توسط معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور؛

بیستمین شماره نشریه تحلیلی بصائر منتشر شد

بیستمین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، هفته دوم تیرماه ۹۹ منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۵۳۳۳۴
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، بیستمین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور هفته دوم تیرماه منتشر شد.

در بخشی از نوشتار این نشریه تحلیلی چنین آمده است:

« همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین راهبرد برای برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی و معیشتی را با تشریح وضعیت کشور و بایسته‌های پیش روی مردم را پیگیری مطالبات اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم تحلیل می‌کنند، برای تحقق این مطالبه مهم باید اقدامات و الزاماتی که ذکر شد فراهم شود.

مضافا تحقق  این امر تولید نیازمند ثبات اقتصادی، تسهیل قوانین و سرمایه‌گذاری، خصوصی‌سازی، مدیریت کارآمد، بهبود فضای کسب‌وکار، امنیت اقتصادی و مدیریت دانایی، کاهش سود بانکی، نوسازی خطوط واحدهای تولیدی، اصلاح نظام مالیاتی، بیمه و معافیت گمرکی است.

از سویی دیگر مشخص است که تولید در کشور ما در مراحل گوناگون از فرایند تولید تا تعمیر، نگهداری و فروش محصولات با مشکلات انکارناپذیری مواجه است. بسیاری از صنایع پایه همچون سیمان و فولاد، صنایع تبدیلی و صنایع تولیدی همانند خودروسازی در سال‌های اخیر به دلیل ملاحظات غیر اقتصادی و بی‌توجهی به اصول آمایش صنعتی طیف وسیعی از مزیت‌های عرضه و فروش را از دست داده است و علاوه بر آن، رکود در طرح‌های عمرانی در کشور سبب شده تا مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در صنایع پایه افزایش یابد.

باتوجه به این اوضاع و این واقعیت که پراکندگی واحدهای کوچک و بزرگ در کشور قابل جابه‌جایی نیست، به آمایش کارشناسانه در راه‌اندازی طرح‌های گوناگون عمرانی نیاز وجود دارد و در وضعیت کنونی بودجه عمرانی دولت کفاف کلیدزدن طرح‌های نو را نمی‌دهد. افزون بر اینها، قوانین دست و پا گیر پیش روی سرمایه‌گذاری خصوصی، هراس از بی نتیجه ماندن سرمایه‌گذاری در بخش تولید، حمایت نکردن نظام بانکی، ضعف حقوق مالکیت، فراز و فرودهای ارزی و نیاز به فناوری‌های روز در وضعیت تحریم سبب شده است دشواری‌های این مأموریت بزرگ بیش از پیش به چشم آید.

قاچاق افسارگسیخته، واردات کالاهای دارای مشابه داخلی از سوی کانون‌های قدرت و ثروت سال‌ها پاشنه آشیل اقتصاد ایران و آفت بخش تولید بوده که به یک جراحی نیاز دارد. در کنار اینها، ضعف نظارت و رقابتی نبودن فضای تولید هم مزید بر علت شده و فرایند تولید را تحت تأثیر قرار داده است.

در چنین وضعیتی اهمیت مبارزه با فساد و مصادیق آن نظیر پولشویی بیشتر نمایان شده و شفافیت اقتصادی به کیمیای دگرگونی اوضاع عنوان می‌شود. در چنین وضعیت غامضی اهتمام همه به رونق تولید نتایج مهمی، همچون عبور کشور از دام تحریم‌های ظالمانه آمریکا، کاهش نرخ بیکاری، مهار نقدینگی، افزایش ارزش پول ملی، کاهش خروج ارز از کشور و اعتباربخشی به سازه ایرانی و افزایش اعتماد مردم به اقتصاد ایران را به دنبال خواهد داشت. ان‌شاءالله »

 

 نسخه کامل نشریه بصائر20

 

ارسال نظرات