صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 22 November 2023
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان خبر داد
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اعزام 800 مبلغ در دهه آخر صفر در سطح استان گفت: در روز اربعین حسینی اجتماعات محوری در تمام شهرستان‌ها برگزار و در شهرستان همدان در میدان امام زاده عبدالله(ع) برگزاری می‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۶۸۵۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام علی دشتکی  امروز در جلسه ساماندهی ستاد شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی با موضوع دهه آخر ماه صفر، مناسبت‌های دینی و مذهبی را یکی از نقاط قوت فرهنگ شیعه دانست و اظهار داشت: در طول سال مردم خود را موظف و معتقد و پایبند به حضور در مناسبت‌های مذهبی می‌دانند.

وی با بیان اینکه مناسبت‌های مذهبی بر مناسبت‌های ملی ما تاثیر گذاشته است، گفت:  مردم با تاثیرپذیری از مناسبت‌های مذهبی  در مناسبت‌های ملی و انقلابی حضور پر رنگ‌تر و تاثیرگذارتری دارند که باید این  فرصت را قدر بدانیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: قدردانی از فرصت مغتنم مناسبت‌های مذهبی به این است که ما نیازهای فرهنگی را در راستای تعمیق باورها و اعتقادات و به ویژه عمق‌بخشی به رفتارهای سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی در این مناسبت‌ها استفاده و نهادینه کنیم.

وی  با اشاره به وجود 10 هزار نفر عضو در شبکه تبلیغی  عنوان کرد: وجود یک هزار و 800 مسجد، 340 مرکز قرآنی و کانون‌های فرهنگی، تبلیغی و هنری، 2 هزار و 200 هیت مذهبی،  فعال شدن یک هزار و 800 مداح و اعزام یک هزار و 700 مبلغ در مناسبت های مذهبی در استان از ظرفیت‌هایی است که در مناسبت‌هایی همچون ماه محرم، دهه آخر صفر و اربعین حسینی استفاده می‌شود.

دشتکی با بیان  اینکه  دنیا در شرایط فعلی به سوی شبکه سازی محلی و منطقه ای حرکت می کند، اضافه کرد: به برکت فرهنگ اسلامی، فرهنگ تشیع و عاشورا ما از 1400 سال پیش شبکه‌سازی را داشتیم و داریم که ضروری است از آن در راستای  تعمیق اهداف فرهنگی نظام و تعمیق  باور‌های دینی  نهایت بهره را داشته باشیم.

وی با تاکید بر استفاه از شبکه تبلیغی از آن به عنوان یک از الویت‌ها و ضروریات در تبیین آداب اربعین یاد کرد و بیان داشت: در مراحل بعدی در راستای تبیین آداب اربعین و فرهنگ‌سازی سنت سفر معنوی آن  صدا و سیما، رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند موثر باشند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان ضمن تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی برنامه‌های دهه اول ماه محرم به تشکیل  گروه رصدی در جهت ارزیابی برنا مه ها اشاره و  تصریح کرد:  این گروه رصدگر پژوهش خود را  در هفت موضوع  شامل مکان برگزاری، وضعیت کلی اجرای مراسم، سخنرانی، مداحی و ادعیه، آسیب‌های عزاداری، نوع خدمات ارائه شده و برآورد هزینه‌های مردمی بر روی 305 هیئت در دهه اول محرم انجام دادند.

* تجمع عزاداران اربعین حسینی در میدان امام‌زاده عبدالله(ع) همدان

وی با اشاره به نتایج حاصل از پژوهش گروه رصدگر با بیان اینکه 70 درصد نتایج به دست آمده قابل قبول بود، گفت: در نهایت 95 درصد برنامه‌ها قابل قبول، مطلوب و عالی بود و تنها 5 درصد برنامه‌ها قابل تذکر بود که عمدتا در بخش شکلی قضیه و استفاده از برخی نمادها بوداما از نظر محتوا و آسیب‌ها و انحراف‌ها در کمترین سطح بودیم تا جایی که در برخی موضوعات انحرافی و خرافی در استان به صفر رسید.

دشتکی با عنوان اینکه در دهه اول محرم استان همدان در سطح کشور کمترین آسیب‌های عزاداری را داشت، اظهار کرد: این موفقیت به دلیل برگزاری دوره‌های آموزشی و رهنمودهای نماینده ولی فقیه  در استان بود که بسیار رهگشا و اثربخش شد.

وی در ادامه سخنان خود با تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای برنامه‌های دهه آخر صفر  عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های دهه آخر صفر و روز اربعین در دو محور داخل استان و برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی داخل و خارج استان انجام خواهد گرفت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های  صورت گرفته در دهه آخر صفر و روز اربعین حسینی عنوان کرد:  فعال شدن یک هزار و 400 مسجد از یک هزار و 800 مسجد موجود در استان، فعال شدن یک هزار و 700 مداح ، 2 هزار و 200هیات مذهبی که 400 هیئت از این میزان را هیئت‌های دانش‌آموزی تشکیل می‌دهد از مهم‌ترین برنامه‌های تدارک دیده شده برای  ایام دهه آخر صفر است.

وی به اعزام 800 مبلغ در دهه آخر صفر در سطح استان اشاره و تصریح کرد: در روز اربعین حسینی اجتماعات محوری در تمام شهرستان‌ها برگزار و در شهرستان همدان در میدان امام زاده عبدالله(ع) برگزاری می‌شود.

دشتکی در تشریح برنامه‌ها تدارک دیده شده در قالب کمیته فرهنگی – آموزشی افزود: این کمیته برنامه‌هایی در راستای ارائه خدمت به زائرین اربعین حسینی در داخل استان و بیرون از مرز انجام خواهد داد.

وی با اشاره به تأسیس  25 هیئت خادمین اربعین در استان یادآور شد: این یک ابتکاری بود که از سه سال پیش که یک گروه مردمی بود در قالب خادمین زوار تشکیل شد که این هیت‌ها علاوه بر ساماندهی و سازماندهی خدمات مردمی اعم از ارائه خدمات عمومی ، سازماندهی نذورات و میزبانی زائران خارج از استان در مسیر رفت و برگشت، بحث مدیریت حسینیه‌ها را انجام می دهند.

*لزوم تقدیر از اقدام هیئات مذهبی استان در ابتکار طرحی به نام «میثاق نامه هیئات مذهبی»

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با تاکید بر اینکه هیئت های خادمین اربعین ساماندهی و سازماندهی 50 نقطه در استان را انجام خواهند داد، گفت : تلاش شده که حسینیه‌ها و تکایا در اولویت قرا گیرند اما برخی مساجد  که در مسیر وجود دارند چنانچه حادثه جوی رخ دهد به ناچار باید نزدیک‌ترین نقطه را پیش‌بینی کنیم تا استفاده شود.

وی در خصوص دیگر وظایف کمیته فرهنگی و آموزشی خاطرنشان کرد: علاوه بر آموزش عمومی در قالب پوستر در 6 نوع پوستر برای آموزش و فرهنگ‌سازی آداب اربعین، بیان توصیه در رابطه با فرهنگ‌سازی اربعین که در قالب 21 محور توصیه‌های اربعین به صورت بروشور تهیه شده در اختیار مردم و زائرین قرار خواهد گرفت.

دشتکی به اعزام 3 مبلغ در موکب‌های مستقر در کشور عراق و 100 مبلغ در ایستگاه‌های صلواتی استان اشاره و بیان کرد: به همین میزان ایستگاه‌های صلواتی مستقر در داخل استان مبلغ برای بحث‌های فرهنگی، آموزشی معرفتی، اقامه نماز و پاسخگویی به سوالات احکام اعزام خواهد شد.

وی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از ضروریات جامعه امروز دانست و یادآور شد: در این خصوص لازم است کمیته های فرهنگی آموزشی با هماهنگی بنیاد شهید حداقل شهدای شاخص را در قالب پوستر و کارت‌های کوچک تبلیغ کنند به طوری که هر زائر نایب‌الزیاره یک شهید باشد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با تاکید بر مستندسازی از فعالیت‌های کمیته فرهنگی شهرستان در راستای ارزیابی برنامه برای سال‌های آینده خاطرنشان کرد: باید از اقدام هیئات مذهبی استان در راستای ابتکار طرحی به نام «میثاق نامه هیئات مذهبی»  تشکر کرد چراکه به  موجب این از ایجاد بسیاری از آسیب‌ها و انحراف‌ها جلوگیری شد و پایبندی به اصول و ارزش‌ها و مسائل روز در آن گنجانده شده بود که انجام شد.

انتهای پیام /

ارسال نظرات