کارشناس اقتصادی در واکنش به اظهارات اخیر روحانی:

لازمه تعامل با قدرت‌های اقتصادی جهان، تقویت اقتصاد درونی کشور است

کارشناس اقتصادی گفت: برای ارتباط داشتن با خارج ما حداقل باید زیرساخت‌هایمان را در داخل درست کنیم و همه کشورهای بزرگ دنیا از جمله امریکا و چین که بیشتر سهم را از اقتصاد جهانی دارند زیرساخت‌هایشان را درست کرده‌اند و زیرساخت‌هایشان هم نگاه به تولید داخل است.
کد خبر: ۹۲۰۹۴۳۵
|
۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ حمدحسین علی‌اکبری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر اینکه «بلد نیستم با تکیه به داخل مشکلات کشور را حل کنم» اظهار داشت: تقریبا 90 درصد رؤسای دولت‌های دنیا اقتصاددان نیستند و بیشتر در مباحث سیاسی حرف برای گفتن دارند، منتها امور اقتصادی را به کسانی که در این حوزه تخصص دارند می‌سپارند.

وی گفت: وقتی رئیس‌جمهور خودش می‌گوید اقتصاددان نیست، طبیعتا نباید سیاست‌گذار بخش اقتصادی کشور هم باشد و حداقل باید امور را به وزیران اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و امثالهم بسپارد.

برای ارتباط داشتن با خارج باید زیرساخت‌های داخلی را درست کنیم

این کارشناس اقتصادی افزود: برای ارتباط داشتن با خارج ما حداقل باید زیرساخت‌هایمان را در داخل درست کنیم و همه کشورهای بزرگ دنیا از جمله امریکا و چین که بیشترین سهم را از اقتصاد جهانی دارند زیرساخت‌هایشان را درست کرده‌اند و زیرساخت‌هایشان هم نگاه به تولید داخل است.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند آمریکا و چین طوری در مورد تولیدات داخلی‌شان صحبت می‌کنند کأنه درمورد فرزندشان حرف می‌زنند، یعنی آن‌ها تا این حد به تولیدات‌شان ایمان دارند.

وی تأکید کرد: ما زمانی می‌توانیم اقتصادمان را درست و پویا کنیم که مسئولان ما خودروی داخلی، لوزام خانگی داخلی و به طور کلی کالای داخلی بخرند و به آن ایمان داشته باشند، اما متأسفانه اینگونه نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته خودگران هستند، تصریح کرد: متأسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در عین اینکه ثروتمندیم اما فقیریم و این نتیجه سوءمدیریت است؛ یعنی ما بیشترین منابع زیرزمینی را داریم اما نوع استفاده و مدیریت آن درست نیست.

در کشورهای پیشرفته 50 درصد مالیات‌شان از 2 درصد جمعیت‌شان است

علی‌اکبری اضافه کرد: کشورهای پیشرفته اگر موفقند به خاطر این است که درست مالیات می‌گیرند، یعنی 50 درصد مالیات‌شان از حدود 2 درصد جمعیت‌شان است؛ اما در ایران برعکس است و کارگران و کارمندان اول از همه دارند مالیات می‌دهند، این در حالی است که حدود 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم بعد بخاطر 34 هزار میلیارد تومان، بنزین را گران می‌کنند که تبعات بعدی‌اش را هم می‌دانند.

وی بیان کرد: اگر بخش مالیاتی را اصلاح کنند و مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود و مثلا کسی که دو تا خانه دارد باید از اجاره‌ای که از خانه دوم دریافت می‌کند مالیات را بپردازد یا فردی که مثلا دو تا خودرو دارد زمانی که دارد از خودرو دوم سود می‌کند باید مالیات آن را بپردازد در این صورت ما می‌توانیم بگوییم به کشوری رسیده‌ایم که آماده ارتباط با اقتصاد جهانی هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی درباره اینکه چرا تعامل دولت فقط با چند کشور اروپایی است، اظهار داشت: دلیل ارتباط ایران با برخی کشورهای اروپایی این است که آن‌ها شرکت‌هایی دارند که در ایران می‌توانند کسب سود خیلی زیادی کنند، یعنی ایران بازار اقتصادی برای این کشورها شده است و در واقع آن‌ها محصولات تاریخ گذشته خودشان را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند.

علی‌اکبری ادامه داد: به عنوان مثال ایران بازار خودروهای شرکت‌های کشور فرانسه است اما آن‌ها کدام خودروهایشان را اینجا می‌فروشند؟! زمانی خودرو پژو 206 و یا 405 وارد ایران شد که در فرانسه از رده تولید خارج شده بود؛ آن‌ها دنبال ارزآوری و سود اقتصادی هستند اما ما باید حواسمان را جمع کنیم و دنبال کشورهایی برویم که فناوری تولید را به ما بدهند.

وی گفت: ما 15 تا کشور همسایه داریم اما می‌بینیم که مثلا پیاز زعفران از ایران به افغانسان قاچاق می‌شود در حالی که می‌توان ساز و کاری را طراحی کرد که همان کسانی که دارند از این طریق می‌فروشند در این ساز و کار قانونی با قیمت بالاتر بفروشند یعنی دولت به این‌ها تضامین صادراتی بدهد.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات