در نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی به مناسبت عید غدیر مطرح شد:

به گواه تاریخ ارجح‌ از امام علی(ع) برای جانشینی در جامعه نبوده است

نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی به مناسبت عید غدیر برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۶۱۳۱۹
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با همکاری معاونت تربیت و آموزش بسیج و با موضوع تبیین عقلانی ولایت از منظر نهج البلاغه برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام هاشمی استاد حوزه و دانشگاه گفت: مساله  ولایت کاملا قابل تبیین و استیصال عقلی است.در کل نهج البلاغه نکات ارزشمند و مشهودی در خصوص بیان حقیقت ولایت وجود دارد . وقتی نگاه کنیم حکومت از سه عنصر تشکیل شده است:

۱-حاکمیت ۲-قوانین ۳-مردم در خطبه یک بعد از بیان تاریخ آفرینش و تاریخ انبیاء در خصوص زمان پیغمبر و بعد از وفات ایشان را معرفی می نماید.
وی ادامه داد: قرآن به شفافیت می‌فرماید"شما نباید تحت ولایت یهود و نصارا حرکت کنید و بایستی تحت ولایت پیامبر باشید.امروزه می‌بینیم که برخی کشورهای مسلمان به بهانه حفظ منافع رابطه با صهیونسیم را تایید می‌نمایند حال اینکه این بهانه‌ها در قرآن مذموم است.
هاشمی افزود: مردم و جامعه بایستی حاکم داشته باشند در تاریخ انبیاء نیز همواره پیامبران حتی اگر  مدت کوتاهی نیز از جامعه دور می شدند برای خود جانشین تعیین می‌کردند. حضرت موسی(ع) وقتی چهل روز به کوه رفت؛ برادرش هارون را جانشین خود نمود با این وجود باز می‌بینیم که در جامعه انحراف سامری به وجود آمد. در منطق نهج البلاغه خداوند توسط پیامبران  قوانین ، سیاست‌ها و  دستورالعمل‌های اداره جامعه را ارسال کرده است و برای اجرای این دستورالعمل ها نیز پس از ختم نبوت شخص مد نظر را  قطعا مشخص کرده است.
وی خاطرنشان کرد:  باید از خود بپرسیم که  در امر جانشینی چرا خداوند می‌گوید علی؟چرا پیامبر می‌گوید علی؟ چرا عقل می‌گوید علی؟ قطعا دلیلش  خصایص علی و داشتن ویژگی‌هایی است که ولایت را حق می نماید .جانشین باید کسی باشد که توانایی مدیریت جامعه اسلامی را داشته باشد.اما خصایص جانشین چیست؟ در خطبه 144 برخی ویژگی ها مطرح می شود که عبارتند از:1- راسخ علم بودن. جانشین باید عالم باشد.بعد از پیامبر در خصوص این موضوع که علی اعلم ترین فرد است اتفاق نظر وجود دارد اعلم بودن بر خصایص دیگر مانند ثروت داشتن برتری دارد.خود امام علی (ع) می‌فرماید"خداوند خاندان هاشم و نسل من را رفعت داده است و مسلط به علوم نموده است. مسجد‌های تشیع دو مناره دارند که برگرفته از حدیث ثقلین و نماد کتاب و اهل بیت هستند اگر در میان این دو مناره حرکت کردید وارد مسجد می شوید.
2- توانمندترین از نظر اجرای احکام الهی باشد.هم تسلط کافی بر احکام داشته باشد و هم ویژگی‌های نفسانی رعایت و اجرای آن‌ها را داشته باشد.
3- بخیل نباشد و اهل احسان ودست‌گیری باشد.
4- ستمگر نباشد و عادل باشد.عدالت را سرلوحه قرار دهد و زندگی دنیوی و وسوسه‌های مادی سبب تخطی از محور عدالت  نشود.
5- نگاه رانتی و قوم گرایانه نداشته باشد.جایگاه افراد در نزد وی بر مبنای معیار و ملاک ایمان و تقوا و عدالت باشد نه حزب و قومیت و خویشاوندی و ... جامع را به سمت رانت اطلاعاتی و اقتصادی و سیاسی و ... نبرد.
5- خیرخواه باشد و دغدغه تک تک اعضا جامعه را داشته و همچون پدری خیرخواه باشد خود را در کاخ‌ها و به دور از مردم با متملقین سرگرم ننماید.
6 - به دنبال احیای سنت و از بین بردن بدعت‌ها باشد
اینها برخی ویژگی‌هایی فردی است که جانشین انبیا می‌شود و اداره جامعه را در دست می‌گیرد و به گواه تاریخ ارجح  از علی در جامعه نبوده است.
در پایان به سوالات اساتید در خصوص  بحث جانشینی رسول اکرم (ص) پاسخ داده شد.

 انتهای پیام/

منبع:  دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی

ارسال نظرات