صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 03 February 2024
همدان-رئیس کل سابق دادگستری استان همدان گفت: طرح شمیم رضوی برای صلح و سازش خانواده‌ها ایجاد شده که در امامزاده‌ها فعالیت دارد و استان همدان رتبه برتر را در کشور برای صلح و سازش دارد.
کد خبر: ۹۵۷۵۸۰۸
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا عدالتخواه در آئین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان همدان که با حضور مسئولین کشوری و لشکری، قضات و کارمندان دادگستری در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و اعیاد رجبیه به ویژه مبعث رسول اکرم(ص) اظهار کرد: گسترش شیوه‌های جایگزین رسیدگی قضایی با رویکرد حل اختلاف با صلح و سازش از برنامه‌های مهم در استان بود.

وی با بیان اینکه کمیته‌های مصلحین در سراسر استان اعم از مساجد، هیئت‌ها، اصناف و بخش‌های مختلف راه افتاد، افزود: تشکیل ستاد تالیف قلوب نیز از دیگر اقدامات بود که در این ستاد ۸۰ فقره قتل عمد طی چهار سال و نیم ختم به مصالحه شده است؛ همچنین راه‌اندازی طرح ابتکاری معتذرین توسط دادگستری همدان بود که در این طرح متهمان چنانچه تمایل داشته باشند، می‌توانند در راستای عدالت ترمیمی و جبران تالمات روحی شاکی عذرخواهی کنند که این طرح به سطح کشور تسری پیدا کرد.

رئیس کل سابق دادگستری استان همدان گفت: تاکنون ۳۴ هزار متهم ابراز ندامت و پشیمانی کردند و ۲۱ هزار نفر از آنها را شکات بخشیده‌اند که با پرداخت جزای نقدی و مطالبات خصوصی اشخاص همچون جبران خسارات و دیات بیش از ۲۱ میلیارد تومان گذشت صورت گرفته و حکم اجرا نشد.

وی ابراز کرد: این طرح در چهار بخش دادگستری، قضات، کلانتری و زندان‌ها اجرا می‌شود که افراد تشویق به عذرخواهی می‌شوند؛ همچنین به تازگی این طرح برای گشت‌های سیار نیروی انتظامی در حال اجراست تا اگر شکایتی وجود دارد به سمت و سوی عذرخواهی رود.

عدالتخواه با بیان اینکه ایجاد سامانه وکلای مصلح از دیگر اقدامات است، خاطرنشان کرد: طرح شمیم رضوی برای صلح و سازش خانواده‌ها ایجاد شده که در امامزاده‌ها فعالیت دارد و استان همدان رتبه برتر را در کشور برای صلح و سازش دارد.

وی عنوان کرد: آراء قضات بدوی «ساآب» توسط قضات تجدیدنظر براساس شاخص‌های ماهوی قانونی نمره‌گذاری می‌شود و رتبه‌بندی قضات را داریم که استان همدان از حیث اتقان و استحکام آراء رتبه نخست را در کشور دارد.

رئیس سابق دادگستری کل استان همدان با اشاره به اینکه ما در استان همدان برنامه محور خواهیم بود و در استان سه برنامه قاضی محور، شعبه محور و حوزه محور برای روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها داریم، عنوان کرد: افزایش مجازات‌های جایگزین حبس مدیریت و نظام‌مند شد به گونه‌ای که در مهرماه امسال در یک اقدام جهادی 2 هزار نفر از کارکنان و مدیران این اداره و ۳۰۰ نفر از متهمان و محکومان از یک صبح تا ظهر ۱۵ هزارتن زباله جمع‌آوری کردند و این اقدام بسیار اثرگذار و فرهنگساز بود.

وی با بیان اینکه در کنار این اقدام برای خود هدف‌گذاری کردیم برای غرس یک میلیون نهال در استان که انجام شد، گفت: ما کادرسازی و استفاده از قضات شجاع و توانمند را داشتیم، همچنین قانون‌مداری در استان حرف اول را در دستگاه قضا می‌زند و برای تحقق عدالت از قانون شکنی‌ها جلوگیری می‌شود.

عدالتخواه گفت: دادگاه‌های تجدیدنظر از نظر کیفیت رسیدگی و ارجاع پرونده‌ها از ۱۱ شعبه به ۱۸ شعبه افزایش یافت و از حیث کیفیت رسیدگی و کمیت ارجاع پرونده‌ها در سطح کشور بهترین وضعیت را دارد، همچنین به تعداد دادگاه‌های بدوی تنها در مرکز استان ۱۱ دادگاه اضافه شد نیز دو دادگاه در بخش زند و شیرین‌سو در راستای تلاش برای رفع مشکلات آنها راه‌اندازی شد که با کمترین بودجه از قوه قضاییه ایجاد شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات