مشاور وزیر جهاد کشاورزی افشاگری کرد

پشت‌پرده سودهای کلان واردات روغن‌خام به نام کارخانه‌های تعطیل

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات دانه‌های روغنی ربطی به جناح خاص و یا دولت خاصی ندارد، گفت: واردکننده ها کارخانجات روغن را در اختیار دارند و سود خود را بیشتر از طریق واردات به دست می‌آورند و در حقیقت برخی اوقات کارخانه‌های آنها تعطیل است.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۷۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مهاجر در گفتگوی ویژه خبری گفت: در زمینه دانه‌های روغنی، روغن خام و کنجاله حدود 95 تا 96 درصد به‌ارزش حدود 4 میلیارد دلار به واردات وابسته هستیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی افزود: به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده است که هم در تولید گندم و هم در دانه‌های روغنی خودکفا شویم اما برای خودکفایی در گندم باید کشت دانه‌های روغنی را هم داشته باشیم.

وی با اشاره به واردات 4 میلیارد دلاری دانه‌های روغنی اضافه کرد: بسیاری در پی این سود هستند و این ربطی به دولت‌ها ندارد زیرا مصرف سرانه روغن در کشور از حدود 2 کیلوگرم در سال 1340 به بیش از 20 کیلوگرم رسیده است و همچنین تولید مرغ و تخم‌مرغ هم به تأمین کنجاله بستگی دارد.

مهاجر ادامه داد: برای خودکفایی در زمینه روغن طرح 10ساله را تدوین کردیم و این طرح جواب داد و طبق طرح تا سال 86 جلو رفتیم و در کلزا 320 هزار تن تولید داشتیم که اکنون به 50 هزار تن رسید.

مجری طرح تولید دانه‌های روغنی در پاسخ به این پرسش "ناظر قیمت و میزان واردات دانه‌های روغنی کیست؟" گفت: وزارت جهاد کشاورزی به‌تازگی این مسئولیت را به‌عهده گرفت.

وی با بیان اینکه واردات دانه‌های روغنی ربطی به جناح خاصی و یا دولت خاصی ندارد، افزود: هر کدام از افراد واردکننده به یک جناح نزدیکند و هر جناح که بر سر کار بیاید آنها نفوذ می‌کنند و کار را انجام می‌دهند.

مهاجر اضافه کرد: کسانی که دانه‌های روغنی را وارد می‌کنند صاحبان کارخانجات روغن نباتی و روغن‌کشی هستند و این ظاهر است و در باطن این است که واردکننده‌ها این کارخانجات را در اختیار دارند و سود خود را بیشتر از طریق واردات به دست می‌آورند و در حقیقت برخی اوقات کارخانه‌های آنها تعطیل است.

مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی گفت: زنجیره‌ای وجود دارد از کشاورز به‌عنوان تولید کننده تا کارخانجات روغن‌کشی و کارخانجات روغن نباتی و تولید کننده روغن و این زنجیره باید تکمیل شود.

وی افزود: در کشور روغنی که در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد از کیفیت لازم برخوردار نیست، مثلاً روغن پالمی که وارد می‌شود 12 و نیم درصد مخلوط روغن‌های دیگر می‌شود و گاهی اوقات این رقم تا 75 درصد افزایش می‌یابد و این در حالی است که کیفیت اکثر محصولات کشاورزی تولید داخل از محصولات مشابه خارجی بهتر است.

مهاجر گفت: به‌جای توافق کارخانجات روغن‌کشی، کارخانجات روغن نباتی با وزارت جهاد کشاورزی توافق کردند و واردکنندگان که صاحب کارخانجات روغن نباتی هم هستند زمانی که با کاهش جهانی قیمت روغن مواجه شدند توافقی را که با این وزارت منعقد کرده بودند اجرا نکردند و وزارت جهاد کشاورزی هم با این اقدام آنان برخورد می‌کند.

مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با بیان اینکه همه امکانات برای کشت دانه روغنی کلزا فراهم شده است، از کشاورزان خواست که به‌موقع کشت کنند و از مسئولان هم خواست امکانات لازم را در اختیار بگذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در وزارت جهاد کشاورزی حتی یک کیلوگرم دانه روغنی وارد نمی‌کنیم.

ارسال نظرات