یک روانشناس: افزایش مهارت‌های زندگی و اجتماعی سبب کاهش اعتیاد می‌شود

یک روانشناس با تاکید بر لزوم تشکیل نهاد اجتماعی واحد جهت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد گفت: افزایش مهارت‌های زندگی و اجتماعی سبب کاهش اعتیاد می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۷۳۴۱
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر  دکتر محمد باقر کجباف دبیان داشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به مفهوم همکاری همه مردم و مسئولان جهت کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر رویکرد مثبتی است ولی نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، عملی شدن این رویکرد است. نباید تنها به شعار در این زمینه بسنده کرد بلکه آنچه سبب موفقیت این رویکرد می‌شود اجرایی شدن در سطح کشور است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم تشکیل نهاد اجتماعی متشکل از مجموعه‌هایی همچون وزارتخانه‌ها و نهادهای مردمی جهت پیشگیری از اعتیاددر کشور تصریح کرد: با مشخص شدن سرپرست این نهاد اجتماعی، وظایف همه در مقابل اعتیاد مشخص شده و با این رویکرد مبارزه با مواد مخدر تسهیل می‌شود.

وی در مورد ارتباط شادی با اعتیاد اظهار داشت: اینکه برخی اذعان داشته که شادی در جامعه نیست، درست نبوده چرا که شادی امری نسبی است و به میزان رضایت فرد از زندگی و شرایط به وجود آمده برای وی بستگی دارد. مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در تعیین سطح شادی سهیم است و کمبود شادی نیز در بروز اعتیاد بی تاثیر نیست.

کجباف بیان داشت: در برخی مواقع براي كاهش خشم، فشار رواني، اضطراب، خستگي يا افسردگي افراد مواد مخدر را مصرف می‌کنند واز آنجايي كه بسياري از مردم نشانه هاي افسردگي را نمي شناسند، متوجه نمي شوند كه دچار اين بيماري شده و احساس غم، اندوه، خستگي ، دلتنگي و... كه مربوط به اين بيماري است آنان را آزار مي دهد. به همين دليل بنا به توصيه دوستان يا چاره انديشي خود به مصرف مواد روي مي آورند تا كمي احساس شادي و نشاط كنند. نكته مهم آن است كه نه تنها به دنبال مصرف مواد حال آن ها بهتر نمي‌شود، بلكه به دليل مشكلات مربوط به اعتياد و عدم درمان صحيح، افسردگي آنان تشديد مي شود.

این روانشناس کمبود محبت از جانب والدین، دوستان ناباب و مشکلات اقتصادی را از علل عمده اعتیاد برشمرد و گفت: همه مشکلات و رسیدگی آن برعهده دولتمردان نیست و خانواده با تربیت صحیح و آموزش مهارت‌های زندگی به میزان قابل توجهی می‌تواند مانع از گرایش فرزندان به مواد مخدر شود. فقر و بیکاری نیز در بروز اعتیاد سهمی قابل توجه داشته که بخش اعظم آن به برنامه ریزی مسئولان برای جوانان باز می‌گردد.

کجباف در مورد دیگر علل اعتیاد میان جوانان ادامه دارد: جواناني كه در مهارت‌هاي اجتماعي و برقراري رابطه با ديگران ضعيف باشند رنج و ناراحتي زيادي تحمل مي كنند و چون اين نگراني را دارند كه اگر دوستان خود را از دست دهند، نتوانند ارتباط ديگري برقرار كنند و تنها خواهند ماند گاهی به دليل فرار از انزوا و كاهش رنج تنهايي به مصرف مواد مي پردازند.

وی با اشاره به اینکه گاهی افراد به اين دليل به مصرف مواد مي پردازند كه بسياري از مهارت‌هاي شخصي مهم براي زندگي سالم را نياموخته اند يا بد آموخته اند، گفت: ضعف در مهارت‌هايي مانند تفكر نقادانه، حل مساله، رفتار قاطعانه، برقراري ارتباط، كنترل و مقابله با استرس، مقابله با هيجان ها مي تواند منجر به اعتياد شود. لذا آموزش هرچه بهتر مهارت‌های زندگی در کاهش اعتیاد موثر است.

کجباف به نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: فرهنگسازی به وسیله صدا و سیما و نهادهای اجتماعی در این موضوع حائز اهمیت است و دستگاه‌های مربوط به حوزه و دانشگاه همچنین سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند همکاری و مساعدت زیادی در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در کشور داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ضمن انتقاد از این مساله که متولی فرهنگ اجتماعی در کشور پراکنده است، گفت: باید همه با هم هماهنگ عمل کنند تا بتوانیم با همکاری به موفقیت های عظیمی در این عرصه دست یابیم. برنامه ریزی‌های منسجم و هماهنگ دستگاه‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها نتایج مثبتی به همراه دارد و تجربه نشان داده است که با موازی کار نشدن دستگاه‌ها آسیب‌های اجتماعی با سهولت و هزینه کمتر دست یافتی است.

وی در مورد جامعه پذیر معتادان بهبود یافته افزود: این مساله نیاز به اجتماعی شدن موضوع و عمل به ایده‌های کارشناسان دارد. روانشناسان در جامعه پذیری خانواده معتادان و یا معتادان بهبودیافته می‌توانند نقش موثری داشته باشند و در کاهش احتمال ورود مجدد این افراد به چرخه اعتیاد وارد عمل شوند.

ارسال نظرات