حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد:

بررسی ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در سه نکته‌ی باور متقابل، تعامل مشترک و نقد سازنده قابل بررسی است.
کد خبر: ۹۱۹۹۶۰۸
|
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری کارشناس مذهبی و خطیب نام آشنا در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج گفت: وحدت حوزه و دانشگاه را در سه محور اساسی قابل بررسی است.
وی به بیان محورهای اساسی وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و افزود: حوزه و دانشگاه باید نسبت به یکدیگر باور متقابل داشته باشند. به این معنی که حوزویون، دانشگاهیان را به عنوان یک رکن بصیرت افزایی و آگاهی بخشی باور داشته باشند و همچنین دانشگاهیان نیز حوزیون را باور کنند. در واقع این دو نهاد جایگاه یکدیگر را بایستی باور کنند .
وی در ادامه اظهار کرد: نقطه مقابل باور متقابل، متاسفانه اتهام متقابل است. به تعبیر زیبای امام راحل(ره) حوزه و دانشگاه دو بال هستند که بدون یکی، نمی‌شود پرید. حال اگر قرار باشد که حوزیون، دانشگاه را متهم به بی‌دینی کنند و دانشگاهیان نیز حوزیون را متهم به تحجر، عقب گرایی و ارتجاع کنند، هیچوقت این دو بال مکمل یکدیگر نمی‌شوند ولی اگر این دو نهاد، یکدیگر را مانند دو بال پرواز باور کردند و باور متقابل میان این دو نهاد وجود داشته باشد، حتما پیشرفت بهتری حاصل خواهد شد. لذا حوزه و دانشگاه هر دو ضروری هستند، هم بال علم و هم بال دین باید باشد.
کارشناس مذهبی و خطیب نام آشنا به محور دوم وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: نکته دوم بعد از باور متقابل، همکاری متقابل و تعامل مشترک میان حوزه و دانشگاه است. ما اعتقاد داریم که وظایفی که بر دوش این دو نهاد است هردو باید کمک کنند، هم افزایی و همکاری داشته باشند. البته نه به این معنا که دانشگاهیان به حوزه رفته و مدرک حوزوی بگیرند و بالعکس بلکه منظور تعامل مشترک است.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: در طول انقلاب این وحدت و تعامل برقرار بوده است ولی دشمن به منظور تفرقه میان این دو نهاد خیلی تلاش می‌کند . بنابراین حوزه و دانشگاه باید جایگاه یکدیگر را باور داشته باشند، در مبنا و ارکان انقلاب باور مشترک داشته باشند، البته که هر دو نهاد بر این باورند که انقلاب ما بر پایه ولایت فقیه ، دین، جمهوریت و اسلامیت استوار است.
وی در پایان سخنانش به بررسی محور دیگری برای وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: این دو نهاد باید نسبت به همدیگر حالت اصلاح مشترک داشته باشند زیرا نه حوزه معصوم است ونه دانشگاه. لذا اگر نقد، نصیحت، امربه معروفی نسبت به هم دارند ، به هدف رشد و تعالی یکدیگر باشد . اگر این اتفاق صورت گیرد قطعا وحدت حوزه و دانشگاه به معنای واقعی محقق خواهد شد.

 

 

ارسال نظرات