صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 30 July 2023
درس های ناگفته ی کربلا،ادب،دل نشکستن و اطاعت
کد خبر: ۹۵۳۰۴۹۰
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،حامد شیرخدا تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درباره‌ی واقعه عاشورا گفت:از مبانی اصلی تشیع که مشهور است و شاید معروف، عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» که بایستی برای تحقق این شعار تمامی درس‌های کربلا را از بر باشیم نه فقط از مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش بگوییم.بدون تردید عاشورا یک مکتب و دانشگاه است و دروس و رشته های مختلفی دارد و متأسفانه پس از ۱۴۰۰ سال هنوز بخوبی بیان نشده است.

وی افزود: یکی از بزرگترین درس‌های کربلا ادب است. به راستی چرا شمر که نقشی بمراتب کمتر از رهبران اموی و کوفه در شهادت امام حسین(ع) و یاران عزیز ایشان داشت پس از ۱۴۰۰ سال هنوز منفورترین شخص است؟ چرا در بین یاران ابی عبدالله حضرت ابوالفضل العباس (ع) به مقام شبه معصومی میرسند و در بین مردم با امام مسلمین مقایسه می‌شود و عظمت و شکوه بارگاه او همسان امام است؟ بدون تردید شاه کلید این موضوع با رجوع به منابع تاریخی و شرح ماوقع روز عاشورا یک کلمه است و آن ادب است. 

تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: شمر به خاطر بی ادبی، زخم زبان، بی‌احترامی به ولایت و امام زمان خویش پس از ۱۴۰۰ سال در بین مردم منفورترین شخص است و حضرت ابوالفضل العباس(ع) با رعایت ادب در مقابل امام زمان خویش به این جایگاه رسیده است. 

شیرخدا اظهار کرد: درس بعدی عاشورا، اطاعت است. بدون شک سپاه یزیدیان به فرماندهی عمر بن سعد اهل نماز،روزه،حج و سایر عبادات الهی بودند اما آنچه انسان را نجات می‌دهد اطاعت است نه عبادت. عبادت شرط لازم است اما برای سعادت و عاقبت به خیری شرط کافی نیست به همین خاطر یاران ابی عبدالله(ع) با اطاعت از امام زمان خویش به سعادت و عاقبت به خیری رسیدند.اما عبادات سپاه امویان و کوفیان نتوانست اصحاب خویش را نجات دهد و سعادتمند کند. 

وی ادامه داد: درس بعدی عاشورا که رمز سعادت و رستگاریست و در تمام لحظات و مکان‌ها بایستی مد نظر باشد دل نشکستن هاست. تمام عالم هستی ظرفیت پذیرش خداوند متعال را ندارد مگر دل مومن و انسان‌های پاک،و آنجا است که جایگاه خداست. شمر دل شکست، شمر باعث ناراحتی دلخوری و شکستن دل امام مسلمین و مومنین همراه ایشان شد به همین خاطر حضرت باری تعالی خودش باعث نفرت مردم تمام عالم نسبت به این انسان نماها شد و البته معیاری برای حق و باطل در طول تاریخ. هر کس با حسین و یارانش باشد با خداست و خدا هم با اوست و عزیز می‌شود «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم رحمن ودا ». و هر کس بر ضد امام حسین و قیام او باشد تا قیام قیامت منفور و از عاقبت به خیری چیزی به او نخواهد رسید.  فاصبر ان عاقبة للمتقین

ارسال نظرات