تلویزیون کاخ سفید: اعتراض ظریف مبنای حقوقی ندارد

معمولاً وزارت امور خارجه به کنگره و دیگران می‌گوید که در یک چنین بازی‌هایی وارد نشوید چون نگران این هستند که مقابل به مثل با آمریکا بشود و دارایی‌هایش در کشورهای دیگر...
کد خبر: ۸۶۶۹۵۶۲
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

به گزارش سرویس اخبار ویژه خبرگزاری بسیج، مجری شبکه ماهواره ای صدای آمریکا در برنامه اخبار خود با توجه به نامه ظریف به دبیر کل سازمان ملل اذعان کرد:

تا آنجا که من می‌دانم نه انتقاد ایران، یک انتقاد حقوقی است و براساس صحبت‌های نامه‌ای هم که آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل نوشته‌اند، براساس این مبنای حقوقی است.

این استدلال هم استدلالی است که فقط راجع به ایران نیست، مساله این است که مثلاً اگر یک کشوری بیاید و کشور دوم را متهم کند به نقض حقوق‌بشر و بگوید حالا ما در دادگاه‌های خودمان شما را به دادگاه بکشیم.

این بحث آمده براساس این کنوانسیون بین‌المللی گفته‌اند که چنین حقی برای کشورها نباید وجود داشته باشد. یکی،‌ دو سال پیش در یک دادگاهی در ایتالیا مثلاً می‌خواست دولت آلمان را به خاطر جنایات جنگ جهانی دولت مجازات کند که دیوان‌ بین‌المللی قضایی گفتند که نه چنین کاری را نمی‌شود کرد. آقای ظریف هم دارد از همین استدلال حقوقی استفاده می‌کند که بگوید که دولت آمریکا نباید یک چنین چیزی را اجازه بدهد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا هم به خاطر این که منافع دولت آمریکا را باید در نظر بگیرد، معمولاً با یک چنین مواردی مخالفت کرده این مساله این استثنا هست. ما از سال 1976 شاهد این هستیم که دولت آمریکا معمولاً وزارت امور خارجه به کنگره و دیگران می‌گوید که در یک چنین بازی‌هایی وارد نشوید چون نگران این هستند که مقابل به مثل با آمریکا بشود و دارایی‌هایش در کشورهای دیگر.


ارسال نظرات