همایش تجلیل مقام کتابدار و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی کردستان برگزار شد

همایش تجلیل مقام کتابدار و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی کردستان با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان به کتاب در سنندج برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۷۸۱۸۷
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در این همایش اظهار داشت: استان کردستان به حق ذخیره‌گاه فرهنگی و تمدن ایران اسلامی به شمار می‌رود.

اسماعیل احمدی عنوان کرد: در طول سه سال اخیر موفقیت‌هایی با کمک مجموعه همکاران به دست آمده است که اصل ماموریت ما در این راستا گسترش کتاب و جذب علاقمندان به کتابخوانی بوده است.

وی افزود: امسال با توجه به اینکه سال خواندن کتاب است سعی براین است که خواندن کتاب ترویج داده شود و این مهم را در بین آحاد شهروندان فرهنگسازی می‌کنیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: کردستان به حق ذخیرگاه فرهنگی و تمدن ایران اسلامی است و بسیاری از داشته‌هایی که تولید شده به عنوان ذخیرگاه بی‌نظیری در کشور باید بدرخشد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به اینکه پدیدآورندگان کتاب در استان ما کم نبوده‌اند، یادآور شد: مردم کردستان با کتاب مهربان هستند و کارهای فرهنگی گسترده‌ای هم از سوی کتابخانه‌های استان انجام شده است.

احمدی یادآور شد: یکی از اقداماتی که امسال در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب انجام می‌گیرد برگزاری فستیوال بهار کتاب در اسفندماه امسال به عنوان دومین سال است که این فستیوال مورد علاقه نخبگان، صاحبنظران و علاقمندان به کتاب است.

وی یادآور شد: از لحاظ جذب و استخدام جزو دستگاه‌هایی هستم که شرایط خوبی مهیا شده و توانسته‌ایم بیش از 20 نفر را در امور کتابخانه‌های استان استخدام نماییم.

این مسؤول با اشاره به گشایش چهار باب کتابخانه در استان اضافه کرد: پیگیری دریافت مجوز راه‌اندازی پنج کتابخانه در استان تا پایان امسال از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان در پایان اضافه کرد: بیش‌از یکصد عنوان کتاب بومی در استان خریداری کردیم که در نوع خودش اقدامی ارزنده بوده و در طول سه سال اخیر خریداری شده است و امیدواریم بتوانیم این مهم را همچنان گسترش و ادامه دهیم.

استاندار کردستان نیز در این همایش اظهار داشت: در جامعه امروز دانایی و آگاهی در ارزش گذاری های ما جایگاهی ندارد و نیاز به باز تعریفی از ارزش ها در کشور داریم.

عبدالمحمد زاهدی افزود: امروز جامعه ما به جایی رسیده است که وقتی می خواهیم دارایی کسی را بررسی کنیم فقط دارایی های مشهود را محاسبه می کنیم و هیچ توجهی به دارایی های غیر مشهود نداریم و بسیاری از جوامع دنیا این مشکل را دارند.

وی اظهار کرد: دارایی های نامشهود جامعه ما امروز مغفول مانده است و بیشتر به دارایی های مشهود ارزش داده و براساس آن موفقیت افراد، سازمان ها و نهادها را می سنجیم و دانایی و آگاهی در ارزش گذاری های ما جایگاهی ندارد به همین دلیل استقبال از مطالعه و کتابخوانی در جامعه ما کم است.

استاندار کردستان ادامه داد: در جامعه ما صاحب منصبان و قدرت و ثروت در صدر قرار دارد از این رو دستگاه ها و سازمان های فرهنگی و متولیان حوزه فرهنگ باید بازتعریفی از ارزش های جامعه بویژه در مسئله کتاب و کتابخوانی به عنوان منبع اصلی دانایی و آگاهی داشته باشند.

وی افزود: دولت و فعالان کتاب و کتابخوانی فعالیت های زیادی در این حوزه دارند اما با توجه به شاخص پایین کتابخوانی نیاز است این موضوع به عنوان یک ارزش در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

زاهدی در ادامه گفت: کتاب، کتابخوانی و کتابدار سه ضلع مثلث دانایی و آگاهی بوده و نیاز اساسی هر جامعه ای برای توسعه، پیشرفت و ارتقای شاخص های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به شمار می روند.

وی افزود: هم اکنون آمار تولید و نشر کتاب در کشور رو به افزایش است اما وقتی باشاخص های کتابخوانی مواجه می شویم این شاخص ها نسبت به سایر جوامع بسیار پایین بوده و در شان کشوری با پیشنیه، تمدن و فرهنگی دیرینه نیست.

استاندار کردستان اظهار کرد: این شاخص ها نشان می دهد داشته هایی که در گذشته به آن افتخار می کردیم را امروز به فراموشی سپرده ایم و لازم است برای حل این مشکل گام های موثری برداشته شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در این حوزه گرانی کتاب است هر چند نمی توان برای کتاب ارزش مادی تعیین کرد اما به هر حال یک کالا به شمار می رود و با توجه به سطح درآمد مردم، کتاب در کشور ما کالای گرانی است.

زاهدی افزود: اگر حدود 2 تا سه درصد یارانه ای که در کشور پرداخت می شود به حوزه نشر اختصاص پیدا کند احتمالا کتاب مجانی شده و یا قیمت آن به حدی می رسد که در سبد کالای خانوارها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جامعه ما امروز دستخوش تغییرات و تحولاتی است که بازخوردهای مثبت و منفی دارد اضافه کرد: فضای مجازی از حیث اینکه به ما اطلاعات مناسبی ارائه می دهد مثبت و از این جهت که ما را از مطالعه و کتاب خواندن دور می کند دارای بار منفی است.

استاندار کردستان افزود: ظلم دیگری که در حوزه کتابخوانی صورت می گیرد حبس کتاب است و بسیاری از مردم و ادارات کتاب های زیادی را در کتابخانه های خود حبس کرده و در دسترس عموم قرار نمی دهند.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی لذت کتاب خواندن را ندارد خواستار توجه بیشتر به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه شد.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در ادامه این مراسم عنوان کرد: هم اکنون در سطح کشور سالانه 100 کتابخانه به مجموع کتابخانه های عمومی اضافه می شود.

علی رمضانی افزود: هم اکنون 350 پروژه نیمه تمام در این حوزه در کشور وجود دارد که با کمک خیران، مسئولان و دولت در حال تکمیل شدن است.

وی اظهار کرد: در کشور 2 هزار و 200 کتابخانه عمومی وجود دارد که با یک پنجم امکانات در حال ارائه خدمات است و با همین امکانات توان ارائه خدمت به 10 میلیون نفر در سطح کشور وجود دارد.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: در سه سال گذشته مجموع نهاد کتابخانه های عمومی اقدامات و فعالیت های مطلوبی انجام داده است که بهسازی و شادابی کتابخانه ها و ساخت کتابخانه های جدید از جمله این فعالیت ها است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز با بحران جدید جامعه کتاب نخوان در کشور روبرو هستیم گفت: همه ما باید تلاش کنیم که عادت به مطالعه را در جامعه گسترش داده و احساس دانایی کاذب در میان افراد جامعه را از بین ببریم.

رمضانی مساله اصلی کم بودن شاخص مطالعه در کشور را عدم احساس نیاز مردم به کتاب عنوان کرد و افزود: بدون شک اگر مردم مطالعه را به عنوان یک نیاز در وجود خود ببینند به خرید آن روی می آورند و موضوع گرانی نمی تواند مانعی در این زمینه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی موضوع بسیار مهمی در جامعه به شمار می رود که در کشور ما به فراموشی سپرده شده است اظهار کرد: بدون شک اگر تلاش ما یک تلاش ساماندهی شده و مجموعه ای باشد کتابخوانی به یک فرهنگ در جامعه تبدیل می شود.

رمضانی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی استان کردستان هم اکنون با امکانات موجود توان ارائه خدمت به 200 هزار عضو را دارند اما تنها دارای 40 هزار عضو است گفت: بدون شک اگر به صورت سامان دهی شده درحوزه ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی تلاش شود به 200 هزار نفر و حتی بیشتر نیز می رسیم.

وی ادامه داد: هم اکنون 850 هزارنسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است که قطعا این میزان جوابگوی نیاز مخاطبان و اعضا نیست و تمام تلاش ما این است که سالانه 2 میلیون نسخه کتاب به مجموعه کتاب های موجود در کشور اضافه کنیم.

مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: مطابق آمارهای موجود 94 درصد نشرکتاب در تهران انجام می شود و ما برای چند درصدی که در استان ها صورت می گیرد برنامه هایی را طراحی کرده ایم.

وی با بیان اینکه درمجموعه مدیریتی استان کردستان، تلاش های خوبی در زمینه چاپ و نشر کتاب های بومی انجام می گیرد گفت: بنده همین جا به مردم استان قول می دهم در آینده ای نزدیک همه منابع بومی بخصوص کتاب های اهل سنت در اختیار کتابخانه های عمومی استان قرار گیرد.

در ادامه این آیین از خانواده تنها شهید مدافع حرم استان شهید منوچهر سعیدی و همچنین 20 نفر از مولفان برتر، ناشران فعال، اهداکنندگان برتر، کتابخوانان نمونه استانی، کتابداران پیشکسوت و خبرنگاران فعال حوزه کتابخوانی تجلیل شد

ارسال نظرات