صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

وزارتخانه ها

محور مقاوت

اقتصاد مقاومتی

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

فرهنگی و هنری

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
متاسفانه در شرایطی که مردم شرایط معیشتی خوبی را سپری نمی‌کنند ظهور و بروز ابرفروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقابل دیدگان کسبه قدیمی، خرد و محلی در حال بلعیدن تمام قدرت خرید مردم هستند و این کسبه روز به روز به ورشکستگی نزدیک می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۴۱۷۵۲
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، ظهور و بروز ابرفروشگاه‌های زنجیره‌ای یا همان هایپر مارکت‌های شعبه‌ای در کشور ما به پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

در دهه 50 هجری شمسی که درآمدهای سرشار ناشی صادرات نفت موجب ورود برندهای غربی به ایران شده بود سر و کله فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به ایران با نام‌هایی بعضاً هم نام اکنون باز شد.

در ابتدا مانند همین دهه 90 همه چیز خیلی خوب و به صرفه‌تر به نظر می‌رسید، فروشگاه‌هایی که در یک شبکه توزیعی دقیق تمامی نیازهای یک خانواده را در خود جای می‌دهند و افراد را در چرخیدن بسیار در شهر برای جور کردن اقلام مورد سبد خانوار بی‌نیاز می‌سازند اما در عمق قصه داستان‌های نهفته دیگری وجود داشت که نیمه تاریک این گونه از شبکه توزیع بود و هست !

در شرایطی که در دهه 90 کشور حال و روز اقتصادی مناسبی را سپری نمی‌کند پای این فروشگاه‌های زیبا به شهرستان‌هایی باز شد که سال‌ها بر بستر داد و ستد سنتی کسب و کار داشتند.

این ورود فی ذات مشکلی ندارد اما نه در این حجم وسیع و در این تعداد شعبه افسار گسیخته !!!

متاسفانه در شرایطی که مردم شرایط معیشتی خوبی را سپری نمی‌کنند این فروشگاه‌ها در مقابل دیدگان کسبه قدیمی، خرد و محلی در حال بلعیدن تمام قدرت خرید مردم هستند و این کسبه روز به روز به ورشکستگی نزدیک می‌شوند.

اولا: قطعاً نمی‌توان با ورود شبکه مدرن توزیع مخالفت کرد اما ای کاش در کنار این ورود الزامی قانونی وجود داشت مبنی بر بکارگیری نیروهای بومی همان منطقه در فروشگاه‌ها البته با توجه به رعایت کامل حقوق کار نه با قراردادهای استعماری سفید !

دوم اینکه ای کاش در تامین درصد بالایی اقلام فروشگاه از تولیدات بومی همان شهرستان استفاده شود تا چرخ تولیدهای کوچک بومی در زیر فشار چرخ دنده‌های سرمایه‌داری له نشود.

و در آخر ای کاش در برابر حضور این فروشگاه‌ها عوارضی جداگانه دریافت شود و این عوارض یا مالیات بدون سیر نه چندان موفق واریز به خزانه‌های پایتخت و برگشت به شهرستان‌ها آن هم به صورت ناقص در پروژه‌های تولیدی شهرستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد .

قطع به یقین هیچ عقل سلیمی با سرمایه‌داری سالم که تحصیل مال در آن بدون غش باشد و پرداخت مالیات‌های قاعده‌مند مخالف نیست.

امید که کسبه بومی شهرستان‌ها به خصوص بازار های سنتی که همواره ملجا مشکلات مردم بودند و پیش رو در امور خیر و انقلابی زیر چکمه توسعه بی‌عدالت لگد مال نشوند...

یادداشت از: محمود آصفی

انتهای پیام/

ارسال نظرات