دکتر احمدرضا بسیج گفت: تقوا و زهد در تداوم خود نیازمند عمل و عمل نیازمند جهاد است.
کد خبر: ۹۳۵۰۵۹۹
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

 

به گزارش خبر گزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛   دکتر احمدرضا بسیج در جمع کارکنان سپاه ناحیه سامان  گفت: در حدیثی که عامه و خاصه از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده اند، تصریح شده است که اگر انسان چهل روز با اخلاص عمل کند، دیده بصیرت او باز می شود و چشمه های حکمت که از منبع دیدارها و شناخت های قلبی می جوشد، بر زبان او جاری می گردد.

استاد دانشگاه افزود: بنده ای چهل روز برای خداوند عزوجل اخلاص نمی ورزد، مگر این که چشمه های حکمت از قلبش بر زبان او جاری می شود. 

دکتر بسیج ادامه داد: اگر عملی مورد قبول حق تعالی قرار گرفت، مقدارش هم مهم نیست زیرا برای خداوند نیت و خلوص اهمیت دارد نه مقدار کاری که انسان انجام می‌دهد. از این رو دو صفت است که اگر در انسان وجود نداشته باشد اعمالش مورد قبول قرار نمی‌گیرند؛ تقوا و اخلاص این دو ویژگی هستند که مورد اشاره حضرت علی(علیه السلام ) هم قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: انسان در صورتی می تواند شرایط شناخت های عقلی و قلبی را به طور کامل تحصیل نماید و برمبنای جهان بینی صحیح در مسیر تکامل حرکت کند، که از موانع شناخت اجتناب ورزد و دارای تقوا، زهد، عمل، جهاد و اخلاص باشد.

دکتر بسیج گفت: همچنین قرآن کریم؛ ظلم، کفر، اسراف و فسق را حجاب های دیده عقل و موانع دریافت انوار هدایت الهی می داند و با صراحت اعلام می کند که افراد ظالم، کافر، فاسق، مسرف و دروغگو نمی توانند از راهنمایی های خداوند بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: هر قدمی که انسان در راه تکامل برمی دارد، شناخت بیشتری از این راه و حقایق هستی پیدا می کند و هر شناخت جدید، زمینه را برای حرکت و تکامل بیشتر فراهم می سازد و توقف در این راه موجب خاموش شدن چراغ بصیرت و گمراهی است.

دکتر بسیج گفت: در روایات اسلامی بدین گونه مطرح شده است که عمل موجب علم و معرفت است و علم و معرفت بدون عمل قابل دوام نیست. همچنین جهاد به معنای به کارگیری همه توان برای پیمودن راه تکامل است و یکی دیگر از شرایط روشنایی چراغ بصیرت و شناخت حقیقت است. از این رو می توان استنباط کرد  تقوا و زهد در تداوم خود نیازمند عمل و عمل نیازمند جهاد است.

 

ارسال نظرات