آغاز برداشت عسل از کلنی‌ها در بیجار

مدیر جهاد کشاورزی بیجار از آغاز برداشت عسل توسط ۲۰۰ زنبور دار این شهرستان از ۹ هزار و ۷۰ کلنی (کندو) خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۳۶۶۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، پیمان قمری  اظهار داشت: با توجه به شرایط مناسب جوی، افزایش سطح رویش گیاهان صحرایی پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶۵ تن عسل به ارزش تقریبی ۳۹ میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

وی با بیان اینکه برداشت عسل در بیجار از ابتدای مهر آغاز و به مدت ۱۰ روز به تناسب تعداد کندو‌ها ادامه دارد، افزود: این شهرستان در زمینه تولید عسل بخاطر شرایط مطلوب آب و هوایی و مراتع خوب ظرفیت مناسبی دارد.


مدیر جهاد کشاورزی بیجار یادآور شد: زنبور عسل نقش عمده‌ای در گرده افشانی دارد بطوریکه فعالیت این گونه، موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی و زراعی در شهرستان شده است.
 
قمری با بیان اینکه حدود ۲۰۰ نفر در تولید عسل طبیعی با ۹ هزار و ۷۰ کندو مشغول بکار هستند، تاکید کرد: در مدت مشابه پارسال، در این شهرستان حدود ۶ کیلوگرم ژل رویال و ۲۹ کیلوگرم گرده گل نیز از کندو‌های عسل برداشت شد.
 

وی اضافه کرد: شهرستان بیجار با بیشترین وسعت مراتع گَوِن، می‌تواند در بحث تولید عسل کوهی حرف‌هایی زیادی برای گفتن داشته باشد و در بازار با دیگر محصولات مشابه برای صادرات رقابت کند.

قمری گفت: آمارگیری کندو‌های عسل شهرستان بیجار از ۱۴ مهر ماه و پس از پایان کار برداشت عسل به مدت یک هفته انجام می‌شود.
 
 

ورود عسل‌های صنعتی با قیمت‌های کمتر از نوع طبیعی، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت لوازم مورد نیاز زنبورداری و عدم آشنایی مردم با خواص عسل، موجب شده که تولید و اشتغال در این حرفه سودآوری مناسبی نداشته و فعالان این حوزه، زنبورداری را به عنوان شغل دوم استفاده کنند.

از آفت‌های مهم زنبورداری در شهرستان بیجار می‌توان به تخریب افزایشی مراتع اشاره کرد که موجب کاهش کیفیت عسل و فرسایش تدریجی خاک می‌شود.
 
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات