عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش:

دفن زباله در هوشنگ آباد عواقب غیر قابل جبرانی برای فرودگاه امام و تهران دارد و برنامه ای ضد گردشگری است

خبرگزاری بسیج: حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در جلسه بررسی و هم اندیشی رفع معضلات انتقال پسماندهای خطرناک صنعتی و بیمارستانی استان تهران به فشافویه تصریح کرد: در میان مسئولان استان تهران، نگاه حداقلی به کل شهرستان ری و نگاه حداقلی تر به بخش فشافویه وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۰۹۷۴۲
|
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳

خلیل آبادی افزود: شهرستان ری و حسن آباد فشافویه جزو شهرهای تاریخی هستند که از قدیم مهد تمدن، علم و تولید و جایگاه توسعه بوده اند که متاسفانه امروز مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته اند.

وی گفت: روزگاری نصف جمعیت تهران در شهرری و حسن آباد زندگی می کردند و کشاورزی این منطقه از آب سد کرج و رودخانه کن سهم و حقابه داشتند و این منطقه دشت طلایی بود که امروز جز نامی از آن باقی نمانده است و این سرزمین دچار بحران کم آبی شده است.خلیل آبادی گریزی به برنامه های حمایتی در جهان زد و خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا برای حفظ اراضی حاصلخیز کشاورزی برنامه های بلند مدت و طرح هایی برای انتقال آب از منطقه ای دیگر یا از طریق استحصال آب از سفره های زیر زمینی در راستای حفاظت از زیر ساخت های کشاورزی می ریزند. این در حالی است که کلیه آب های سطحی و فاضلاب های سرریز تهران به شهرری، پس از تصفیه در مرکز تصفیه خانه این شهرستان بدون اینکه حتی یک قطره از این آب به شهرری اختصاص یابد به شهرستان ورامین منتقل می شود.

 رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به اینکه اینجا قبلا مراتع و دامداری فعال بوده، اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا اجازه نمی دهند مراتع تبدیل به زباله دانی شود،  این در حالی است که مراتع سرسبز فشافویه به زباله دانی تبدیل شده است، شمال آرادکوه در حوزه بخش فشافویه 100 هکتار زباله به ارتفاع 60 متر انباشته شده که شیرابه و گازهای خطرناکی از آن متصاعد می شودبدترین صنایع و الاینده ترین صنایع و بی ارزش ترین صنعت یعنی تفکیک پسماند را به اینجا آورده اند.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: دو تن از اساتید دانشگاه تحقیقات دقیقی در زمینه محیط زیست در این منطقه انجام داده اند و به نتیجه رسیده اند که دفن زباله در این منطقه به صلاح نیست و عواقب غیر قابل جبرانی برای فرودگاه و شهرستان دارد و برنامه ای ضد گردشگری است.

خلیل ابادی با بیان اینکه آمریکا با قلدری جلوی صادرات نفت ایران را گرفته است، گفت: در این شرایط صنعت گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد تا این نقیصه را جبران نماید اما با توجه به اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) اولین مقصد گردشگران است، به محض اینکه مسافران و گردشگران پای پله هواپیما قرار بگیرند با استشمام بوی نامطبوع مواجه می شوند که این خوب نیست.

وی با مروری بر معماری گذشته اظهار داشت: قبلا اغلب خانه یک حیات خلوت داشتند که وسایل اضافه خانه را در آنجا انبار می کردند و بعد از مدتی که این محل انباشته می شد وسایل اضافی خانه را به سمساری ها می فروختند؛ شهرری هم سال هاست که به حیاط خلوت تهران تبدیل شده با این تفاوت که فقط زباله های استان را به اینجا سرریز می کنند و در حالی که زباله در این محل به مرحله اشباع رسیده است، حتی سری هم به این حیاط خلوت نمی زنند و آن را به حال خود رها کرده اند. در حالی که روزانه بیش از یکصد کامیون حمل زباله 30 تنی روزی سه بار در این محور تردد کرده و هر روز قریب 5/8 تن زباله های استان را در این منطقه تخلیه می کنند.  وی نحوه جمع آوری و دفن زباله را منسوخ شده و به روش دوران فتحعلی شاه دانست و گفت: روش جمع آوری و دفع پسماند در کشورهای اروپایی به گونه ای است که در مرکز شهر انجام می شود در حالی که هیچ آلودگی و بوی آزار دهنده ندارد، حتی محلی برای بازدید شهروندان است.

وی با اشاره به بالا بودن سطح تولید زباله در کشور نسبت به سایر کشورها، بر جایگاه علما، ائمه جمعه و نخبگان، تاکید کرد و اظهار داشت: باید از همه تریبون ها مردم را به کاهش و تفکیک زباله در مبداء تشویق کنیم تا حد زیادی از حجم زباله های تولیدی کاسته شود.

این مقام مسئول با مقایسه میزان آلایندگی در تهران و شهرری ، اظهار داشت: در موارد بحرانی همیشه شهرری 30- 40 واحد از تهران آلوده تر است که مخاطرات جدی برای مردم ایجاد می کند .

در ادامه این جلسه مرجان روستایی کارشناس محیط زیست، به بیان مطالبی پرداخت که مورد انتقاد خلیل ابادی قرار گرفت و عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در واکنش به سخنان او اظهار داشت: کارخانه سیمان تهران، نیروگاه و بسیاری از صنایع این شهرستان در شرایط بحرانی آلودگی هوا از سوخت مازوت استفاده می کردند و در پاسخ به اعتراضات ما اعلام کردند که فعالیت آنان مورد تایید سازمان محیط زیست است، در حالی که کوچکترین فعالیتی که با محیط زیست ارتباط پیدا می کند قبل از انجام هر فعالیتی باید تاییدیه سازمان محیط زیست را داشته باشد. اما آب مردم باقر شهر و کهریزک به نفت آلوده می شود و آب از آب تکان نمی خورد و مردم امین اباد به خاطر فعالیت شرکت ذوب مس و ایرانیت و انتشار آزبست و سایر آلاینده دچار بیماری های مختلف از جمله سرطان می شوند. درحالی که این صنایع اکنون در محدوده شهری قرار گرفته و باید به خارج شهر انتقال یابند.

 رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص استقلال ری از تهران، قانون را فصل الخطاب دانست و گفت: طبق قانون هر شهرستان باید شورای شهر مستقل داشته باشد در حالی که شهرری را به جای دیگر پیوند زده اند. 

جلسه بررسی و هم اندیشی رفع معضلات انتقال پسماندهای خطرناک صنعتی و بیمارستانی استان تهران به فشافویه با حضور علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری، حجت الاسلام والمسلمین میثم درگاهی امام جمعه فشافویه، علی رضا زندی کریم خانی رئیس شورای اسلامی بخش فشافویه، فیض الله امامی بخشدار، محسن تاجیک شهردار، سرهنگ اسحاقی جانشین پدافند هوایی،احمد رضا بیاتی شهردار شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، آذر موحد معاون پشتیبانی فرودگاه امام(ره)، یاوری مدیر منطقه آزاد فشافویه، داود تورانی کارشناس امور عمرانی فرمانداری ری، مرجان روستایی کارشناس محیط زیست، خانم جواهری پور رییس انجمن مردم نهاد ری، دوست طلب مدیر کل بازرسی شرکت شهر فرودگاهی امام(ره)، حسین بیدگلی رئیس و نفر عضو شورای بخش فشافویه و اصحاب رسانه به میزبانی اعضای شورای اسلامی شهرحسن آباد فشافویه صبح امروز دوشنبه در صحن شورای اسلامی این بخش برگزار شد.

ارسال نظرات