صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 11 July 2023
آیت الله اعرافی در پیامی به آموزش و پرورش میبد، محورها و مطالب مهمی را یادآوری کرد.
کد خبر: ۹۳۲۸۶۸۳
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرات آقایان موحدی و کارگر (ایدهماالله)
باسلام و تحیت
ضمن تبریک ایام و اعیاد رجبیه و آرزوی موفقیت روزافزون، با عنایت به مسئولیت خطیر آموزش‌وپرورش، افزون بر همه نکات مهمی که در جلسات شورای آموزش‌وپرورش و نشست‌های حضوری مطرح‌شده است، محورها و مطالبی را یادآوری می‌نمایم:

۱. رسالت و مأموریت آموزش‌وپرورش در چنان جایگاه بلندی قرار دارد که کمتر جایگاهی در آن مرتبه متصور است زیرا پرورش نسل آینده زیرساخت سعادت و بهروزی جامعه در همه ساحت‌ها و زمینه‌ها است، ایفای نقش راهبری و مدیریت در این زمینه به خدامحوری، مردم‌گرایی، معرفت، حکمت، شجاعت، بصیرت، اخلاص، ایثار، فداکاری، هوشمندی، عشق، تعامل جدی، جذب سرمایه، جلب همکاری، همراهان تمام‌عیار، همگرایی و روح مقاومت و انقلابی، نیاز دارد.

۲. هرگونه پیشرفت و تحول بر پایه رویکرد جامع و راهبردی و آینده‌نگری و کارشناسی امکان‌پذیر است و این‌همه در سند تحول تا حد زیادی بازتاب یافته است و باید برش‌های استانی و شهرستانی این سند تدوین و البته فراتر از برنامه‌های سراسری و با نگاهی برتر و ویژه آموزش‌وپرورش را پیش برد.

۳. تقویت و تحکیم مبانی و اصول تربیت دینی و مذهبی و اخلاقی و اجتماعی و انقلابی نیازمند برنامه ریزی اساسی و بنیادی است و باید بدان اهتمام ورزید و همه ظرفیت‌ها را برای پیشبرد اهداف والای آموزش‌وپرورش بکار گرفت.

۴. ارزیابی گذشته و بازنگری در مصوبات شورای آموزش‌وپرورش و توجه اکید به ده‌ها ایده و طرح مطرح‌شده در آن شورا و تلاش برای اجرای آن‌ها ضرورت دوچندان دارد و این‌همه در پرتو ارتقای شورا و شکل دادن به دبیرخانه فعال برای آن امکان‌پذیر است.

۵. بهره‌گیری از دانش و فناوری و نوآوری و خرد جمعی نخبگان و فرهیختگان و مدیران و کارکنان و معلمان و دبیران و مربیان و بازنشستگان و دانشجویان و استادان و حوزویان و دانشگاهیان می‌تواند در رشد و شتاب آموزش‌وپرورش نقش‌آفرین باشد و برای آن باید راهکارهایی اساسی اندیشید و از حوزه و دانشگاه و نیروهای خوش‌فکر و صاحب اندیشه و ابتکار و فعال و جهادی در ارتقای آموزش‌وپرورش باید بهره برد و تشکیل گروه‌های همیار و هیئت¬های اندیشه‌ورز ضرورت دارد.

۶. ضمن لزوم صیانت از دستاوردهای پیشین و جایگاه والای آموزش‌وپرورش، نباید درگذشته متوقف ماند بلکه باید به آفاقی نو و برتر اندیشید و این امر مستلزم تهیه زیرساخت‌ها و نیرو و امکانات برنامه‌ریزی راهبردی و کارشناسی و تحقیق و پژوهش است و همه تحولات و برنامه‌های این نهاد باید بر پایه دانش و پژوهش و خرد استوار شود.

۷. جایگاه، منزلت، معیشت و نقش معلم باید گرامی داشته شود و برای تعالی این منزلت اجتماعی ونیز ارتقای دانش و آگاهی و مهارت و معیشت آنان تدابیر ویژه و جدی‌تر نیاز است و باید تلاش کرد تا بهترین نیروها جذب آموزش‌وپرورش شوند و بهترین شرایط برای آنان فراهم آورد.

۸. ارتقای کارکرد انجمن اولیا و مربیان و تقویت ارتباط خانه و مدرسه و نیز مدرسه و جامعه و نیز ارتباط آموزش‌وپرورش و نهادهای علمی و دینی و حوزوی و دانشگاهی و نقش مؤثر اجتماعی آموزش‌وپرورش باید مطمح نظر باشد.

۹. استمرار ارتباط با دانش‌آموختگان این نهاد به‌ویژه نخبگان و فرهیختگان آن و بهره‌گیری از دانش و اندیشه آنان می‌تواند در بالندگی این نهاد اثربخش باشد و در رشد آنان و ارتباط آنان با منطقه سودمند خواهد بود و این امر به برنامه و سامانه مناسب نیازمند است.

۱۰. استعدادهای درخشان و سرآمد و دانش آموزان ممتاز و برتر سرمایه‌های جاویدان و آینده‌سازند و پرورش جامع و کامل آنان و اهتمام به رشد سریع و مناسب این استعدادها وظیفه منجز آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها و مسئولان است، آموزش‌وپرورش باید زمینه‌های تربیت چهره‌های بزرگ و برجسته علمی و دانشگاهی و حوزوی را فراهم آورد و مانع تضییع آن‌ها شود.

۱۱. تربیت جامع و متوازن شاه‌بیت غزل نظام تعلیم و تربیت است و پیشرفت علمی و عملی و فرهنگی و اجتماعی و هنری در سایه تربیت دینی و اخلاقی و معنوی و انقلابی باید سامان یابد و این مقوله به رویکرد و دانش و مهارت و نیرو‌های انسانی جامع اندیش و کلان نگر و آینده بین نیاز دارد.

۱۲. از مردم و نیکوکاران و خیرین محترم و نیز از اصناف و بازاریان و صنایع انتظار می‌رود در مسیر افتخارآفرین گذشته در همکاری با آموزش‌وپرورش، راه ساخت و تعمیر و تجهیز کم‌نظیر مدارس و حمایت همه‌جانبه از آموزش‌وپرورش را ادامه دهند.

۱۳. از همه نهادها و سازمان‌ها و ادارات نیز انتظار می‌رود بر اساس سند مصوب در شورای آموزش‌وپرورش، پیوست برنامه‌ای خود در ارتباط با آموزش‌وپرورش را مهم بشمارند و به‌عنوان اولویت نخست، به حمایت از آموزش‌وپرورش متناسب با مأموریت خود اهتمام ورزند و نهایت همکاری با آن به عمل‌آورند.

۱۴. برنامه بسیار مهم و غرورآفرین بازسازی مدارس فرسوده و احداث مدارس جدید و تجهیز آموزشگاه‌ها به بهترین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سال‌های اخیر مایه افتخار و قصه ماندگاری بود که باید با عزم همگانی تداوم یابد و درده سال آینده باید به‌اندازه نیاز مدارس جدید احداث و همه مدارس بازسازی و نوسازی و استانداردسازی شود و نیز همه مدارس باید از بهترین شرایط و معیارها و استانداردهای معماری ایرانی اسلامی و فناوریهای نوین و هوشمند و زیرساختهای تربیت اسلامی و امکانات پژوهشی و مهارتی برخوردار شوند، سه شعار مهم سال‌های پیش رو عبارت است از:"مدرسه‌سازی" "بهسازی مدارس"و"ارتقای جامع مدارس".

۱۵. اهتمام به ایجاد موقوفات و منابع پایدار به‌عنوان پشتوانه برنامه‌های تحولی و ویژه آموزش‌وپرورش لازم است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و همه مردم و خیرین را به مشارکت فراخواند زیرا اجرای بسیاری از تحولات و طرح‌های مهم نیازمند منابع مردمی و پایدار است، همان‌طور که برای نسل بزرگوار دانش‌آموز و نیز معلمان و مربیان و خانواده‌های آنان در درگاه و زیرساخت‌های آموزشی و سلامت و رفاه باید فراهم آید و همه این‌ها با منابع پایدار و جذب اعتبارات دست‌یافتنی است.

۱۶. برنامه‌های اخلاقی و دینی و معنوی و انقلابی در آموزش‌وپرورش به طراحی دقیق و برنامه‌ریزی هوشمندانه و حکیمانه و شجاعانه نیاز دارد و در این مسیر باید از دانش و تجربه معلمان و فرهنگیان و مدیران محترم و نیز حوزویان و عالمان دین و شریعت و طلاب و فضلای آگاه و خوش‌ذوق و نیروهای فرهنگی و علمی و دانشگاهی بهره برد گسترش، تنوع و تعمیق برنامه‌های معرفتی و بصیرتی و فرهنگی سیاست اصولی است و به‌طورجدی باید بدان توجه کرد.

۱۷. مدیریت این نهاد کلیدی به سند راهبردی و نقشه جامع و تیم منسجم و هماهنگ نیازمند است و باید در این زمینه کوشش کرد و بهترین نیروها را برای آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در تحولات آینده آموزش باید بکار گرفت و آموزش‌وپرورش باید به نهادهای هوشمند، خلاق، مبتکر، پژوهش محور و سرآمد مبدل شود.

۱۸. مهارت‌های زندگی و آموزش‌های کاربردی و آماده‌سازی جوانان برای زندگی سالم و خلاق و خودکفا و مولد و مسئولیت‌پذیر و در جهت شکل‌دهی به خانواده پیشرو و متدین و سالم، محور مهمی است که به برنامه‌ریزی جدی و جدید نیاز دارد.

۱۹. هنر و ادبیات و معماری در تعالی آموزش‌وپرورش و رشد جامع دانش آموزان بسیار مؤثر است و باید تدابیر جامع و سنجیده اندیشیده و برنامه‌های اساسی برای آن پایه‌ریزی کرد.

۲۰. تقویت نهاد‌های دانش‌آموزی و بهره‌گیری از ظرفیت و توان فکری و عملی دانش آموزان عزیز در اداره و ارتقای مدرسه و آموزشگاه و آموزش‌وپرورش اصل مهمی است و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ و طراحی و برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی به عمل آید.

۲۱. بازسازی و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی و تربیت و امور تربیتی در حوزه‌های اخلاقی و معنوی و سلامت و ورزش و نیز نظام جامع ترویج و تحکیم مبانی و معارف الهی و اسلامی و انقلابی و آشنایی‌های تاریخی با بحث و بزرگان، انقلاب، ایران و منطقه و توسعه طرح‌هایی مانند این باید به‌طور جد مطمع نظر باشد.
سلامت، عزت و موفقیت همه دوستان را از پیشگاه ربوبی خواستارم.
با سپاس
علیرضا اعرافی

ارسال نظرات