صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - 08 January 2024
گیاهان دارویی با توجه به ارزش افزوده بسیار و کاربرد چهارگانه در حوزه‌های درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی دارای ۲ شاخص سودآوری و ارزآوری برای کشور هستند و به عنوان فعالیت مورد توجه اقتصاد امروز محسوب می‌شوند بطوریکه با بکارگیری صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه می‌توان تحولی عظیم در بخش اقتصاد ایجاد کرد.
کد خبر: ۹۵۶۹۰۵۳
|
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ هر کالایی که سود آوری بالایی داشته باشد و به ثروتی عظیم تبدیل شود را می‌توان طلا دانست مخصوصا در این سال‌ها که شاهد بروز بحران کم‌آبی و خشکسالی در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشور عزیزمان ایران هستیم که بخش کشاورزی را به عنوان یکی از بزرگترین مؤلفه‌های بخش اقتصاد تحت تاثیر قرار داده است.

با وجود شرایط حاکم و نظر بسیاری از صاحب‌نظران بخش اقتصادی و دفاعی، عرصه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجادِ حفظ استقلال، امنیت پایدار و با ثبات برای کشورها برشمرده‌اند و عاملی مهم و تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی به حساب می‌آورند، گلخانه‌ها یا کشت محصولات کم آب‌بَر می‌تواند راهکاری برای نجات کشاورزی باشد.

گیاه آلوئه‌ورا، یکی از گیاهان دارویی متناسب با خشکسالی و سازگار با آب شور است و کار تولید و پرورش آن سوددهی بالایی دارد. تجربه «رسول سرلک»، جوان 44 ساله شهرستان خمین که با وجود تحصیلات عالیه چند سالی است وارد این عرصه شده، موید این مطلب است.

این جوان کارآفرین به گفته خودش 5 سالی می‌شود که به شکل حرفه‌ای وارد این عرصه شده و با احداث دو گلخانه و تولید و پرورش گیاه آلوئه ورا برای 10 نفر به صورت مستقیم و 15 نفر غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است. در گلخانه وی هم برگ گیاه و هم پاجوش آن تولید می‌شود.

وی سالانه بین 170 الی 200 تن گیاه آلوئه‌ورا از سطح گلخانه‌هایش برداشت می‌کند و در زمینه فروش آن نیز هیچ مشکلی ندارد.

این کارآفرین نمونه سال 1400 و تولیدکننده برتر سال 99 در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از نحوه آشنایی خود با این گیاه و ورودش به این عرصه می‌گوید: حدود دو سال تحقیق کردم تا در نهایت به این نتیجه رسیدم که کشت آلوئه‌ورا با کمترین سرمایه بیشترین بازگشت سرمایه و سوددهی را دارد.

وی درباره ویژگی‌های پرورش این گیاه می‌گوید: با توجه به نمودار بارش و کاهش بارندگی و معضل کم آبی آلوئه‌ورا گیاهی مقاوم در برابر کم آبی است به اضافه اینکه نیاز به مراقبت خاصی هم ندارد؛ از طرفی موارد استفاده این گیاه در زمینه‌های نوشیدنی، بهداشتی و دارویی است و بازار فروش خوبی دارد.

این جوان کارآفرین از کمک‌های بسیج سازندگی برای راه‌اندازی این کاروکسب سخن می‌گوید: گلخانه‌هایی که راه‌اندازی کردم از یک تسهیلات کوچک بسیج سازندگی بود که توانست در کنار آورده خودم باعث توسعه و پیشرفت کارم شود.

تحصیلات وی در زمینه برق صنعتی است و راه اندازی این کار تولیدی را ضمن علاقه، باتوجه به تحقیقات و بهره‌گیری از تجربیات دیگران برگزیده است.

وی درخصوص لزوم توجه به صنایع فرآوری به ویژه گیاهان دارویی از جمله آلوئه‌ورا چنین می‌گوید: ایده اصلی‌ام تولید و فرآوری این گیاه، ارسال و صادرات و برگشت ارز از طریق فراوری این گیاه است.

این کارآفرین نمونه استان مرکزی درخصوص بازار فروش ادامه داد: با چند شرکت دارویی، غذایی و بهداشتی قرار داد داریم و به شکل بیشتر خام تولیدات را به غیر از استان خودمان به استان‌های همجوار و کشورهای عراق و ترکیه صادر می‌کنیم.

اگر حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد می‌توانیم اشتغالزایی و تولید بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات