نگاهی به زندگی سراسر ایثار و رشادت شهید صیاد شیرازی

زنجان-بیست و یکم فروردین سالروز شهادت شیر بیشه ایرانی سپهبد شهید صیاد شیرازی است که در حقیقت نقشی تاریخی در وحدت بین ارتش و سپاه ایفا کرد.
کد خبر: ۹۳۳۲۸۵۵
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ امیر سپهبد علی صیاد شیرازی پس از سالها مجاهدت در کردستان و رزم دلاورانه و فداکاری در غرب و جنوب کشور در دوران 8 سال دفاع مقدس و فرماندهی نیروی زمینی ارتش و مسئولیت های بعدی و خدمت صادقانه و پرتلاش در سمت جانشین رئیس کل ستاد نیروهای مسلح سرانجام در بیست و یکم فروردین 1378 به دست منافقین کوردل که امروز مورد حمایت استکبار جهانی آمریکای جنایتکار هستند ترور شد و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. به بهانه فرا رسیدن دوازدهمین سالگرد عروجش برزندگی سراسر مجاهدت و ایثار او مروری کوتاه می کنیم.

نگاهی به زندگی سراسر ایثار و رشادت شهید صیاد شیرازی

 

در سال 1323 در شهرستان درگز و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد . بعد از یک سال به همراه خانواده در مشهد و پس از آن در شهرستان مازندران اقامت گزید و سرانجام در سال 1342 به اخذ دیپلم رشته ریاضی از دبیرستان امیرکبیر تهران موفق گردید . در سال 1343 وارد دانشکده افسری شد و در سال 1346 از آن دانشکده فارغ التحصیل شد . او در طول دوره دانشکده به جدیت در درس و پایبندی به مذهب شهرت داشت.

 

وضعیت خدمتی تا پیروزی انقلاب اسلامی

 

پس از یکسال طی دوره مقدماتی رسته توپخانه به ترتیب در لشکر کرمانشاه خدمت کرد و در سال 1351 برای گذراندن یکدوره تخصصی توپخانه تحت عنوان دوره هواسنجی بالستیک توپخانه به آمریکا اعزام شد و در این دوره امتیاز نخست را کسب کرد. وی در طول این دوره همچون یک مبلغ مذهبی در جلسات بحث و مناظره آمریکایی ها شرکت نموده و آنان را به اسلام دعوت می کرد.

 

پس از بازگشت از آمریکا به عنوان استاد به مرکز آموزش توپخانه اصفهان منتقل شد. در طول پنج سالی که در متن مردم متعهد و انقلابی این دیار قرار گرفت خود را برای ورود به فضای نورانی انقلاب اسلامی آماده می کرد. او چند روز قبل از 22 بهمن سال 1357 بازداشت و با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد و با درجه سروانی به دنیای نورانی خدمت در ارتش اسلامی وارد شد.

 

ورود به کردستان

 

با آغاز توطئه سنگین ضدانقلاب در کردستان در معیت سردار سلحشور اسلام شهید دکتر مصطفی چمران وارد کردستان شد و سپس در مقام فرمانده عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران به آزادسازی شهرهایی همچون سنندج دیواندره مریوان سقز بانه وسردشت همت گماشت . او سرانجام با تشکیل قرارگاه عملیاتی شمال و با در اختیارگرفتن نیروهای ارتش و سپاه وژاندارمری در شهریور ماه 1360 به آزاد سازی و پاکسازی دو شهر اشنویه و بوکان پرداخت .

 

در مسئولیت نیروی زمینی ارتش

 

یکسال پس از شروع جنگ تحمیلی با حکم امام خمینی (ره ) درسمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در میدان های نبرد حضور یافت و در طول سال ها انجام وظیفه در این مسئولیت خطیر عملیات طریق القدس فتح المبین بیت المقدس و دهها نبرد دیگر را فرماندهی و هدایت کرد. صیاد لایق آن بودکه حضرت امام خمینی (ره ) در موارد او اینگونه توصیف کند؛ با تقدیر از زحمت های طاقت فرسای سرکار سرهنگ صیاد شیرازی که با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی درطول دفاع مقدس از هیچ گونه خدمتی به کشور اسلامی خودداری نکرده و امید است در آینده نیز در هر مقامی باشد موفق به ادامه خدمت های ارزنده خود باشد.

 

از مرداد ماه سال 65 تا شهادت

 

شهید سپهبد علی صیادشیرازی پس از مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش بدون وقفه بنا بر فرمان امام راحل (ره ) به نمایندگی معظم له در شورای عالی دفاع منصوب شد که تا پایان جنگ ادامه یافت . او در سال 1367 در عملیات مرصاد شرکت و با روحیه بسیجی ضربات محکمی را بر پیکره مزدوران منافق وارد کرد. پس از پایان جنگ تحمیلی با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا به معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح وسپس با تصویب معظم له و با حفظ سمت قبلی به جانشینی رئیس ستاد کل منصوب شد. سرانجام امیر سرفراز ارتش اسلام پس از جانفشانی هایی که در صحنه های نبرد حق علیه باطل از خود ابراز نمود در 21 فروردین 1378 به وسیله منافقین کوردل (عوامل مسلح سازمان مجاهدین خلق ایران) در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

تعبیر مقام معظم رهبری از رشادتهای شهید صیاد شیرازی

 

فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری وفرماندهی کل قوا به مناسبت شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی؛

 

" امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین وقرآن نظامی مومن و پارسا و پرهیزکار سپهبد علی صیاد شیرازی امروز (21 فروردین 1378) به دست منافقین مجرم و روسیاه به شهادت رسید."

 

"سرزمین های داغ خوزستان و گردنه های برافراشته کردستان سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم وشجاع بوده و جبهه های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگی او حفظ کرده است."

 

گفتنی است این شهید شجاع و ارجمند ارتش جمهوری اسلامی ایران، در 16 فروردین 1378، همزمان با عید خجسته ی غدیرخم به درجه سرلشکری نایل آمد و چند روز بعد، با افتخار شهادت، به درجه ی سپهبدی ارتقا یافت. 

 

شهید صیاد شیرازی پس از دریافت درجه سرلشکری خطاب به خانواده اش می گوید: بسیار شاد و خرسندم؛ البته نه به خاطر دریافت این درجه، بلکه به خاطر رضایتی که امید دارم امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری از من داشته باشند. مقام، درجه و اسم و رسم در نظر من هیچ جایگاهی ندارد.

 

بخشی از وصیت نامه شهید سپهبد صیاد شیرازی

 

خداوندا! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایت قرار دادی؛ خدایا! تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آن چه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم نثار کنم.

 

اگر جز این نبودم آن هم خواست تو بود.

 

پروردگارا رفتن در دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم.خداوندا ولی امرت حضرت آیت الله خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی(عج)، زنده، پاینده و موفق بدار. آمین یا رب العالمین – من الله التوفیق  علی صیاد شیرازی، 19 دی ماه 1371 – 15 رجب 1413

 

روحش شاد راهش پر رهروباد

 

ارسال نظرات