صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 21 May 2023
مدیر میراث فرهنگی میاندوآب گفت: حمایت از فعالان صنایع دستی یک امر حائز اهمیت است، چرا که در حفظ فرهنگ بومی، تقویت و غنی‌سازی آن تاثیر بسیار زیادی دارد.
کد خبر: ۹۴۶۷۰۱۱
|
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷

فاطمه علیزاده در گفت‌وگو با بسیج از آذربایجان غربی، اظهار کرد: صنایع دستی که هنرمندان میاندوآب در آن فعالیت می‌کنند، رشته سفال‌گری، صنایع چوبی از جمله معرق چوب و منبت چوب، گلیم‌بافی و ... را شامل می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه گلیم‌بافی منسوخ شده بود، ولی حدود 5 سال است، که این رشته در شهرستان احیا شده است، گفت: خوشبختانه در این رشته میاندوآب حرفی برای گفتن دارد و در قالب طرح «یک روستا یک محصول» هنرمندان در حال فعالیت هستند، به طوری‌که خانم خدیجه سعیدپور به عنوان کارآفرین برتر کشوری در روستای گل سلیمان آباد فعال بوده و بین 30 تا 35 بافنده را به‌کارگیری کرده است.

مدیر میراث فرهنگی میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان در حوزه صنایع دستی از ظرفیت بالایی برخوردار است و هنرمندان خوبی پرورش داده است، گفت: در روستای سوگلی‌‌تپه نیز کارگاه‌های سفالگری چرخی راه‌اندازی شده و به‌طورمیانگین در هر کارگاه دو نفر مشغول فعالیت است.

وی به فعالیت بانوان در رشته رودوزی‌های الحاقی اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت در این رشته‌ها زیاد است، به‌طوری‌که خلق اثر هنری در رشته‌های سفالگری و صنایع چوبی ریشه‌های دیرینه دارد.

علیزاده برپایی دوره‌های آموزشی مختلف با هدف توانمندسازی بانوان و ترویج رشته‌های هنری را مورد اشاره قرار داد و گفت: تابستان سال جاری کارگاه آموزشی گلیم‌بافی و سفال‌گری در این شهرستان برگزار شد، که با استقبال خوب بانوان همراه بود و گواهی مهارت برای آنها صادر شده است.

مدیر میراث فرهنگی میاندوآب به پرداخت تسهیلات حمایتی اشاره کرد و گفت: هنرمندانی که از میراث فرهنگی گواهی مهارت کسب کرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند، تا کارگاه خانگی یا بزرگ راه‌اندازی کرده و برای خودشان اشتغال‌زایی کنند.

وی مبلغ پرداخت تسهیلات بانکی را مرتبط با میزان اشتغال‌زایی و اقلام موردنیاز دانست و یادآوری کرد: مهلت بازپرداخت این وام ها 5 ساله است و مدتی برای تنفس در نظر گرفته شده است.

مدیر میراث فرهنگی میاندوآب به صدور پروانه تولید انفرادی و کارگاهی برای افراد فعال اشاره کرد و بیان داشت: به این ترتیب هنرمندان می‌توانند در نمایشگاه‌های داخلی اعم از منطقه‌ای، استانی و بین‌المللی شرکت کنند و به این ترتیب یک گام بلند برای بازاریابی بردارند.

وی با بیان اینکه اهمیت حمایت از فعالان صنایع‌دستی و تاثیرگذاری آن در اقتصاد جوامع، بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اضافه کرد: این حوزه تأثیر شگرفی بر اقتصاد، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری و غنای فرهنگ هر کشور دارد.

ارسال نظرات