خبرهای داغ:

بازدید فرماندار شهرستان شاهرود از پارک ملی توران+ عکس

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود از پارک ملی توران بازدید کرد.
کد خبر: ۹۲۷۹۳۹۹
|
۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نادر فخری در بازدید از پارک ملی توران با محیط بانان این پارک گفتگو و از زحمات آنان در حفاظت از میراث طبیعی ایران اسلامی تقدیر کرد و گفت: این پارک سرمایه‌ای ارزشمند است که باید برای حفظ، ارتقاء و بهبود وضعیت آن می‌بایست برنامه ریزی کرد.
در این حضور از محل نگهداری یوز پلنگ ایرانی هم بازدید و مقرر شد، جلسه‌ای در راستای بررسی مشکلات پارک ملی توران با ادارات مرتبط شهرستان و استان برگزار شود.
رئیس پارک ملی توران هم در این دیدار ضمن خیرمقدم با بیان اینکه ذخیره‌گاه زیستکره توران یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۲۳ هکتار وسعت دارد که مساحت پارک ملی توران ۱۰۱ هزار و ۷۳ هکتار و پناهگاه حیات وحش ۳۰۳ هزار و ۳۳۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده یک میلیون ۳۷ هزار و ۱۲۹ هکتار است که ۸/۸ مناطق حفاظت شده ایران در شهرستان شاهرود قرار دارد.
وی افزود: درسال ۱۳۵۱ این منطقه تحت عنوان منطقه حفاظت شده معرفی گردید و در سال ۱۳۵۵ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت و در همین سال از سوی یونسکو ذخیره گاه زیستکره معرفی شد و در سال ۱۳۸۱ هسته مرکزی به پارک ملی ارتقا یافت.
رادمان رئیس پارک ملی توران خاطر نشان کرد: در این منطقه ۴۱ گونه پستاندار از مجموع ۱۹۴ گونه شناسایی شده در ایران وجود دارد و ۴۲ خزنده از ۲۰۰ گونه خزنده در ایران و ۲ گونه دوزیست و ۱ گونه ماهی جمعا ۲۵۳ گونه جانوری موجود است.
وی به گیاهان منطقه توران اشاره کرد و افزود: ۶۵۴ گونه گیاهی در توران شناسایی شده است که ۲۹۷ گونه کاربرد دارویی و ۶۷ گونه صنعتی و ۱۱۱ گونه تجاری و ۸۵ گونه ارزش فضای سبز و ۹۴ گونه ارزش زینتی و ۵۷ گونه گیاه بومی ایران هستند.
لازم به ذکر است، ۲۸۴ منطقه حفاظت شده در کل کشور وجود دارد که ۳۸ اثر طبیعی ملی، ۳۱ پارک ملی، ۴۶ پناهگاه حیات وحش و ۱۶۹ منطقه حفاظت شده می‌باشد و جمعا ۱۱ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند که ۱۷ میلیون هکتار مساحت کل این ۲۸۴ منطقه است و با این احتساب که مساحت توران حدود ۱/۵ میلیون هکتار است می‌توان گفت: خود توران حدود ۸/۸ مساحت مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور را تشکیل می‌دهد.
بازدید فرماندار شهرستان شاهرود از پارک ملی توران+ عکس
ارسال نظرات
پر بیننده ها