رئیس شورای شهر تهران در قائمشهر:

نواب صفوی نخستین دلبسته مرحوم رفسنجانی بود

محسن هاشمی: مرحوم رفسنجانی در علوم دینی به نخستین فردی که دل می‌سپارد شهید نواب صفوی است و همیشه مبارزات این شهید نستوه را در سخنرانی‌ها یاد می‌کرد.
کد خبر: ۸۹۷۶۳۷۶
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محسن هاشمی رفسنجانی عصر دیروز در مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیه الله هاشمی رفسنجانی که در مسجد حجتیه صبوری  شهرستان قائمشهر برگزار شد، با بیان اینکه یک‌سال از فقدان این بزرگ مرد انقلاب می‌گذرد و امروز دورهم جمع شدیم تا یادش را گرامی بداریم٬ اظهار کرد: این مرحوم در شهریور ۱۳۱۳ در روستای بهرمان متولد شد و از پنج سالگی به مکتب رفت و در ۱۴ سالگی به قم هجرت کرد.

وی افزود: در علوم دینی به نخستین فردی که دل می‌سپارد شهید نواب صفوی است و همیشه مبارزات این شهید نستوه را در سخنرانی‌ها یاد می‌کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برای مرجعیت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تلاش‌ بسیاری کرد و  و سفرهای زیادی به اقصی‌نقاط کشور رفت تا مرجعیت امام خمینی (ره) را تبلیغ کند و به عنوان شاگردی در حوزه، فعالیت مؤفقی داشت و مورد اعتماد رهبر قرار گرفت.

فرزند مرحوم هاشمی با بیان اینکه  پدر،  نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی بود  و در طول جنگ ایران و عراق  به عنوان نماینده امام فرماندهی نیروهای مسلح را برعهده داشت، اظهار کرد:  وی برای تثبیت انقلابی که به پیروزی رسید کارهای مهمی انجام می‌دهد و به عنوان مثال عضویت شورای انقلاب را به عهده می‌گیرد، سرپرست وزارت کشور می‌شود و در انتخابات به مجلس شورای اسلامی می‌رود و  با فرماندهی در جنگ کمک بزرگی برای امام خمینی (ره) می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: در اوایل جوانی و در زمانی که مجلس شورای ملی وقت قصد تصویب قانون کاپیتالاسیون به نفع آمریکایی‌ها را داشته است امام (ره) از پدر درخواست کرد تا اطلاعات مربوط به این قانون را از طریق رادیو گوش دهد و چون در آن زمان علما از رادیو استفاده نمی‌کردند امام به مرحوم پول پرداخت کرد تا رادیویی بخرد و مذاکرات مجلس را به گوش امام برساند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مرحوم هاشمی بعد از سال 1342 فعالیت انقلابی خود را ادامه می‌دهد و در همان سال‌ها مورد تعقیب و گریز ساواک قرار می‌گیرد و به زندان می‌افتد، اظهار کرد: بعد از نخستین آزادی برای فرار از تعقیب و گریز، به روستای خود پناه می ‌برد و در همان دوران کتاب « القضیة الفلسطینیه »را با نام «سرگذشت فلسطین» یا «کارنامه سیاه استعمار» را ترجمه می‌کند و مورد استقبال مراجع و فرهیختگان جامعه آن روز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این کتاب به دست مصدق می‌رسد و نامه‌ای به هاشمی می‌نویسد و می‌گوید کتاب را مطالعه کردم و حیفم آمد در اختیار مردم قرار نگیرد و پول فرستاد و 200 جلد از این کتاب را خرید و توزیع کرد که بعد از آن دوباره پدر به خاطر مطلب و  مقدمه این کتاب چند ماهی به زندان می‌افتد و کتاب ممنوع  التوزیع می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعد از 15 خرداد 1342 رژیم با نیروهای نظامی نسبت به مبارزه اسلامی حساس می‌شود و مبارزات چهره پنهانی به خود می‌گیرد و در این سال‌ها آیت الله طالقانی، سعیدی و رفسنجانی و چهره‌های بزرگ ملی و مذهبی به زندان می‌افتند و حدود 14 سال مبارزات به صورت مخفی ادامه پیدا می‌کند، در این سال‌ها پدر به تهران سفر می‌کند و کتاب معروف «امیرکبیر» یا «قهرمان مبارزه با استعمار» را  در سال 1346 می‌نویسد و در آن  به مسائل ایران پرداخت و معتقد بود ایران اسلام شیعی باید از طریق ایرانی آباد، آزاد و معتدل ساخته شود.

وی افزود: در این سال‌ها مرحوم رفسنجانی بیش از هفت بار به زندان افتاد و مجموع زندان ماندنش از مرز پنج سال می‌گذرد و اخرین زندان او 1354 تا 1357 بود یعنی سه ماه قبل از پیروزی انقلاب از زندان آزاد می‌شود.

فرزند مرحوم هاشمی ادامه داد: درست در بحبوبه جنگ با دوراندیشی خطبه نمازجمعه در سال 61 را می‌خواند و کاری را آغاز می‌کند که بیش از 2 میلیون دانشجو در سال از آن استفاده می‌کنند و امروز می‌بینیم که ساختمان‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور از مرز  11میلیون مترمربع عبور می‌کند و این همان اقتصادمقاومتی است که رهبری به آن تأکید دارد چرا که بدون وابستگی به پول دولت و نفت، در سراسر کشور به صورت عدالت محور دانشگاه ایجاد شد تا همه مردم از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در سال 1363 خطبه ساخت مترو در تهران را می‌خواند و گفت: نه تنها تهران بلکه همه کلان شهرها نیاز به حمل و نقل کلان ریلی دارند و الان می‌بینیم که همه شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت به سمت ایجاد این سیستم رفتند.

وی با بیان اینکه ساخت مترو را در اوج جنگ آغاز کرد و الان دارای هفت خط مترو در تهران هستیم، اظهار کرد: استفاده از مترو می‌تواند مشکل آلودگی و ترافیک شهر تهران را حل کند.

فرزند مرحوم هاشمی ادامه داد: بسیاری از روان‌شناسان شخصیت پدر را بررسی کردند و معتقدند وی شخصیتی فراشکوفا است که تعداد کمی از انسان‌ها می‌توانند به آن برسند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آیت الله رفسنجانی، هیجان مثبت عجیبی در کار داشت که با روابط مثبت با دیگران منجر می‌شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب بنیاد فرهنگی رفاه را در سال 42 با کمک بازاریان ایجاد کرد که همین مدرسه نخستین جایی بود که امام بعد از پاریس به آنجا رفت.

وی داشتن قدرت گذشت، همدلی با مردم، مورد اعتماد واقع شدن، انعطاف‌پذیری در بعد خدمات را از دیگر شاخصه‌های وجودی مرحوم رفسنجانی برشمرد و گفت: وی در مسائل مذهبی زهد بی‌ریا همراه با خدمات اجتماعی داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها