طراح و سازنده تجهیزات آزمایشگاهی و دیجیتال:

هدف دانشگاه ها باید رفع مشکل از صنعت بشود نه مدرک گرایی

شرکت دانش بنیان آکوافرا با حضور چندتن از جوانان مبتکر وخلاق در حوزه الکترونیک به مدت دوسال است تحت حمایت مرکز رشد فناوری دانشگاه سمنان فعالیت خودرا در زمینه طراحی وساخت آغاز و تاکنون ادامه داده است.
کد خبر: ۸۹۸۸۴۷۷
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت دانش بنیان آکوافرا با حضور چندتن از جوانان مبتکر وخلاق در حوزه الکترونیک به مدت دوسال است تحت حمایت مرکز رشد فناوری دانشگاه سمنان فعالیت خودرا در زمینه طراحی وساخت آغاز و تاکنون ادامه داده است از این رو گفت و گویی با مدیرعامل این شرکت انجام گرفت.

ابتدا مختصر خودرا معرفی بفرمایید.

اتابک گل محمدی هستم.دارای مدرک کارشناسی مهندسی رباتیک از دانشگاه صنعتی شاهرود و به مدت 7سال است در زمینه الکترونیک ورباتیک مشغول به کار هستم.

مقاصد و اهداف تاسیس این مجموعه چه بوده است؟ 

ما به قصد تولید دستگاه هایی که در کشورمان وجود ندارد و یا به هرنحو موانعی مانند تحریم،آن محصول را از دسترس نیازمندان خارج ساخته وارد بازارکارشدیم و هدف ما طراحی و ساخت دستگاه هایی هست که مشابه خارجی آن صرفاً قیمت بالایی داشته و از ضمانت پس از فروش مطلوبی برخوردار نیستند.به عنوان مثال دستگاه هایی در بازار موجود است که همه قابلیت ها و موارد مورد نیاز مشتری را فراهم نمی کند در این صورت با شناسایی آن نیازها به ساخت و تولید سفارشی آن دستگاه اقدام خواهیم کرد.

وضعیت فروش محصولات ایرانی این شرکت دانش بنیان چگونه است؟

ازآن جایی که بسیاری از شرکت های سازنده دستگاه های مشابه ما در خارج از کشور در ایران فاقد نمایندگی بوده و همچنین صنایع داخلی هم با توجه به حساسیت بالایی که نسبت به دستگاه هایی ساخت ایران دارند از محصولات این شرکت استقبال خوبی تا به امروز شده است.

مشکل عمده و اساسی در مقابل تولیدکنندگان داخلی چیست؟

ورود کالاهای بی کیفیت چینی و آن هم با قیمتی نادرست و غیر استاندارد به بازار ایران موجب شده تا آسیب جدی به تولیدکنندگان و صنایع تولیدی واردشود.یک محصول چینی بدون خدمات پس از فروش در بازار گاهاً شاید با صرفه اقتصادی بیشتری برای فروشندگان باشد.نبود قیمت گذاری درست و اصولی در بازارهم یک مشکل دیگری است که موجب بهم ریختگی و آشفتگی بازارهای داخلی است.

نظرخود را راجع به دانشی شدن صنعت حال حاضر کشورمان بیان بفرمایید.

 به نتیجه عملی نرسیدن پایان نامه ها در دانشگاه ها و عدم استفاده از آنها در صنعت یک چالش بزرگ است خروجی تحقیقات دانشگاهی باید به درد صنعت بخورد و گره ای از آن باز کند و لازمه آن این است که متصدیان  صنعت استان ها ،نیازهای دانشی و علمی خودرا تدوین و به فکر حل آن با کمک پتانسیل دانشگاهی باشند.

راهکارتان برای این موضوع (دانشی شدن صنعت) چیست؟

اگر دانشگاه ها به کاربردی بودن تحقیقات برود و در نهایت پروژه ها و پایان نامه ها کاربردی صرف حل مشکلات بومی استان ها بشود تا حد زیادی صنعت به دانشی شدن نزدیک تر خواهد شد.هدف دانشگاه هم مهم است که تحقیق محور نباشد و طوری بناگذاری شود تا رفع مشکل از صنایع اتفاق بیافتدتا مدرک گرایی.

چشم اندازی کاریتان را چه دیده اید و برای آینده چه تصمیمی دارید؟

ان شاالله دوست داریم این شرکت هولدینگ بشود و بتوانیم با چند مجموعه در یک راستا همکاری و هم افزایی داشته باشیم و تولید محصول کنیم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات