خبرهای داغ:
یادداشت؛

زیباترین تجلی بندگی در نماز انجام می‌شود/گمشده‌ای که کاشف گمشده‌ها است

سجده زیباترین تجلی بندگی است که در اقامه نماز انجام می‌شود و امروز نماز گمشده‌ای است که خود کاشف گمشده‌ها است.
کد خبر: ۹۲۱۱۱۳۳
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمسار – سمیه اصغری: زیباترین عبادت هستی نماز است حقیقت نماز نور است چراکه در نماز گمشده‌ها پیدا می‌شوند ولی امروز این فریضه الهی در روزهایی که بسیاری از افراد در خواب غفلت به سر می‌برند گم‌شده است.

سجده از آثار جمال خدا و ركوع از آثار جلال خداست. وقتی جلال خدا آشكار شود فرد به ركوع  می‌رود و هنگامی‌که جمال خدا ظاهر شود فرد به سجده می‌افتد.

به‌راستی در واپسین روزهایی که عده زیادی از مردم درگیر مشکلات فرهنگی و اجتماعی هستند می‌توان حلقه مفقوده نماز را از اهالی خانه و خانواده‌ها دید. ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی و طلاق در هجمه‌های فرهنگی که بنیان خانواده را نشانه رفته است می‌توان کشف کرد.

امروزه آرمان‌های اعتقادی در بین نسل جدید و کودکان و نوجوانان به‌وسیله هجمه‌های فرهنگی دشمنان کمرنگ شده و باید دستگاه‌های فرهنگی برای ترویج این آرمان‌ها در سیره زندگی کودکان و نوجوانان و جوانان تلاش مضاعف داشته باشند.

به‌راستی اقامه نماز چه اهمیتی در زندگی دارد؟ در بسیاری از روایت ائمه معصوم (ع) شنیدیم که نماز آخرین وصیت امام علی علیه‌السلام و اولین سفارش و دستور پیامبر خدا و اولیا است؛ نماز بازدارنده از فساد و فحشا است، نماز ذکر و یاد الهی و اولین سؤالی است که در قیامت به سایر اعمال آدمی ارزش می‌دهد. نماز نیرو دهنده در برابر مشکلات است و پوشش‌دهنده نواقص و برطرف‌کننده زشتی‌ها است؛ نماز غفلت زدا و عامل رهایی از تکبر و خودبینی است. روح انضباط و نظم را در انسان تقویت می‌کند و در جان دادن آدمی سهولت ایجاد می‌کند؛ نماز دردهای جسمی و روحی انسان را شفا می‌دهد و ادای نماز یک امانت الهی است و مانند قرآن کریم تجلیل از عالم بالا به زمین است.

قرآن کریم در خصوص نماز به‌جای کلمه قرائت از اقامه استفاده می‌کند و می‌فرماید نماز را اقامه کنید منظور آن است که هرکس به‌قدر بضاعت خود در خصوص نماز و ترویج فرهنگ آن تلاش کند این بدان معنا است که همه مسئولیم با ثروت، هنر و اعتبار خود در جهت ترویج و تعمیق فرهنگ نماز تلاش کنیم.

ترویج فرهنگ نماز و اقامه آن در استان سمنان نقش مؤثری را در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی مذهبی به‌ویژه فساد و فحشاء، طلاق، اعتیاد، بدحجابی، غیبت، دروغ‌گویی، ریا، ربا و غیره ایفا می‌کند.

ظرفیت های فرهنگی و مذهبی متعددی در استان سمنان به ویژه در شهرستان گرمسار وجود دارد که می توان با بهره گیری از آن ها در راستای ترویج فرهنگ نماز اقدامات مؤثری انجام داد؛ امید است نیرو های آتش به اختیار در این عرصه فرهنگی با برنامه ریزی دقیق از این ظرفیت های بالقوه به بهترین نحو استفاده کنند و در این مسیر مسئولان در دستگاه های اجرایی و فرهنگی نیز یاری رسان باشند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها