مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

مصرف ۹۸ درصدی آب در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به وضعیت تامین آب شرب سایر شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر مشکل حادی بابت تامین آب شرب در برخی شهرستان‌های تابعه استان نداریم.
کد خبر: ۹۳۶۶۵۳۲
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد و به نسبت درازمدت ۳۶ درصد کاهش داشته است.
 
وی از کاهش ۵۴ درصدی حجم رواناب‌های استان خبر داد و افزود: در سال گذشته در سد قشلاق سنندج ۱۹۹ میلیون مترمکعب آب ذخیره در مرداد ماه داشتیم و این رقم در سال جاری به ۱۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و با توجه به کاهش محسوس حجم رواناب‌های استان، به همین میزان حجم ورودی و آب ذخیره پشت سد‌ها نیز کاهش یافته است.

آریانژاد مدیریت و صرفه‌جویی آب در دوران خشکسالی را بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: با توجه به کاهش حجم آب سد‌های استان این شرکت ضمن برگزاری جلسات مشترک با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست استان، چالش‌های پیش روی آب در کردستان خصوصا در شهرستان‌هایی که از نظر کاهش ذخایر آبی در حد هشدار هستند را بررسی و تمهیداتی را اعمال نمودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل را در حوزه آب استان ضروری دانست و افزود: در راستای پیشگیری از قطع‌شدن آب خصوصا در فصول گرم سال اجرای طرح‌های پدافندی و استفاده از منبع دوم برای تامین آب شرب شهرستان‌ها یک اصل مهم است که خوشبختانه سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، این دغدغه را در این شهرستان مرتفع می‌نماید که برای روشنگری و همراهی کشاورزانی که زمین‌های آن‌ها در مسیر این سامانه است، تعامل و همکاری رسانه‌های استان نیازمند است.

وی استفاده از ظرفیت سد‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری را مطلوب دانست و ادامه داد: در صورت اجرای سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج امکان اجرای طرح‌های گردشگری در این سد به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود و همین امر سبب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود.

آریانژاد در ادامه به وضعیت تامین آب شرب سایر شهرستان‌های استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر مشکل حادی بابت تامین آب شرب در برخی شهرستان‌های تابعه استان نداریم، اما در شهرستانی همچون بانه با کمبود آب ذخیره پشت سد مواجه هستیم.

وی به مصرف ۹۸ درصدی آب استان در بخش کشاورزی اشاره و عنوان کرد: بیشترین مصرف آب در کشور و به تبع در استان کردستان در بخش کشاورزی و سپس در بخش صنعت، شرب و خدمات است و این یعنی اگر در بخش کشاورزی میزان ۱۰ درصد صرفه‌جویی صورت بگیرد؛ رقم قابل ملاحظه‌ای آب به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی استان برگشت داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه افزود: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ترویج شیوه‌های مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تعامل و همراهی آحاد جامعه خصوصا کشاورزان، تنها راه برون رفت از خشکسالی و کم آبی است.

آریانژاد در پایان خواستار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بیش از پیش رسانه‌ها در راستای ترویج شیوه‌های صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، خصوصا در بخش کشاورزی شد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات