صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - 15 July 2023
خطبه فدکیه کتاب تبیین و روشنگری امت پیامبر در غبار فتنه‌های بعد از رحلت رسول خدا می‌باشد، اگر خطبه آتشین حضرت زهرا نبود امروز اثری از اسلام ناب نبود.
کد خبر: ۹۱۱۰۳۶۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، اگر حضرت زهرا (س) و خطبه آتشین و هدایتگرش نبود امروز اثری از اسلام ناب محمدی (ص) نبود، در حقیقت تمام عظمت امروز شیعه از تلاش‌های روشنگرانه آن حضرت بود.

بعد از نبوت، جهاد کبیر و دفاع همه جانبه حضرت صدیقه کبری ام ابی‌ها (س) از موضوع امامت در جامعه اسلامی آغاز شد و آن بانوی بزرگوار صراط مستقیم را برای امت اسلامی تبیین فرمودند.

به فرموده امام خمینی(ره) در فضیلت و عظمت حضرت صدیقه کبری (س) همین بس که حضرت جبرئیل بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) بر او نازل می‌شد و از حوادث آینده خبر می‌داد.

خطبه فدکیه کتاب تبیین، تفسیر و روشنگر امت پیامبر (ص) در غبار فتنه‌های بعد از رحلت رسول خدا (ص) می‌باشد چرا که دخت پیامبر اعظم، عصمت کبری، صدیقه، عالمه و مفسره می‌باشد، او که سخنش، سخن قرآن و کلامش از وحی سرچشمه می‌گیرد و از هرگونه خطا و اشتباه به دور است، آیه تطهیر در شأن او نازل شده است که خداوند فرمود"إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا" [۱] خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد، بنابراین رفتارش الگو و کلامش حجت است.

حضرت فاطمه (س) در بخشی از خطبه فدکیه به بیان فلسفه احکام عبادی و سیاسی اسلام اشاره کرده و فرمود: فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ. وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ. وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِصْمَةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیَّة.

پس خداى بزرگ، ایمان را براى پاک کردن شما از شرک، نماز را براى پاک نمودن شما از تکبّر، زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى، روزه را براى تثبیت اخلاص، حج را براى استحکام دین، عدالت‏ورزى را براى التیام قلبها، اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملتها، و امامتمان را براى رهایى از تفرقه، جهاد را براى عزت اسلام و صبر را براى کمک در به دست آوردن پاداش قرار داد؛ و امر به معروف را براى مصلحت جامعه، نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى، صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت، قصاص را وسیله حفظ خونها، وفاى به نذر را براى در معرض مغفرت الهى قرار گرفتن و دقت در کیل و وزن را براى رفع کم‏فروشى مقرر فرمود؛ و در آخر حـضـرت زهرا (س) دفاع از ولایت را تا آخرین لحظات عمر کوتاه خود، یک تکلیف الهى مـی دانـسـت./حسین عبدالله پور

۱- آیه شریفه ۳۳ سوره احزاب

ارسال نظرات