صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 April 2024
یک روانپزشک گفت: جامعه‌ي جوان ما مانند دیگر جوامع در معرض تهدید اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی قرار دارد، آگاه سازی آنان از خطرات مرتبط با مصرف مواد مخدر و فسادهای ناشی از آن رسالتی بزرگ است که باید به درستی و به موقع انجام شود.
کد خبر: ۸۵۳۵۳۷۴
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
به گزارش خبرزگاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، لیلا ارجمند  با تاکید بر اینکه تاخیر و تعلل در این امر عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت، افزود: اطلاع رسانی و آموزش در زمینه اعتیاد و آسیب های ناشی از آن در جامعه بخصوص برای جوانان، نیازمند عزم ملی و بسیج عمومی است.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از اپیدمی مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردانها ضروری است نهادهای آموزشی مربوط به جوانان همچون دانشگاهها و مدارس و سایر ارگانهای ذیربط از جمله سازمان ملی جوانان ، جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت با برنامه‌ریزی به معضلات اعتیاد و حتی مرگ آور بودن مواد مخدر بپردازند.

این روانپزشک با بیان اینکه کنترل موج اعتیاد، راهکارها و مداخلات مناسب جهت کنترل آن، باید در دستورالعمل‌های دست‌اندرکاران امر مبارزه مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت دیده شود، ادامه داد: بعد از این اقدام در جهت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید زمینه مناسب جهت برنامه ریزی، ظرفیت سازی و تولید اطلاعات راهبردی فراهم شود.

ارجمند به حضور فعال‌تر رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت : اقدامات انجام شده در این زمینه کافی نیست، رسانه‌ها بویژه رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای در آموزش و اطلاع رسانی برای تحقق رویکرد مقابله با اعتیاد دارند.

وی افزود: مسوولان و جامعه نیز باید نسبت به این معضل حساس شوند، چرا که اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پدیده ای خطرناک برای سلامت اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود و به گفته وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، این موضوع باید مشارکت و احساس مسوولیت همگانی کنترل شود.

ارجمند با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل اعیتاد از حساسیت خاصی برخوردار است و به برنامه‌ریزی اجرایی دقیقی نیاز دارد، تصریح کرد: با توجه به نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در تاثیر گذاری بر اذهان عمومی و در راستای توانمندسازی رسانه‌های همگانی در اطلاع رسانی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، مصرف روان‌گردان‌ها و محرک‌ها به عنوان یک مسئله تهدیدکننده سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح است.

این روانپزشک با هشدار به افزایش مصرف روان گردان‌ها و محرک‌ها در بین جوانان،اضافه کرد: این مواد باعث ایجاد اختلالات فیزیولوژیکی و عصبی می‌شوند، افزایش کاذب و میل شدید جنسی، افزایش شرکای جنسی، افسردگی ، اختلالات توهمی، حملات تشنجی، عدم تمایل برای مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد، افزایش مصرف،خشونت ونزاع،رفتارهای ضد اجتماعی، دیگرکشی، خودکشی از خطرات مصرف آمفتامین هاست که از عوامل مهم و زمینه ساز آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی مي‌باشد.

ارجمند افزود: آثار مصرف مواد روانگردان بر سیستم عصبی، احساس سرخوشی و سرحالی، افزایش فعالیت جنسی و بروز اختلالات توهمی می تواند منجر به روابط جنسی حفاظت نشده، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی شده ، به این ترتیب فرد عملا واکنشی برای محافظت خود در برابر رفتارهای مخاطر ه آمیز نمی‌دهد.

این روانپزشک با بیان اینکه تبلیغات وسیع در زمینه اعتیادآور نبودن این مواد، وظیفه ما را در اطلاع رسانی سریع و صریح دو چندان می کند، گفت: با افزایش مصرف روانگردانها در کشور و در صورت ادامه این روند، خشونت در جامعه افزایش می یابد و این موضوع منجر به افزایش بار ورودیهای زندان‌ها می‌شود.

ارجمند تصریح کرد: سونامی مواد مخدر و روانگردان‌ها، مسئله‌ای نیست که بتوان با چند پیام و حرکت نمایشی با آن مقابله کرد، نیاز به عزم ملی و حضور همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی کشورمان دارد.
ارسال نظرات