صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 April 2024
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مساله نظام و انقلاب و حفظ آن، چیزی نیست که یکی بگوید به من ربط دارد، دیگری بگوید به من ربط ندارد، همه موظفیم در هر جایگاهی که هستیم به منظور حفظ ، پاسداری و صیانت از ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کنیم.
کد خبر: ۸۷۹۸۷۱۳
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
به گزاش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار مدیران مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه اظهار داشت: مساله نظام و انقلاب و حفظ آن، چیزی نیست که یکی بگوید به من ربط دارد، دیگری بگوید به من ربط ندارد، همه موظفیم در هر جایگاهی که هستیم به منظور حفظ ، پاسداری و صیانت از ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کنیم و حتی در برخی مواقع اگر کم کاری‌هایی هم صورت گرفت به کمک یکدیگر برویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رسانه ملی به عنوان چهره و جایگاه ممتازی که دارد باید ترویج کننده و نشر دهند این تفکر باشد تا همگان به وظایفی که دارند مطلع و هم عامل به عمل باشند.

وی ادامه داد: با تبلیغ و اطلاع رسانی این فرهنگ در جامعه نهادینه می‌شود که برای بقای نظام و انقلاب باید تلاش کرد و یکی از همین تلاش‌ها نیاز به پژوهش و تحقیق و توسعه است، باید برای نسل امروز و آینده ایجاد انگیزه کرد اگر پژوهش نباشد دچار رکود و عقب گرد و مرگ فرهنگی خواهیم شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: امروز پژوهش‌ها باید در زمینه فرهنگ سازی با تمام ابعادی که دارد باید زمینه ساز تحول شود گرچه متاسفانه در طول سال‌ها دست‌خوش واژه‌ها شده است و از مفهوم اصیل خود فاصله دارد.

وی ادامه داد: یک روز فرهنگ را با وزارت آموزش و پرورش، یک روز با وزارت آموزش عالی می‌آورند و یک روز هم در قالب یک وزارت خانه مطرح می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود : بنده سال‌ها به دستور مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی  حضور داشتم، این شورا با جایگاه رفیعی و مهمی که در عرصه فرهنگ و کارهای بنیادین دارد متاسفانه صرفاً در حوزه انتخاب و جابجایی روسای دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و گام موثری در آن بُعد از مساله فرهنگی برنداشته است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: باید در خصوص ایجاد، بسط و گسترش باورهای بنیادین فعالیت‌های جدی داشته باشیم تا بتوانیم به صورت کلان و منسجم در مقابل این لجن زارهایی که در بستر فضای مجازی به وجود آمده اثرگذارتر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی نیازمند راه اندازی و فعالیت یک اتاق فکر با محوریت و شاکله فرهنگی است که سیاست‌ها و مرزهای فرهنگی و رسالت‌های آن در جامعه اسلامی را تببین و تشریح کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز بر سر راه فعالیت‌ها و ترویج مسائل فرهنگی در کشور قرار دارد آنست که استراتژی و فکر مشخصی وجود ندارد و این اختلاط‌های فرهنگی که هرکسی نسبت به یک فرهنگ خاص که این ترک است، او کرد، دیگری لر است و ... ناشی از هم عدم وجود استراتژی و فکر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش انقلاب اسلامی را از آثار یک انقلاب فرهنگی دانست و گفت: انقلاب و نتایجی که از آن صادر شد در واقع ابتدا با تغییر نگاه‌ها، باورها و ارزش‌های مردمی شکل گرفت و بعد همگام با این تغییرات زیرساخت‌های زندگی هم تغییر داده شد و به تبع آن سیاست، اقتصاد، صنعت، مسائل اخلاقی و تربیتی و... تغییر کرد و ریشه همه این مسائل تحولی بود که در فکر امت ایجاد شد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) افزود: این انقلاب هم موجب شد که اسلام ناب در لوای یک حکومت اسلامی در کشور پیاده شود و با همه مخالفت‌ها، دشمنی‌ها و اختلافاتی که در اندیشه و افکار آن روز ملت ایران وجود داشت به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات از طریق منبرها و سخنرانی‌ها و بیانیه‌های امام خمینی (ره) آغاز شد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: امروز هم برای تداوم انقلاب و آموزه‌های دینی باید برنامه ریزی و تسهیل افکار و تقویت آن در راستای برقراری فرهنگ که خود متشکل از باورها و اندیشه‌ها است از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در راستای این فرهنگ سازی نیاز به فعالیت و نقش آفرینی سه گروه از اقشار جامعه هستیم گروهی که تولید محتوای صحیح می‌کنند و به نوعی تقویت کننده نقاط ضعف هستند، دوم کسانی‌‌که آرمان‌ها و ارزش‌ها را به صورت یک آرمان رسمی در جامعه تبلیغ می‌کنند و سومین قشر کسانی هستند که به وسیله هنر در ابعادی که موجود است حقایق را در بدنه جامعه تزریق می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: قشر نخست محققین و نخبگان حوزه و دانشگاه هستند که باید تولید فکر و اندیشه شایسته کنند، در خصوص ترویج و نشر این تفکر و اندیشه‌ها وزارت آموزش و پرورش همچنین وزارت آموزش عالی نقش آفرینان اصلی هستند که باید با توجه به رسالتی که دارند به وظایف خود بپردازند و سومین نقش مهم، همان رسانه ملی است که در سطح عمومی جامعه دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی است، لذا رسانه ملی با ترویج افکار درست و سازنده در بین سطوح جامعه می‌تواند آمادگی ذهنی و روحی را با ابزار هنر و تبلیغ در جامعه نهادینه کند.

وی خواستار تشکیل اتاق فکر در رسانه ملی شد و افزود: اگر این سازمان با توجه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی همچنین افکارسنجی که انجام می‌دهد برای نهادینه ساختن فرهنگ ناب اسلامی برنامه ریزی داشته باشد بدون تردید بسیاری از آفت‌ها در جامعه رفع شده و الگوی ارزشمندی در حوزه فرهنگ خواهیم داشت.
ارسال نظرات