بقایای مرد نمکی زنجان پاکسازی می شود

مجری پروژه بقایای انسانی معدن چهرآباد گفت: پروژه پاکسازی بقایای معدنی از روی بقایای مرد نمکی شماره 2 به دست آمده از کاوش ها در محوطه باستانی چهرآباد زنجان همچنان ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۱۲۷۹۱
|
۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ شهرزاد امین شیرازی اظهار داشت: در مرحله اول پاکسازی بقایای مرد نمکی شماره ۲ انجام می‌شود، عوامل مخرب و آسیب رسان شناسایی می‌شوند و پاک‌سازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه بر روی قطعات استخوانی انجام می‌شود که همه مراحل باید با دقت و با اسناد و مدارک، طراحی و عکاسی مستند نگاری می­ شوند.

وی گفت: با انجام پاکسازی، شناسنامه مرمتی کامل تری برای این مرد نمکی تهیه خواهد شد که علاوه بر اطلاعات باستان شناسی، اطلاعاتی درباره ابعاد و اندازه، نحوه آسیب دیدگی، رنگ سنجی، بررسی بیولوژیک، تعداد قطعات و کمبود‌های آن، وزن استخوان‌ها قبل و بعد از مرمت، آزمایشات انجام گرفته در عملیات حفظ و مرمت اشیا، عکس اثر قبل و بعد از مرمت، طرح‌های آسیب شناسی نیز درج می‌شود که برای بازدید کنندگان بسیار مفید خواهد بود.

مجری پروژه بقایای انسانی معدن چهرآباد و عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ادامه داد: آثاری که از کاوش‌های باستان شناسی معدن چهرآباد به دست آمده اند، مهمترین منابع مادی اطلاعاتی گذشته هستند. اما فقط کشف و بررسی این آثار نیست بلکه باید برای حفظ و حراست از آن‌ها نیز به همان اندازه تلاش شود.

وی با بیان اینکه موزه مردان نمکی زنجان همواره جزو اماکن پربازدید در میان جاذبه‌های گردشگری این استان است گفت: یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که می‌توانند داشته باشند متوجه کردن جامعه به سابقه، پیشینه و داشته‌ها و هویت فرهنگی است که در زنجان موجود است و مشارکت جویی اجتماعی و هم افزایی جمعی لازمه اصلی انتقال داشته‌های امروز به نسل‌های فرداست.

شایان ذکر است، این عملیات توسط تیم اعزامی از پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی و همکاران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان و اساتید باستان شناسی دانشگاه بوخوم آلمان به صورت مشترک آغاز شده و انجام می‌شود.
ارسال نظرات