موقعیت جغرافیایی استان ایلام و همچنین وجود بازارچه‌های مرزی با کشور عراق امتیازی است که می‌توان از آنها در بخش کشاورزی استان با توسعه و احداث شهرک‌های گلخانه‌های برای صادرات محصولات تولیدی این واحدها استفاده‌ بهینه کرد.
کد خبر: ۹۲۰۷۵۴۰
|
۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، تولید محصولات گلخانه‌ای یکی از استراتژی‌های مهم در تولید محصولات کشاورزی در شرایط بسته و کنترل‌شده است. این شیوه کشت علاوه بر مزیت تولید خارج از فصل و افزایش عملکرد در واحد سطح، در صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال جایگاه قابل‌توجه‌ای دارد. این موضوع با توجه به شرایط ایران نقش بارزتری می‌تواند ایفا کند. دولت با ارائه سیاست ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در کشور برای بهینه‌سازی تولید در این سیستم برنامه‌ریزی نموده است.

استان ایلام نیز در طرح دولت برای تکثیر شهرک‌های گلخانه‌ای قرار داشته و مسئولان استانی نیز ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای را در اولویت خود قرار داده‌اند.

کارشناسان در این زمینه معتقدند؛ شهرک‌های گلخانه‌ای از مزایایی مناسب برای توسعه استان برخوردار بوده به‌نحوی‌که خریداران بین‌المللی محصولات گلخانه‌ای نیازمند حجم زیادی از محصولات با استانداردهای مختلف و بسته‌بندی مناسب هستند و امکان تحقق این مهم در واحدهای انفرادی گلخانه‌ای وجود ندارد، این امر باید در بستر شهرک‌های گلخانه‌ای شکل گیرد.

از طرفی دیگر، مدیریت واحد یک مجموعه گلخانه‌ای از مزایای احداث شهرک‌ برای گلخانه‌هاست زیرا وجود یک گروه مدیریتی علاوه بر نقش داشتن در بهبود کیفیت و کمیت محصولات، مزیت‌های چشمگیر اقتصادی و صادراتی ایجاد می‌کند.

ایجاد اشتغال پایدار با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای

به‌علاوه آن‌که ایجاد شبکه واحد تأمین نهاده‌های موردنیاز گلخانه‌ها از دیگر مزایای احداث شهرک‌های کشاورزی استان ایلام است، زیرا در این شبکه بسیاری از نهاده‌های موردنیاز گلخانه‌ها همچون کود، سم، نیروی کارشناسی باقیمت کمتر و برای گستره بیشتری از زمین در نظر گرفته می‌شود.

از طرفی کارشناسان به تأثیرگذاری شهرک‌های گلخانه‌ای نیز در ایجاد اشتغال پایدار معتقد و بیان می‌کنند که؛ ایجاد اشتغال پایدار در شهرک‌های گلخانه‌ای از دیگر مزیت‌ها و اهداف اصلی تأسیس این مجموعه‌ها به شمار می‌آید، و خدمات جمعی این شهرک‌ها همچون حمل‌ونقل محصولات، اشتغال‌زایی غیرمستقیم زیادی را ایجاد می‌کنند.

 برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها

سید محمد تراب میری نیز به اقدام‌های مسئولان استانی برای اولویت دادن به احداث شهرک‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: یک شهرک پایلوت گلخانه‌ای به وسعت 10 هکتار در منطقه هلیلان در حال انجام است که تا بهمن‌ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه زیرساخت‌های احداث یک گلخانه هفت هکتاری در منطقه صالح‌آباد و 10 هکتاری در ایوان نیز در دست مطالعه است، گفت: ایجاد یک گلخانه بزرگ 100 هکتاری در مهران با صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه 40 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای استان نیاز است، افزود: با توجه به مزیت برخورداری ایلام از صادرات مرز مهران توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در افزایش صادرات صیفی‌جات و تولید انواع محصولات گلخانه‌ای نقش مؤثری دارد.

میری یادآور شد: با توجه به کم‌آبی، توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای به‌عنوان یک اولویت اساسی در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 55 هزار خانوار استان ایلام معادل 50 درصد در حوزه‌های مختلف کشاورزی فعالیت دارند و سالانه یک‌میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

ارسال نظرات