در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان مطرح شد

اهمیت حضور در انتخابات و انتخاب فردی اصلح از منظر قرآن

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان زنجان به تبیین اهمیت حضور در انتخابات و انتخاب فردی اصلح از منظر قرآن کریم پرداخت.
کد خبر: ۹۳۵۱۲۴۲
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
حجت الاسلام دکتر جواد نصیری در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ ضمن گرامیداشت دهه کرامت، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۸ خرداد ماه سال جاری اظهار داشت: از دیدگاه رهبر انقلاب مشارکت در انتخابات، واجب عینی است.
 
اهمیت حضور در انتخابات و انتخاب فردی اصلح از منظر قرآن

وی با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) انتخابات یکی از مهمترین عرصه‌های حضور مردم در صحنه تصمیم گیری در نظام مردم سالار دینی به شمار می‌رود، تصریح کرد:امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز همواره در پیام‌ها و سخنرانی‌های خود بر نظامی تاکید داشتند که بر احکام اسلام و رای مردم بنیان گذارده شود.

این مسئول با اشاره به آیه "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند"، خاطرنشان کرد:این آیه نشان دهنده اهمیت و حضور انتخابات و انتخاب فردی اصلح است تا سرنوشت یک ملت را به مدت چهار سال در دست بگیرد و شایسته است که اگر فرد اصلح را نمی‌شناسیم با توجه به آیه «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون؛ از اهلش بپرسید»، از افراد آگاه کمک و راهنمایی بگیریم.

حجت‌الاسلام نصیری با بیان اینکه در آیه ۲۴۷ سوره بقره می‌خوانیم" إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ برای انتخاب طالوت بحث ثروت و نسب وجود ندارد بلکه او از نظر توانمندی و علم و کارآمدی و شجاعت مدنظر قرار گرفته شده است، ادامه داد: لذا نماینده‌ای که ما نیز انتخاب می‌کنیم باید توانمند، عالم، کارآمد و شجاع باشد و این نیز معیار‌هایی است که خداوند در قرآن کریم بیان فرمود: ه است.
حجت الاسلام نصیری با اشاره به آیه ۳۲ سوره معارج اذعان داشت: «الَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ کسانى که امانت‌ها و پیمان خود را مراعات مى‌کنند» (آیه ۳۲ سوره معارج) کسانی که مراقب این امانت‌ها و پیمان‌ها هستند یعنی این نامزدان انتخابی با ما عهدی می‌بنند و مراقب عهدی که با ما بسته‌اند هستند.

وی ادامه داد:در آیه ۵۵ سوره یوسف می‌خوانیم زمانی که حضرت یوسف به پادشاه مراجعه می‌کند که در شرایط بحرانی چه کسی انتخاب کنند، حضرت یوسف فرمودند: «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ؛ [یوسف]گفت: مرا بر خزانه‌‏هاى این سرزمین بگمار که من نگهبانى دانا هستم»، یعنی حضرت تأکید می‌کنند که امانت‌داری دانا هست و این یکی دیگر از معیار‌های انتخاب اصلح از منظر قرآن است.

این مسئول خاطرنشان کرد:معیار‌هایی نظیر توانمندی، کارآمدی، شجاعت، امانت‌داری، علم و دانایی همگی ویژگی‌های یک انتخاب اصلح از منظر قرآن هستند که در آیات مذکور اشاره‌ای به آن‌ها شد.
این مسئول با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره توبه "ذلِکَ بِاَنَّهُم لا یُصیبُ‌هُم ظَمَاٌ وَ لا نَصَبٌ وَلا مَخمَصَةٌ فی سَبیلِ اللهِ وَلایَطَئونَ مَوطِئًا یَغیظُ الکُفّارَ وَ لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلًا اِلّا کُتِبَ لَهُم بِه عَمَلٌ صلِح: این بخاطر آن است که هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آن‌ها نمی‌رسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران می‌شود برنمی‌دارند، و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آن‌ها نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند، گفت:هر سختی‌ای که شما تحمّل بکنید، یک عمل صالح است؛ در حالی که اگر تسلیم دشمن بشوید، سختی‌هایتان هیچ اجری هم پیش خدای متعال ندارد، بلکه تن به ظلم دادن مجازات هم دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان زنجان یادآور شد:از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) یک نامزد اصلح باید با کفایت و با ایمان، عدالت‌خواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، معتقد به جوانان به عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده باشد.

حجت الاسلام نصیری در پایان با اشاره به لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات، تاکید کرد: حضور گسترده مردم در این عرصه موجب رشد و بالندگی نظام است.
ارسال نظرات