي قبل به صنعت برق تحميل شده است.

مديرعامل برق منطقه‌اي فارس با بیان اینکه توقع و انتظارات مردم، كشاورزان و صنعتگران به حق است و مطلب غير واقع مطرح نمي‌كنند، عنوان کرد: بايد ٥٠٠ هزار ميليارد تومان امروز اعتبار داشته باشيم تا در یک بازه زماني ٤ ساله اين كمبود جبران شود.

حقیقی ادامه داد: صنعت برق كشور چند سال است كه زيان‌ده بوده و تولید برقي كه هر كيلووات ساعت ١٤٠٠ تومان هزينه دارد، ١٠٠ تومان به فروش می‌رسد.

به گفته او، متضررترین دستگاه دولتي و صنعتي در كشور، صنعت برق است و هم‌اينك ٦٥ هزار ميليارد تومان تنها به پيمانكاران بدهكار است.

مديرعامل برق منطقه‌اي فارس با بیان اینکه توقع و انتظارات مردم، كشاورزان و صنعتگران به حق است و مطلب غير واقع مطرح نمي‌كنند، عنوان کرد: بايد ٥٠٠ هزار ميليارد تومان امروز اعتبار داشته باشيم تا در یک بازه زماني ٤ ساله اين كمبود جبران شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: در مديريت توزيع بار با كشاورزان و صنعتگران همراهيم.

همچنين در اين جلسه عدم تصميم گيري مستقل در بخش صنعت، قطعي برق حين بسته بندي گوشت مرغ، خاموشي برق حين تست دستگاه اكسيژن و بازگشت هشت ساعته به حالت سابق، مواردي بود كه از سوي نمايندگان واحدهاي صنعتي و توليدي مطرح شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات