لوازم خانگی با کیفیت ایرانی به نام برند خارجی فروخته می شود
بازار لوازم خانگی این روزها با پدیده جدیدی روبروست که شاید به نفع تولید داخل باشد اما سودجویان کالای با کیفیت وطنی را به نام محصولات خارجی به چندین برابر قیمت واقعی به خریداران عرضه می کنند.
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، ماه هاست که موضوع لوازم خانگی سوژه داغ رسانهها شده است و هر روز خبرهای تازهای از گرانی کالا تا کمبود در بازار و کشف کالاهای احتکار شده در فضای مجازی منتشر میشود.
به تازگی شاهد تقلبهایی در این بخش هستیم به گونهای که کالاهای با کیفیت تولید داخل به اسم کالاهای خارجی با چندین برابر قیمت در فضای مجازی با عنوان کالاهای مرزی و بانهای فروخته میشود.
«محمد طحان پور» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تا پایان سال ۱۳۹۶ صنعت لوازم خانگی در کشور رشد خوبی داشت و در حوزههای اجاق گاز، یخچال و یخچال فریزر کالاهای رقابت پذیر را تولید میکردیم.
وی افزود: پس از نوسان نرخ ارز دیگر قاچاق کالا از شهرهای مرزی به صرفه نبود و بنابراین بسیاری افراد کالاهای با کیفیت تولید داخل را در اطراف تهران با بسته بندیهای جدید و نصب برندهای خارجی و گارانتیهای نامعتبر با چندین برابر قیمت میفروشند.
طحان پور تصریح کرد: این افراد با خرید شمارههای تلفن که مربوط به شهرهای مرزی است، پیامکهایی را با مضمون خرید کالاهای بانهای و مرزی ارسال میکنند و از این طریق پولهای کلانی به دست میآورند.
وی گفت: البته تولیدکنندگان این کالاها نه تنها تمایلی به برخورد با این موضوع ندارند بلکه خوشحالند که میتوانند کالاهای با کیفیت خود را بفروشند.
در همین رابطه چند روزی است که خبر از تقلب در فروش لوازم خانگی به گوش میرسد و اینکه در اطراف تهران کالاهای بی کیفیت چینی و یا تولیدات زیرپلهای با بسته بندیهای شیک با عنوان برندهای معتبر و شناخته شده در کانالهای اجتماعی تبلیغ و عرضه میشود که البته این موضوع را رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی رد کرد.
** لوازم خانگی ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشت
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: امسال تولید لوازم خانگی ۴۰ درصد کاهش داشت و از طرفی نیز واردات ممنوع شد بنابراین کالای موجود در بازار کاهش یافت.
وی افزود: برخی شرکت ها، محصول نشانهای تجاری آلمانی و ترکیهای را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد میکنند و در مقابل با نرخ ارز در بازار آزاد میفروشند و متاسفانه نظارتی هم بر آنها نیست.
طحان پور ادامه داد: افزایش قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت امسال آغاز شد و با توجه به نوسان نرخ ارز، کمبود کالا و ممنوعیت واردات آن تا کنون ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
** مسئولیت کالاهای احتکاری با سازمان حمایت از مصرف کنندگان است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص توزیع کالاهای احتکاری، گفت: بنده به توزیع این کالاها اعتراض دارم، زیرا بخشی از این کالاها با ارز هشت هزار تومان وارد کشور شده اند بنابراین باید صاحبان کالا خود اقدام به توزیع آن بین فروشگاهها کنند.
وی گفت: اصناف نقشی در گرانفروشی ندارند و واردکنندگان مقصر اصلی این شرایط هستند؛ برای نمونه نمایندگی یک شرکت آلمانی بیشترین گرانفروشی را در این ایام داشت و قیمت اقلام آنها تا ۲۵۰ درصد افزایش یافت.
طحان پور افزود: این شرکت فهرستی از قیمت رسمی محصولات خود به اصناف ارائه نمیکند و در شبکههای اجتماعی قیمت میدهد.
وی تاکید کرد: اصناف نیروی کافی برای نظارت بر بازار ندارد و تنها میتواند به شکایت افراد رسیدگی کنند؛ این وظیفه زمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که بر این افزایش قیمتها نظارت کند.
«محمد طحان پور» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تا پایان سال ۱۳۹۶ صنعت لوازم خانگی در کشور رشد خوبی داشت و در حوزههای اجاق گاز، یخچال و یخچال فریزر کالاهای رقابت پذیر را تولید میکردیم.
وی افزود: پس از نوسان نرخ ارز دیگر قاچاق کالا از شهرهای مرزی به صرفه نبود و بنابراین بسیاری افراد کالاهای با کیفیت تولید داخل را در اطراف تهران با بسته بندیهای جدید و نصب برندهای خارجی و گارانتیهای نامعتبر با چندین برابر قیمت میفروشند.
طحان پور تصریح کرد: این افراد با خرید شمارههای تلفن که مربوط به شهرهای مرزی است، پیامکهایی را با مضمون خرید کالاهای بانهای و مرزی ارسال میکنند و از این طریق پولهای کلانی به دست میآورند.
وی گفت: البته تولیدکنندگان این کالاها نه تنها تمایلی به برخورد با این موضوع ندارند بلکه خوشحالند که میتوانند کالاهای با کیفیت خود را بفروشند.
در همین رابطه چند روزی است که خبر از تقلب در فروش لوازم خانگی به گوش میرسد و اینکه در اطراف تهران کالاهای بی کیفیت چینی و یا تولیدات زیرپلهای با بسته بندیهای شیک با عنوان برندهای معتبر و شناخته شده در کانالهای اجتماعی تبلیغ و عرضه میشود که البته این موضوع را رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی رد کرد.
** لوازم خانگی ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشت
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: امسال تولید لوازم خانگی ۴۰ درصد کاهش داشت و از طرفی نیز واردات ممنوع شد بنابراین کالای موجود در بازار کاهش یافت.
وی افزود: برخی شرکت ها، محصول نشانهای تجاری آلمانی و ترکیهای را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد میکنند و در مقابل با نرخ ارز در بازار آزاد میفروشند و متاسفانه نظارتی هم بر آنها نیست.
طحان پور ادامه داد: افزایش قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت امسال آغاز شد و با توجه به نوسان نرخ ارز، کمبود کالا و ممنوعیت واردات آن تا کنون ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
** مسئولیت کالاهای احتکاری با سازمان حمایت از مصرف کنندگان است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص توزیع کالاهای احتکاری، گفت: بنده به توزیع این کالاها اعتراض دارم، زیرا بخشی از این کالاها با ارز هشت هزار تومان وارد کشور شده اند بنابراین باید صاحبان کالا خود اقدام به توزیع آن بین فروشگاهها کنند.
وی گفت: اصناف نقشی در گرانفروشی ندارند و واردکنندگان مقصر اصلی این شرایط هستند؛ برای نمونه نمایندگی یک شرکت آلمانی بیشترین گرانفروشی را در این ایام داشت و قیمت اقلام آنها تا ۲۵۰ درصد افزایش یافت.
طحان پور افزود: این شرکت فهرستی از قیمت رسمی محصولات خود به اصناف ارائه نمیکند و در شبکههای اجتماعی قیمت میدهد.
وی تاکید کرد: اصناف نیروی کافی برای نظارت بر بازار ندارد و تنها میتواند به شکایت افراد رسیدگی کنند؛ این وظیفه زمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که بر این افزایش قیمتها نظارت کند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخرین اخبار